2. Ontwikkelingen en voorstellen

Ontwikkelingen en voorstellen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen en voorstellen
x € 1.000
Nr. Voorgesteld nieuw beleid structureel 2026 2027 2028 2029
Dienstverlening en bedrijfsvoering op orde houden
a. Formatie snijvlak ruimtelijk/sociaal domein -61 -61 -61
Een duurzame en fijne plek om te leven en te wonen
d. Stimuleringsregeling duurzaam en leefbaar Ooststellingwerf -8 -8 -8 -8
e. Formatie-uitbreiding kabels en leidingen -46 -46 -46 -46
f. Groen gas gemeentelijk vastgoed -44 -44 -44 -44
g. Parkeerterrein Veenhofweg Oosterwolde -9 -9 -9 -9
j. Accommodatiebeleid structurele lasten -600
Een gemeenschap waar onze inwoners zich thuis, gezond en veilig voelen
m. Taalbeleid Stellingwerfs en Fries -17 -17 -17 -17
n. Contractmanagement en beheer Participatiewet -34 -34 -34 -34
o. Beleidsadviseur Inburgering en Migratie -79 -79 -79
q. Uitbreiding uren mantelzorgconsulent -91 -91 -91 -91
s. Budget Wmo voorliggend veld -20 -161 -292 -300
v. Dekking budget Wmo demografische ontwikkelingen 20 252 383 391
Ooststellingwerf als onderdeel van een vitale economie
u. Ontwikkelagenda en uitvoeringsprogramma Recreatie & toerisme -165 -165 -165 -62
Totaal voorgesteld nieuw beleid structureel -554 -463 -463 -820
x € 1.000
Nr. Voorgesteld nieuw beleid incidenteel 2026 2027 2028 2029
Dienstverlening en bedrijfsvoering op orde houden
b. Gemeenteraadsverkiezingen -35
c. Managementondersteuning OWO-VTH -11
Een duurzame en fijne plek om te leven en te wonen
k. Eikenprocessierups -81
l. Volkshuisvesting budget voor onderzoeken -200
Een gemeenschap waar onze inwoners zich thuis, gezond en veilig voelen
p. Verlengen overeenkomst Mader Kunstroute -15 -15 -15
r. Verlenging pilot welzijnscoach -105
v. Dekking budget Wmo demografische ontwikkelingen 105
Ooststellingwerf als onderdeel van een vitale economie
t. Versterken Europese Samenwerking -25 -25
u. Ontwikkelagenda en uitvoeringsprogramma Recreatie & toerisme -50
Totaal voorgesteld nieuw beleid incidenteel -417 -40 -15 -

Hierboven is het nieuwste financiële perspectief, inclusief onvermijdelijke budgettaire consequenties gepresenteerd en toegelicht. Daarnaast zijn er ontwikkelingen die de komende jaren, in een aantal thema’s verdeeld, op ons afkomen. Die worden hieronder beschreven inclusief voorstellen die wij hierover aan u willen doen. Een deel van de voorstellen is structureel, die hebben invloed op het begrotingsperspectief. Een deel van de voorstellen is incidenteel. We stellen voor de algemene reserve hier als dekking voor te gebruiken. 

2.1 Dienstverlening en bedrijfsvoering op orde houden

Terug naar navigatie - 2.1 Dienstverlening en bedrijfsvoering op orde houden

Wij vinden het belangrijk om de dienstverlening in de organisatie goed te regelen en de bedrijfsvoering op orde te hebben. Zodat we de basistaken goed kunnen blijven uitvoeren en toekomstbestendig zijn. Wij doen u daarvoor de volgende voorstellen. 

a. Formatie snijvlak ruimtelijk/sociaal domein, (s) € 61.000 per jaar voor 2026 t/m 2028
Sinds 1 jan 2024 is de Omgevingswet van kracht. Het maatschappelijk hoofddoel van de wet is het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving (Artikel 1.3 Ow).
Er is een traineeopdracht van sep 2024-mei 2025 om gezondheid meer te borgen in het ruimtelijk domein. Deze is momenteel nog in uitvoering. Hieruit is gebleken dat een dergelijke verbindende functie essentieel is voor het uitvoeren van onze wettelijke taken onder de Omgevingswet.
Daarom hebben we formatie nodig op het snijvlak van ruimtelijk en sociaal domein. Het gaat om een beleidsadviseur gezonde leefomgeving. Deze collega zal de gezondheidsaspecten (zoals geur, gewasbeschermingsmiddelen etc.) binnen de Omgevingswet oppakken, waarbij een integrale blik essentieel is. Daarom is deze collega de verbinding tussen beide domeinen om de integraliteit te bewaken en de samenwerking te stimuleren. Wij stellen voor om voor de periode 2026 t/m 2028 0,6 fte beschikbaar te stellen. De lasten hiervoor zijn € 61.000 per jaar. 

b. Gemeenteraadsverkiezingen (i) € 35.000
In maart 2026 worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. We stellen voor € 35.000 beschikbaar te stellen voor voorbereidende (raads)activiteiten van de verkiezingen, de uitslagenavond, startprogramma nieuwe raad, de installaties etc. 

c. Managementondersteuning OWO-VTH (i) € 11.000
Er is behoefte aan tijdelijke managementondersteuning bij OWO-VTH. De OWO-afdeling VTH heeft, in tegenstelling tot OWO-BV en OWO-B&R, geen managementondersteuning. Hierdoor is de werkdruk bij met name afdelingshoofd en teamleiders erg hoog en is er sprake van inefficiëntie. Dit kost € 33.000 voor het eerste half jaar van 2026. Voor onze gemeente betekent dit € 11.000. We komen later bij u terug over de structurele invulling. 

2.2 Een duurzame en fijne plek om te leven en te wonen

Terug naar navigatie - 2.2 Een duurzame en fijne plek om te leven en te wonen

Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners het hier fijn vinden leven en wonen. En dat duurzaamheid bij ons allen hoog in het vaandel staat. Met betrekking tot het verbeteren van de leefbaarheid in onze mooie gemeente doen wij u de volgende voorstellen. 

d. Stimuleringsregeling duurzaam en leefbaar Ooststellingwerf (s) € 8.000 
Het huidige fonds bij Stichting Volkshuisvesting Nederland is € 3 miljoen, waarvan een groot deel al is ingezet. Het gaat hier om de regelingen verzilverleningen (aanpassingen woningen 70-plussers), duurzaamheidsleningen en startersleningen. De regelingen worden nadrukkelijk onder de aandacht gebracht, en daarnaast is de koopsomprijs voor een starterslening in 2025 verhoogd. Verzilverleningen worden daarnaast pas afgelost bij de verkoop van een woning. Voor duurzaamheidsleningen is inmiddels een landelijke regeling beschikbaar via het Nationaal Warmtefonds, we verwachten daardoor dat de vraag naar duurzaamheidsleningen de komende jaren lager ligt dan voorgaande jaren. We schatten in dat voor starters- en verzilverleningen € 1,2 miljoen nodig is tot en met 2029. Voor 2/3 heeft dit betrekking op verzilverleningen en voor 1/3 deel op startersleningen. De financieringslasten hiervan voor verzilverleningen (€ 16.000 structureel) kunnen gedekt worden uit bestaande budgetten. Voor de financieringslasten van startersleningen stellen we voor € 8.000 structureel beschikbaar te stellen. 

e. Formatie-uitbreiding kabels en leidingen (s) € 46.000
In onze openbare ruimte worden regelmatig werkzaamheden uitgevoerd voor het aanleggen, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen. Voor reguliere werkzaamheden is meer toezicht nodig dan voorheen. Dit komt onder andere door de complexiteit van alle netwerken. Daarnaast komen de komende jaren grote uitdagingen op ons af onder andere Nulelie (de aanleg van 150 km midden-spanning ring), Buurtaanpak (bijplaatsen van trafostations en laagspanning in bijna alle wijken als gevolg van de energietransitie), vervanging van breukgevoelige wit-pvc gasleidingen en vervanging van “oude” waterleidingen. Wij stellen voor om voor de begeleiding, coördinatie en het toezicht € 81.000 beschikbaar te stellen om de formatie met 1 fte uit te kunnen breiden. Voor € 35.000 is dekking door hogere legesopbrengsten. Als vanuit samenwerkingsovereenkomsten met bijvoorbeeld Liander middelen beschikbaar komen voor de inzet van uren, voegen we deze toe aan de algemene middelen. 

f. Groen gas gemeentelijk vastgoed (s) € 44.000 
De CO2 uitstoot van de gemeentelijke organisatie wordt voor 21% veroorzaakt door het gasverbruik van de gemeentelijke gebouwen. Het betreft dan de gebouwen waarvoor wij als organisatie de gasrekening betalen (13 gebouwen). We stellen voor om via de OVEF groen gas in te kopen. De OVEF is hierover in gesprek met de Omrin. Groen gas stoot geen CO2 uit, waardoor onze CO2 uitstoot met 21% wordt verminderd. Groen gas heeft een hogere marktwaarde dan aardgas. De geschatte meerkosten bedragen € 0,50 per kuub. In 2023 is 88.000 m3 gas gebruikt in de 13 gebouwen die onder deze scope vallen. De geschatte extra kosten bedragen € 44.000 per jaar. 

g. Parkeerterrein Veenhofweg Oosterwolde (s) € 9.000 
Bij de begroting 2025 heeft u via amendement besloten een krediet beschikbaar te stellen van € 260.000 voor het herinrichten van het parkeerterrein aan de Veenhofweg in Oosterwolde. De nieuwste berekening wijst uit dat de kosten € 113.000 hoger zijn. We stellen voor hiervoor dit extra krediet beschikbaar te stellen. De structurele kapitaallasten hiervan zijn € 9.000. Daarnaast is de wens om naast de pumptrack 50 extra parkeerplaatsen aan te leggen. De kosten hiervan zijn € 104.000. Wij doen u hiervoor geen voorstel. We vinden de investering hoog, terwijl met iets verder lopen, voldoende parkeerplaatsen in de buurt beschikbaar zijn. Het vervangen van de parkeerplaatsen aan de toegangsweg kost € 45.000. Met deze kosten is rekening gehouden in de huidige meerjarenonderhoudsplanning van de wegen. 

h. Krediet herstructureringsproject Rikkingahof € 2,2 miljoen
Sinds de sluiting van de oudbouw van Rikkingahof bestaat de wens om het gebouw en het gebied te herontwikkelen. In 2022 zijn Actium, Liante en gemeente Ooststellingwerf gestart met de verkenning van de mogelijkheden voor een herinrichting van Rikkingahof. Uitgangspunten hierbij zijn een diverse buurt waar (complexe) zorg geleverd wordt maar ook jonge gezinnen een mooie woning kunnen vinden. Hierbij wordt uitgegaan van het principe van de bloeizone waarin inwoners naar elkaar omkijken en elkaar ondersteunen. En waar de buitenruimte uitnodigt tot ontmoeten en bewegen en zo bijdraagt aan het welzijn van bewoners. Van de gemeente wordt gevraagd om de kosten van de aanleg van de openbare ruimte voor haar rekening te nemen (zie ook raadsvoorstel van 20 mei 2025). We stellen voor een krediet beschikbaar te stellen van € 2.200.000. € 325.000 kan gedekt worden vanuit de riolering. We stellen voor om, conform amendement A088a, vanuit de algemene reserve € 1,375 miljoen toe te voegen aan de kapitaalreserve en vanuit de opbrengst grondexploitatie € 500.000 toe te voegen aan de kapitaalreserve. Daarmee kunnen we de structurele afschrijvingslast van € 125.000 dekken. De rentelast van € 19.000 structureel verwerken we in de begroting en nemen we mee in de totaalfinanciering. 

i. Voorbereidingskrediet drie herstructureringsprojecten € 450.000
De woningbouwcorporaties gaan de komende jaren diverse herstructureringsprojecten uitvoeren (sloop/nieuwbouw van sociale woningbouw, vergelijkbaar met Haerenkwartier). Het gaat in de periode tot en met 2030 om Rikkingahof, De Hieming en Hoge/Lage Esch in Oosterwolde en Smidslaantje in Appelscha. De woningcorporatie is voor deze projecten in de lead, maar er is ook een stevige inbreng vanuit de gemeente nodig om deze projecten mogelijk te maken, in goede banen te leiden en te zorgen voor een leefbare en duurzame openbare ruimte (koppelkansen). Anders dan bij ‘gewone’ woningbouwprojecten kunnen we onze inzet niet ‘terugverdienen’ via de grondexploitatie. Met het oog hierop is het voorstel om een voorbereidingskrediet van in totaal € 450.000 beschikbaar te stellen voor De Hieming, Smidslaantje en Hoge/Lage Esch waarmee we de eerste, essentiële stappen kunnen zetten in planvorming en overleg met de bewoners in de betreffende buurten. Omdat er nog geen concrete investeringsbedragen bekend zijn, is het bedrag voor het voorbereidingskrediet gebaseerd op ervaringscijfers (Haerenkwartier, raming Rikkingahof). Hierbij is gekeken naar de voorbereidingskosten in relatie tot vierkante meters. De verdeling is als volgt: De Hieming € 180.000, Hoge/Lage Esch € 180.000, Smidslaantje € 90.000. Er is nog geen sprake van structurele lasten, er wordt nog niet afgeschreven. Er is alleen sprake van rentelasten. Deze lopen mee in de totale rentelasten. 

j. Accommodatiebeleid (s) € 600.000 vanaf 2029 
De investeringen die volgen uit het accommodatiebeleid zijn groot. Dit brengt hoge kapitaallasten met zich mee. Al vanaf 2024 reserveren we in de exploitatie structurele ruimte om zo de kapitaallasten te kunnen dekken. Bij de kaderbrief 2025 heeft u besloten dit budget vanaf 2028 jaarlijks met € 200.000 te verhogen (in plaats van met € 100.000). Dit heeft ervoor gezorgd dat in 2029 het budget accommodatiebeleid € 900.000 is. Nu er meer zicht is op vaststelling en de financiële gevolgen van het accommodatiebeleid stellen wij voor om het budget vanaf 2029 te verhogen met € 600.000 structureel. Daarnaast blijven we het budget (zoals vorig jaar besloten) verhogen met € 200.000 per jaar. Dit betekent dat het budget in 2029 € 1,4 miljoen is, in 2030 € 1,6 miljoen, 2031 € 1,8 miljoen etc. Dit geeft een goede basis om de lasten te kunnen dragen. 

Daarnaast komen uit het accommodatiebeleid ook incidentele lasten voort. Zoals sloopkosten en kosten voor tijdelijke huisvesting. De reserve accommodatiebeleid wordt gevoed door de ramingen in de exploitatie voor het accommodatiebeleid die (nog) niet zijn ingezet. We stellen voor deze reserve in te zetten voor de incidentele lasten vanuit het accommodatiebeleid. Waar nodig komen we met een voorstel om deze reserve aan te vullen vanuit de algemene reserve. 

k. Eikenprocessierups (i) € 81.000
We zijn al een aantal jaren bezig met het bestrijden van de Eikenprocessierups. Naast de reguliere bestrijding hebben we met een pilot gewerkt. Deze pilot is afgerond en was succesvol. We kunnen hier op dit moment niet mee verder omdat, voor zover nu bekend, nog geen initiatieven zijn genomen voor het toelatingstraject van de betreffende biocide. Toelating als biocide (bestrijder) is een langdurig en kostbaar traject en loopt via het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb). De werkzame stof moet worden geregistreerd in de Europese databank van het Europees agentschap voor chemische stoffen (Echa). Voor de bestrijding van de eikenprocessierups hebben we € 39.000 structureel in de begroting staan. De totale kosten voor het beheersen van de Eikenprocessierups is geraamd op € 120.000. We stellen voor om voor het jaar 2026 € 81.000 beschikbaar te stellen. We gaan onderzoeken hoe we de bestrijding voor de toekomst het beste kunnen vormgeven. We komen hier bij de volgende kaderbrief op terug. 

l. Volkshuisvesting (i) € 200.000
De huidige woon(zorg)visie loopt per 1 januari 2026 af. Er zijn sinds de vaststelling van de woon(zorg)visie veel ontwikkelingen op het gebied van wonen geweest, de druk op de (nationale) woningmarkt en de beschikbaarheid van betaalbare woningen is hier een uiting van. Door deze ontwikkelingen heeft het Rijk, in vergelijking met de periode ten tijde van het opstellen van de huidige woonvisie, haar regie op het thema wonen vergroot. Dit werkt door in de regie vanuit de provincie en in de regionale samenwerking via het maken van woondeals. 

Het hebben van een woonvisie is een verplichting voor gemeenten op grond van de Woningwet (art. 42). Met het wetsvoorstel Versterking Regie op de Volkshuisvesting (Wvrv) ontwikkelt het woonbeleid van een sectorale visie op basis van de Woningwet naar een integraal programma binnen de omgevingsvisie volgens de Omgevingswet. Dit betekent dat de woonvisie vanuit dit wetsvoorstel moet worden vervangen door het Volkshuisvestingsprogramma, zoals bedoeld onder de omgevingswet. De onderdelen voor dit programma zijn: een woonbehoefte-onderzoek, een addendum op het huidige vastgestelde woonbeleid (woon(zorg)visie 2022-2026), de gemeentelijke omgevingsvisie actualiseren op het thema wonen en het inhuren van een bureau als procesbegeleider en penvoerder. Het maken van dit programma en het uitvoeren van de onderzoeken is een verplichting en vraagt om specialistische kennis en kunde. Dit hebben wij op dit moment niet in huis. Wij schatten nu in dat we hiervoor € 200.000 nodig hebben. 

2.3 Een gemeenschap waar onze inwoners zich thuis, gezond en veilig voelen

Terug naar navigatie - 2.3 Een gemeenschap waar onze inwoners zich thuis, gezond en veilig voelen

Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners naast een goede leefbaarheid, zich ook gezond voelen en veilig weten in onze gemeente. Wij doen u daarom een aantal voorstellen op het gebied van veiligheid, gezondheid en cultuur. 

m. Taalbeleid Stellingwerfs en Fries (s) € 17.000
Op 19 juni 2024 is de Taalnota Fansels Frysk vastgesteld door Provinciale staten van Friesland. Provincie en Rijk verwachten van ons dat we taalbeleid Fries en Stellingwerfs gaan verwoorden en dat we een extra stap zetten in vergelijking met het ‘sobere’ taalbeleid dat we nu voeren. De raad heeft op 25 februari 2025 aangegeven een bijdrage aan meertalig beleid te willen geven. We stellen voor hiervoor structureel € 17.000 beschikbaar te stellen voor de inzet van een taalcoördinator en voor uitvoeringsbudget. 

n. Contractmanagement en beheer Participatiewet (s) € 34.000 
In 2025 doen we de aanbesteding van inkoop participatie en re-integratie instrumenten Participatiewet in OWO-verband. Het doel is om per 1 januari 2026 overeenkomsten te hebben gesloten met aanbieders. Dit vraagt per die datum het voeren van contractmanagement en -beheer en daarmee gespecialiseerde en continue aandacht, zoals dit ook al jaren is georganiseerd voor Wmo en Jeugd. Contractmanagement en contractbeheer met aanbieders van re-integratie-instrumenten zijn essentieel om de kwaliteit, effectiviteit en kostenbeheersing van re-integratietrajecten te waarborgen. Het draagt o.a. bij aan kwaliteitsbewaking en resultaatgericht werken, kostenbeheersing en efficiency, juridische zekerheid en risicobeheersing, flexibiliteit en innovatie en relatiemanagement en innovatie. We stellen voor om € 34.000 beschikbaar te stellen zodat de formatie in owo-verband met 1 fte uitgebreid kan worden. 

o. Beleidsadviseur Inburgering en Migratie (s) € 79.000 voor 2026 t/m 2028
Veel gemeenten hebben specifiek een beleidsadviseur inburgering aangesteld na het intreden van de Nieuwe Wet Inburgering 2021. Gemeente Ooststellingwerf heeft dat destijds niet gedaan. Dit is wel nodig. Binnen de Nieuwe Wet Inburgering zorgt de beleidsmedewerker onder andere voor het gemeentelijk inburgeringsbeleid, de inhoud van aanbestedingen, verordeningen en procedures, strategie bepalen over het aangaan van samenwerkingen, interne werkprocessen op gang brengen en evalueren, het verstrekken van informatie aan het college en de raad en het onderhouden van het contact met aanpalende domeinen binnen de gemeente en stakeholders. Mede gezien de landelijke ontwikkelingen stellen we voor om hiervoor tijdelijk budget beschikbaar te stellen. We stellen voor om voor 0,78 fte € 79.000 beschikbaar te stellen voor de periode 2026 t/m 2028.

p. Verlengen overeenkomst Mader Kunstroute (i) € 14.700 voor 2026 t/m 2028
Sinds 2015 hebben we een beeldenroute in de gemeente rondom 20 buitenbeelden van Hein Mader. Er is hierover een overeenkomst gesloten met de Stichting Administratiekantoor Collectie Hein Mader. Deze overeenkomst liep van 2016 tot en met 2019 en is daarna verlengd met een nieuwe periode 2020 – 2024. De tweede termijn liep op 31 december 2024 af. Ons college heeft de overeenkomst verlengd met een nieuwe periode van vier jaar, met een voorbehoud voor de periode 2026 – 2028 in verband met de dekking van de lasten. In 2023/2024 is een kort onderzoek gedaan naar de belangstelling voor de beeldenroute. Daaruit bleek dat er nog steeds regelmatig belangstelling is voor de beelden en de route en ook dat inwoners soms gehecht zijn aan de beelden (Spirie in Appelscha). Daarom stellen we voor om € 14.700 per jaar beschikbaar te stellen voor 2026 t/m 2028 om de overeenkomst te kunnen verlengen (€ 8.000 voor het lenen van de beelden en € 6.700 voor het schoonmaken van de beelden). 

Wmo
Vanuit de septembercirculaire 2024 hebben we een budget ontvangen voor demografische ontwikkelingen Wmo. Dit is een indexering die rekening houdt met kostenontwikkeling en demografie/vergrijzing bij de Wmo. Het is een algemeen dekkingsmiddel. We stellen u voor om dit budget in te zetten om te voorkomen dat inwoners gebruik moeten maken van de Wmo. Namelijk voor een mantelzorgconsulent, het verlengen van de pilot welzijnscoach en het vormen van een budget Wmo voorliggend veld. Het budget loopt op. Daarmee is er een tekort in 2026 en een overschot vanaf 2029. We stellen voor dit overschot vanaf 2029 in te zetten als algemeen dekkingsmiddel. 

q. Uitbreiding mantelzorgconsulent (s) € 91.000
We zien een stijging van het aantal mantelzorgers in onze gemeente. Het risico op overbelasting van de mantelzorgers neemt toe. Dit komt door de dubbele vergrijzing, het zorgstelsel dat onder druk komt te staan en de afname van het aantal inwoners dat mantelzorg kan verlenen. We merken een toename in het aantal mantelzorgers dat contact met ons zoekt. Er wordt inmiddels goed gebruik gemaakt van ons ondersteuningsaanbod. Mantelzorgers zijn tevreden over het huidige ondersteuningsaanbod en geven aan dat het helpt in het voorkomen en verminderen van overbelasting. In het voorjaar van 2025 zijn we gestart met de bewustwordingscampagne mantelzorg en verwachten we nog meer hulpvragen van mantelzorgers. Om onze mantelzorgers goed te kunnen blijven helpen is uitbreiding van het aantal uren mantelzorgconsulent nodig. We stellen voor € 91.000 beschikbaar te stellen vanaf 2026 voor een extra fte mantelzorgconsulent. En € 45.000 voor 2025 om nu meteen hierop actie te kunnen ondernemen, die we bij positieve besluitvorming in de najaarsrapportage 2025 verwerken. 

r. Verlenging pilot welzijnscoach (i) € 105.000
Met welzijnscoaching dragen we bij aan de verschuiving van zorg naar welzijn en versterking van de kracht van de mienskip. We doen dit om gezondheid, welzijn en leefbaarheid voor onze inwoners op peil te houden, ondanks vergrijzing, lang thuis wonen en minder beschikbaarheid van zorgpersoneel. Welzijnscoaches helpen individuele inwoners op weg in de mienskip en stimuleren samenredzaamheid en collectieve oplossingen en -voorzieningen (bijvoorbeeld indicatie vrije dagbesteding). De pilot wordt in het najaar van 2025 geëvalueerd. We stellen voor om voor 2026 incidenteel € 105.000 beschikbaar te stellen om de pilot te kunnen verlengen. Kosten zijn in totaal € 210.000. Deels kan het gedekt worden uit bestaande middelen.

s. Wmo voorliggend veld (s) € 20.000 in 2026 oplopend naar € 300.000 vanaf 2029
We willen de verschuiving van Wmo indicaties naar het voorliggend veld doorzetten en verder ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door welzijnscoaching, dorpsondersteuning en indicatievrije dagbesteding. We stellen daarom voor om een budget voorliggend veld te vormen waaruit we dergelijke kosten kunnen betalen. Dit is een budget dat ingezet wordt voor preventieve maatregelen, net zoals we die ook hebben voor de jeugdhulp. Het budget loopt op naar € 300.000 in 2029 en loopt daarmee mee met het budget dat beschikbaar is voor demografische ontwikkelingen. Mocht de pilot van de welzijnscoaching positief zijn, dan kunnen de kosten van het vervolg hiervan ook uit dit budget worden betaald. 

x € 1.000
Wmo 2026 2027 2028 2029
Beschikbaar budget Wmo demografische ontw. (sept 2024) 125 252 383 516
Inzetten voor mantelzorg -91 -91 -91 -91
Inzetten voor Pilot welzijnscoach -105
Inzetten voor Budget Wmo voorliggend veld -20 -161 -292 -300
Restant (- is tekort) -91 - - 125

2.4 Ooststellingwerf als onderdeel van een vitale economie

Terug naar navigatie - 2.4 Ooststellingwerf als onderdeel van een vitale economie

Een vitale economie is belangrijk voor onze inwoners en bedrijven. Daarom doen we u een aantal voorstellen dat hier invloed op heeft. 

t. Versterken Europese samenwerking (i) € 25.000 per jaar voor 2026 en 2027
Wij willen onze Europese samenwerking versterken en strategisch inzetten om gemeentelijke beleidsdoelen te realiseren. De Europa agenda 2025 geeft richting aan deze ambitie. We stellen voor om (net als voor het jaar 2025) voor 2026 en 2027 per jaar € 25.000 beschikbaar te stellen. Het budget wordt ingezet voor Europese bijeenkomsten, ondersteuning bij subsidieaanvragen en cofinanciering van projecten, scholing en kennisdeling over Europese wetgeving en subsidiemogelijkheden en interne communicatie en organisatie van kennissessies. 

u. Ontwikkelagenda en uitvoeringsprogramma Recreatie en Toerisme (s) € 165.000 t/m 2028 en € 62.000 vanaf 2029 en (i) € 50.000 voor 2026.
Voor de uitvoering van de agenda en het programma (zie ook raadsvoorstel 22 april 2025) is uitbreiding van de ambtelijke capaciteit nodig met 1,6 fte. We stellen voor hiervoor € 62.000 structureel beschikbaar te stellen voor 0,6 fte. Daarnaast stellen we voor om voor de periode 2026 t/m 2028 € 103.000 per jaar beschikbaar te stellen voor 1 fte om zo de ambities vanuit de visie te kunnen realiseren. Daarnaast stellen wij voor om € 50.000 beschikbaar te stellen in 2026 voor de lokale regiomarketing.

2.5 Een financieel gezonde positie

Terug naar navigatie - 2.5 Een financieel gezonde positie

Ons financieel perspectief was voor de jaren 2026 en 2027 bij het vaststellen van de programmabegroting 2025 nog negatief. We hebben u hierboven een aantal voorstellen voor nieuw beleid gedaan. Mede door de voorjaarsnota van het Rijk kunnen we u, ook na nieuw beleid, zwarte cijfers laten zien voor alle jaren. Er zijn twee onderdelen die wij in kunnen zetten als dekkingsmiddel. Die vindt u in onderstaande tabel. 

v. Restant budget Wmo demografische ontwikkelingen, (s) € 125.000 vanaf 2029
Zoals ook hierboven bij de Wmo omschreven ontvangen wij budget vanuit het Rijk voor Wmo demografische ontwikkelingen. We hebben in deze kaderbrief een voorstel gedaan van hoe we dit in willen zetten. Dan resteert er een budget van € 125.000 vanaf 2029 dat we in kunnen zetten als algemeen dekkingsmiddel. 

w. Btw-compensatiefonds, (s) € 480.000 vanaf 2026
De ruimte onder het plafond van het BTW compensatiefonds (BCF) mag worden opgenomen als verwachte baat. Hiervoor geldt dat maximaal de meest recent gerealiseerde ruimte onder het plafond geraamd mag worden in de begroting. Wij hebben tot nu toe dat niet gedaan, omdat deze ruimte een onzekerheid in zich heeft. De toezichthouder van de provincie heeft nu expliciet aangegeven dat het in de huidige onzekere tijden, waarbij gemeenten kampen met meerjarige tekorten, reëel is dat gemeenten in hun begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 rekening houden met (een deel van) de beschikbare ruimte onder het plafond van het BCF. Wij stellen daarom ook voor om dit te doen. De ruimte die beschikbaar is blijkt uit de voorjaarsnota 2025 van het Rijk en is € 480.000 voor onze gemeente. 

x € 1.000
Nr. Voorgestelde dekking 2026 2027 2028 2029
v. Restant budget Wmo demografische ontwikkelingen 125
w. BTW compensatiefonds 480 480 480 480
Totaal voorgestelde dekking 480 480 480 605