Najaarsrapportage 2025

Inleiding najaarsrapportage

Omschrijving (toelichting)

Voor u ligt de najaarsrapportage van 2025. Deze bevat een prognose van het financiële resultaat aan het einde van het jaar 2025. Het financiële resultaat ontstaat door afwijkingen en nieuwe inzichten binnen de programma’s. Per programma analyseren we de financiële afwijkingen op hoofdlijnen. De afwijkingen zijn bijgewerkt t/m augustus 2025.

In de rapportage staat in het eerste hoofdstuk het bijgestelde begrotingsperspectief na de verwerking van de meicirculaire 2025. In hoofdstuk 2 geven we een toelichting op bijzonderheden inzake de investeringskredieten. In hoofdstuk 3 staat hoe het resultaat van de najaarsrapportage is ontstaan per programma en worden de afwijkingen groter dan of gelijk aan € 25.000 toegelicht.

Deze najaarsrapportage bevat een aantal bijlagen:

  • Resultaat: aanpassingen die invloed hebben op het resultaat.
  • Programmawijzigingen: aanpassingen die geen resultaatinvloed maar hebben, waarbij er verschuivingen over de programma’s plaatsvinden.
  • Programma rente wijzigingen: aanpassingen die geen resultaatinvloed hebben,  maar waarbij er verschuivingen over de programma’s plaatsvinden.
  • Administratieve wijzigen: aanpassingen die geen resultaatinvloed hebben, maar waarbij er verschuivingen binnen programma's plaatsvinden. 

Investeringskredieten

Investeringskredieten

Terug naar navigatie - Investeringskredieten - Investeringskredieten

Hieronder worden de afwijkingen met betrekking tot de (planning van de) investeringskredieten toegelicht.

Bij de voorjaarsrapportage 2025 hebben we aangegeven dat de bezwaren tegen de verleende omgevingsvergunning voor het DoarpsSintrum en Verkeerplan Donkerbroek in juni 2025 worden behandeld in de bezwarencommissie. Het advies van de commissie voor de bezwaarschriften wordt binnenkort verwacht.

Vanwege de stikstofproblematiek kan er nog steeds niet worden gestart met de ver/nieuwbouw van de huisvesting aan Nanningaweg 47c. Het uitbesteden van de compostering is een mogelijke oplossing. Hier zijn extra kosten aan verbonden. In september 2025 wordt een thema avond georganiseerd waarin uitleg wordt gegeven over het proces en het toekomstperspectief. In oktober/november 2025 wordt een raadsvoorstel voor besluitvorming aan u voorgelegd.

Bij de voorjaarsrapportage 2025 heeft u € 1 miljoen beschikbaar gesteld voor de voorbereidingskosten van toekomstige grondexploitaties. Tot op heden zijn er circa € 705.000 voorbereidingskosten gemaakt voor Schoolstraat Donkerbroek, Appelscha Noord, Mandestraat Haule, Oosterwolde Langekamp en Oosterwolde uitbreiding Venekoten. Deze voorbereidingskosten kunnen voor een periode van 5 jaar worden opgenomen op de balans onder de immateriële vaste activa. Als door de raad de grondexploitatie wordt vastgesteld worden de voorbereidingskosten toegevoegd als kosten van de grondexploitatie.

Analyse van het financieel resultaat in de Najaarsrapportage 2025

Inleiding

Terug naar navigatie - Analyse van het financieel resultaat in de Najaarsrapportage 2025 - Inleiding

In onderstaande tabel staat het resultaat uit de Najaarsrapportage per programma. Onder de tabel worden de afwijkingen > € 25.000 toegelicht. In de bijlagen zijn alle verschillen verklaard. 

bedragen x € 1.000 (min is nadeel)
Financiële gevolgen najaarsrappportage 2025 2025
Programma 0 Bestuur en ondersteuning 453
Programma 1 Veiligheid - 11
Programma 2 Verkeer en vervoer - 13
Programma 3 Economie - 20
Programma 4 Onderwijs - 144
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie 22
Programma 6 Sociaal domein 598
Programma 7 Volksgezondheid en milieu 30
Programma 8 Bouwen, wonen en gronden 173
Totaal 1.088

Toelichting per programma

Terug naar navigatie - Analyse van het financieel resultaat in de Najaarsrapportage 2025 - Toelichting per programma

Diverse programma’s,
Kapitaallasten, budgetneutraal
De rentelasten worden via een rente-omslagpercentage doorbelast aan de taakvelden. Dit in overeenstemming met de voorschriften. Dit percentage wordt berekend door de totale verantwoorde rente te delen door de materiële vaste activa. De berekende rente-omslag voor 2025 is hoger dan begroot. De verwerking van de doorbelasting is budgettair neutraal. Bij de functionele taakvelden is er een nadeel en bij het taakveld treasury een voordeel. In totaal gaat het om € 162.000. Een overzicht van deze wijzigingen is opgenomen in bijlage 3.

Programma 0 Bestuur en ondersteuning
Team ruimte & economie, incidenteel nadeel € 85.000
Betreft € 85.000 lasten ambtelijke inzet voor uitvoering ontwikkelagenda recreatie & toerisme. U bent geïnformeerd over de benodigde ambtelijke uitbreiding recreatie & toerisme via het raadsvoorstel van april 2025.

Gebiedsteam, incidenteel nadeel € 45.000
Bij de kaderbrief 2026 is besloten structureel € 91.000 budget beschikbaar te stellen vanaf 2026 voor een mantelzorgconsulent en € 45.000 vanaf 2025 om vanaf medio 2025 actie te kunnen ondernemen. Het budget voor 2025 wordt verwerkt in de najaarsrapportage. Het structurele budget is verwerkt in de begroting 2026.

Overige OWO afdelingen, incidenteel nadeel € 96.000
Hogere lasten voor inhuur voor de projecten 2e fase OWO365, migratie windows 11 en implementatie kernapplicaties (belastingen, sociaal domein).

Kapitaallasten, incidenteel voordeel € 435.000
Het budget voor kort opgenomen middelen van € 60.000 kan vervallen in 2025 op basis van de liquiditeitsprognose. Daarnaast is er een voordeel van € 375.000 vanwege ontvangen rente als gevolg van het schatkistbankieren.

Burgerzakenleges, incidenteel voordeel € 35.000
De baten zijn € 120.000 hoger vanwege afgifte meer reisdocumenten dan begroot. De hiermee samenhangende lasten zijn € 85.000 hoger. Per saldo is sprake van een voordeel van € 35.000.

B&W, incidenteel nadeel € 90.000
Betreft voorziening oud-wethouders.

Bestuurlijke samenwerking, incidenteel nadeel € 25.000
Er is een nadeel bij het Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). De uitvoering van het fonds gebeurt door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Structurele lasten zijn verwerkt in de begroting 2026.

Deelneming/dividend, incidenteel voordeel € 31.000
Van Afvalsturing Friesland is over 2024 extra dividend ontvangen. We zien de laatste jaren dat we structureel meer dividend ontvangen dan begroot. Daarom zijn hiervoor structureel meer baten begroot in de begroting 2026.

Gemeentefonds voorgaande jaren, incidenteel voordeel € 347.000
Ontvangen algemene uitkering van voorgaande jaren.

Programma 1 Veiligheid
Er zijn geen afwijkingen > € 25.000 in programma 1.

Programma 2 Verkeer en vervoer
Er zijn geen afwijkingen > € 25.000 in programma 2.

Programma 3 Economie
Toeristische organisaties, incidenteel nadeel € 50.000
In de raadsvergadering van april 2025 heeft u ingestemd met het beschikbaar stellen van dit budget ten behoeve van subsidie voor de uitvoering van toeristische regiomarketing.

Grondexploitatie industrieterreinen, budgetneutraal
Een deel van de lasten verschuift naar 2026. Hierdoor vindt een mutatie van de boekwaarde plaats. Per saldo is dit budgetneutraal.

Baten toeristenbelasting, incidenteel voordeel € 30.000
Jaarlijks wordt bij de grotere verblijfsaanbieders een voorschot in rekening gebracht voor de toeristenbelasting voor dat jaar. In het volgende jaar wordt op basis van de aangifte toeristenbelasting een definitieve aanslag opgelegd. In 2024 is bij het voorschot per abuis geen rekening gehouden met de verhoging van de leeftijd voor vrijstelling toeristenbelasting van tot en met 4 naar tot en met 12 jaar. Bij de jaarrekening 2024 is hiervoor gecorrigeerd. Achteraf blijkt dat deze correctie € 30.000 te hoog is geweest. De structurele baten toeristenbelasting zijn bij de voorjaarsrapportage 2025 aangepast. De correctie in de najaarsrapportage leidt niet tot een verdere bijstelling van de structurele baten.

Programma 4 Onderwijs
Onderwijsaccommodaties, incidenteel nadeel € 139.000
In het raadsvoorstel van september 2025 bent u geïnformeerd over het voorstel om voor MFS Waskemeer (de Boekebeam) in 2025 € 54.000 extra te doteren in de voorziening om het benodigde extra onderhoud uit te kunnen voeren. Ook bent u in dit raadsvoorstel geïnformeerd over het voorstel om voor de gymnastieklokalen in Appelscha, Oosterwolde, Donkerbroek en Elsloo in 2025 gezamenlijk € 85.000 extra te doteren in de voorziening om benodigde extra onderhoud uit te kunnen voeren.

Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
Sportaccommodaties, incidenteel nadeel € 89.500
In het raadsvoorstel van september 2025 bent u geïnformeerd over het voorstel om voor Sportcomplex Boekhorst en Bosbad Appelscha in 2025 € 65.000 extra te doteren in de voorziening om het vastgestelde planmatig onderhoud en het benodigde extra onderhoud uit te
kunnen voeren. Ook ben u in dit raadsvoorstel geïnformeerd over het voorstel om voor Sportcomplex De Steegdenhal in 2025 voor € 24.500 extra te doteren in de voorziening om het vastgestelde planmatig onderhoud en het benodigde extra onderhoud uit te kunnen voeren.

Openbare zwembaden, incidenteel voordeel € 48.000
We hebben een specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden ontvangen van € 59.000. De lasten hiervan zijn voor € 11.000 in dit boekjaar en voor het restant in een eerder boekjaar verantwoord. Per saldo betekent dit in dit jaar een voordeel van € 48.000.

Sportterreinen onderhoud, incidenteel voordeel € 47.000
Er is een incidenteel voordeel van € 16.000 vanwege afrekening specifieke uitkering stimulering sport 2023. Vanaf 2024 wordt de specifieke uitkering stimulering sport gebaseerd op het gemiddelde van de gerealiseerde bestedingen van de laatste 3 jaren. De daadwerkelijke besteding in 2024 ligt lager dan de gemiddelde besteding van de laatste 3 jaren. Hierdoor moet van het voorschot € 69.000 worden terugbetaald. Over 2025 hebben we  een voorschot specifieke uitkering stimulering sport  ontvangen van € 100.000. Per saldo is sprake van een incidenteel voordeel van € 47.000.

Uitvoering openbare ruimte, incidenteel voordeel € 80.000
Hogere baten door inruil bij vervangingsinvesteringen. De bedragen voor inruil worden niet begroot en lopen altijd via de rapportages. Omdat er in 2025 relatief veel is geïnvesteerd, is de inruil ook hoog. Het gaat hierbij om meerdere voertuigen, met name bussen en een grote trekker.

Programma 6 Sociaal Domein
Dorpshuizen, budgetneutraal
Per abuis is in de nota reserves en voorzieningen bij de jaarrekening 2024 voor het jaar 2025 een bedrag van € 35.000 opgenomen voor subsidie aan het dorpshuis in Waskemeer. Deze subsidie is echter eind 2024 al verleend. Dit wordt nu gecorrigeerd. Dit betekent dat de onttrekking aan de algemene reserve vrijvalt. Per saldo is dit budgetneutraal.

Huisvesting Kompaan, incidenteel nadeel € 70.000
In de raadsvergadering van mei 2025 heeft u ingestemd met een extra dotatie in 2025 voor de Kompaan ten behoeve van het deel Moskampweg 1.

Jeugdhulp, incidenteel voordeel € 160.000
In de voorjaarsrapportage hebben wij u geïnformeerd over de ontwikkelingen in de jeugdhulpkosten en de eerste effecten van de voorgenomen maatregelen om het tekort op jeugdzorg te verkleinen. Daarbij werd op basis van het prognosemodel voor de jeugdzorgkosten een verwacht voordeel van € 340.000 genoemd, met de kanttekening dat het nog te vroeg was om dit financieel te verwerken vanwege de grote bandbreedte in de prognose, de grilligheid van de jeugdzorgkosten en de open-einde-regeling van de Jeugdwet. De actuele prognose bevestigt de eerder gesignaleerde trends: een daling van het aantal cliënten door lagere instroom en hogere uitstroom, mede dankzij de ingezette maatregelen via het Gebiedsteam. Op basis hiervan boeken we nu een voordeel van € 300.000 in. In de huidige cijfers zijn 3 zeer dure trajecten meegenomen, die samen € 150.000 per maand kosten. De Taskforce Jeugd blijft de ontwikkelingen nauwgezet volgen en periodiek evalueren. We blijven alert op de onzekerheden die inherent zijn aan de open-einde-regeling van de Jeugdwet. 
Door SDF is per abuis voor de jaren 2024 en 2025 een te laag tarief dagopvang gehanteerd. Dit wordt gecorrigeerd. Voor onze gemeente betekent dit een incidenteel nadeel van € 140.000. Per saldo is sprake van een incidenteel voordeel van € 160.000.

Participatie werkdeel, incidenteel voordeel € 104.000
Er is een incidenteel voordeel van € 69.000 doordat er minder intensieve begeleiding nodig is dan verwacht. Er is een incidenteel voordeel van € 35.000 doordat de gemeente als werkgever van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt compensatie loonkostensubsidie ontvangt. De lasten hiervan zijn al verwerkt in de begroting 2025. De structurele bate is in de begroting 2026 verwerkt. Per saldo is sprake van een incidenteel voordeel van € 104.000.

Sociale werkvoorziening, incidenteel nadeel € 89.000
Hogere lasten Caparis door een wijziging in de indexeringssystematiek. In de nieuwe systematiek wordt aangesloten bij de normen in de circulaire van het gemeentefonds.

WMO, incidenteel voordeel € 270.000
Bij overige voorzieningen WMO materieel is sprake van een incidenteel nadeel van € 50.000 door meer vraag naar onafhankelijke clientondersteuning dan verwacht. Bij overig voorzieningen WMO BCF is sprake van een incidenteel voordeel van € 80.000 doordat de lasten lager zijn dan verwacht en de jaarlijkse vaste lasten inmiddels zijn voldaan  Bij woningaanpassingen is een incidenteel voordeel van € 50.000 doordat er minder woningaanpassingen nodig zijn dan verwacht. Bij hulpmiddelen is er sprake van een incidenteel voordeel van € 90.000 doordat er meer depotverstrekkingen plaats vinden en minder maatwerk. Bij hulp in de huishouding, begeleiding en dagbesteding is een incidenteel voordeel van € 100.000. Bij het vaststellen van de Wmo-tarieven voor 2025 waren de relevante cao’s nog niet beschikbaar, waardoor een voorlopige indexatie is gehanteerd. Bij de nacalculatie blijkt dat deze indexatie te hoog is geweest, wat resulteert in een terugvordering bij zorgaanbieders.

Beschermd wonen, incidenteel voordeel € 223.000
In de begroting hebben we rekening gehouden met een (beperkte) positieve afrekening. In navolging van 2024 verwachten we ook in 2025 via centrum gemeente Leeuwarden een fors resultaat op Beschermd Wonen. In 2026 wordt er opnieuw ingekocht door centrumgemeente Leeuwarden. Op basis daarvan wordt het budget heroverwogen.

Programma 7 Volksgezondheid en milieu
Riolering, budgetneutraal 
Er is een incidenteel nadeel van € 40.000 door inhuur van extern advies vanwege wateroverlast in Haule, een incidenteel nadeel van € 8.000 door prijsstijgingen licenties en abonnementen en een nadeel van € 43.000 door hogere rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel van per saldo € 91.000 wordt verrekend via de voorziening. Hierdoor is dit per saldo budgetneutraal.

Afval, budgetneutraal
Er is een incidenteel nadeel van € 60.000 door een toename van aanlevering van deelstromen op de milieustraat en een incidenteel nadeel van € 100.000 doordat de hoeveelheid aanvoer van grofvuil hoger is dan begroot. Er is een incidenteel voordeel van € 100.000 doordat de baten van textiel, oud papier en metaal hoger zijn dan begroot door meer aanvoer en hogere prijzen. Het nadeel van per saldo € 60.000 wordt verrekend via de reserve lastenverlichting. Hierdoor is dit per saldo budgetneutraal.

Programma 8 Bouwen, wonen en gronden
Biosintrum, incidenteel nadeel € 25.000
In de raadsvergadering van mei 2025 is besloten om een voorziening voor het groot onderhoud van het Biosintrum in te stellen. De dotatie bedraagt € 25.000 per jaar. De dotatie voor 2025 is verwerkt in deze najaarsrapportage. De structurele dotatie is verwerkt in de begroting 2026.

Omgevingsvergunningen en bestemmingsplannen, incidenteel voordeel € 210.000
We verwachten bij omgevingsvergunningen een incidenteel voordeel van € 250.000 bij omgevingsvergunningen door meer (buitenplanse) omgevingsvergunningen dan verwacht. We verwachten bij omgevingsplannen een incidenteel nadeel van € 15.000 door minder wijzigingen omgevingsplannen dan verwacht. We zien op dit moment dat initiatiefnemers veelal kiezen voor een buitenplanse omgevingsvergunning in plaats van een wijziging van het omgevingsplan. We gaan er voorlopig vanuit dat er geleidelijk weer een verschuiving plaatsvindt naar wijzigingen van het omgevingsplan. We verwachten een incidenteel nadeel van € 15.000 vanwege hogere lasten voor juridische advisering rondom bestemmingsplannen danwel omgevingsplannen en een incidenteel nadeel van € 10.000 vanwege hogere lasten voor welstandsadvisering omgevingsvergunningen. Per saldo is sprake van een incidenteel voordeel van € 210.000.

Grondexploitatie woningbouw, budgetneutraal
Een deel van de baten en lasten verschuift naar 2026. Hierdoor vindt een mutatie van de boekwaarde plaats van € 532.000 en een mutatie van de reserve grex woningen van € 496.000. Per saldo is dit budgetneutraal.

Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat - Resultaat
2e marap 2025 Incidenteel Structureel Totaal
0- Bestuur en ondersteuning
Lasten
0-3 Thema Financien
6004168 Team Ruimte en Econ.
4110000 Loonkosten en toel
Betreft € 85.000 lasten ambtelijke inzet voor uitvoering ontwikkelagenda recreatie & toerisme. U bent geïnformeerd over de benodigde ambtelijke uitbreiding recreatie & toerisme via het raadsvoorstel van april 2025. -85.000 0 -85.000
6004230 Gebiedsteam
4110000 Loonkosten en toel
Bij de kaderbrief 2026 is besloten structureel € 91.000 budget beschikbaar te stellen vanaf 2026 voor een mantelzorgconsulent en € 45.000 vanaf 2025 om vanaf medio 2025 actie te kunnen ondernemen. Het budget voor 2025 wordt verwerkt in de najaarsrapportage. -45.000 0 -45.000
6004010 IP Huisv werkplek
4380210 Representatiekosten
Door onder meer gestegen koffieprijzen zijn de lasten hoger dan begroot. De structurele verhoging van de lasten is verwerkt in de begroting 2026. -20.000 0 -20.000
6003000 Grond en gebouwen
4380110 Ov goed en dienst
Via de budgetoverheveling is € 55.000 overgeheveld naar 2025 voor de sloop van de aula en het aanbrengen van halfverharding. Na aanbesteding voor de sloop blijkt dat de meerkosten € 15.000 zijn agv hogere lasten voor asbestwerkzaamheden. -15.000 0 -15.000
6004220 Overige OWO afd
4380110 Ov goed en dienst
Hogere lasten voor inhuur voor de projecten 2e fase OWO365, migratie windows 11 en implementatie kernapplicaties (belastingen, sociaal domein). -96.000 0 -96.000
6005020 Kapitaallasten
4510000 Betaalde rente
Het budget voor kort opgenomen middelen kan vervallen in 2025 op basis van de liquiditeitsprognose. 60.000 0 60.000
0-2 Thema Dienstverlening
6002040 Overige gem winkel
4380220 Contr en lidmaatsch
Hogere lasten door stijging kosten van abonnementen en lidmaatschappen. De structurele lasten hebben we verwerkt in de begroting 2026. -9.000 0 -9.000
6002060 Burgerzakenleges
4380110 Ov goed en dienst
De lasten zijn hoger dan begroot door meer verstrekkingen van reisdocumenten dan begroot. Hogere lasten worden gedekt door hogere baten. -85.000 0 -85.000
0-1 Thema Bestuur
6001010 B&W
4110250 Soc uitk (vrm) pers
Betreft voorziening oud-wethouders -90.000 0 -90.000
6001020 Best samenwerking
4380220 Contr en lidmaatsch
Er is een nadeel bij het Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). De uitvoering van het fonds gebeurt door de VNG. Structurele lasten zijn verwerkt in de begroting 2026. -25.000 0 -25.000
6001040 Kosten accountant
4380110 Ov goed en dienst
In overleg met de accountant is de bijdrage verhoogd als gevolg van o.a. het hoger aantal te controleren sisa-regelingen. Dit is besproken in de auditcommissie. De structurele verhoging van de lasten is verwerkt in de begroting 2026. -10.000 0 -10.000
Baten
0-3 Thema Financien
6005000 Deeln/dividend
8520000 Dividend/winstuitk
Van Afvalsturing Friesland is over 2024 extra dividend ontvangen. We zien de laatste jaren dat we structureel meer dividend ontvangen dan begroot. Daaom zijn hiervoor structureel meer baten begroot in de begroting 2026. 31.000 0 31.000
6005020 Kapitaallasten
8510000 Ontvangen rente
Dit betreft de ontvangen rente als gevolg van het schatkistbankieren. 375.000 0 375.000
6007010 Gem.fonds vrg. jaren
8431000 Alg uitk Gem fnds
Ontvangen algemene uitkering van voorgaande jaren. 347.000 0 347.000
0-2 Thema Dienstverlening
6002060 Burgerzakenleges
8370200 Leges en rechten
Hogere baten door verstrekking van meer reisdocumenten dan begroot. 120.000 0 120.000
Totaal 0- Bestuur en ondersteuning 453.000 0 453.000
1- Veiligheid
Lasten
1-1 Thema Openbare orde en veiligheid
6120040 OWO VTH Openb orde
4380110 Ov goed en dienst
Hogere lasten door managementondersteuning VTH. De lasten voor 2026 zijn verwerkt in de begroting 2026. -11.000 0 -11.000
Totaal 1- Veiligheid -11.000 0 -11.000
2- Vervoer
Lasten
2-1 Thema Verkeer en Vervoer
6210050 Onkruidbestrijding
4380110 Ov goed en dienst
Kosten ombouw voertuigdrager naar nieuwe sensormachine -13.000 0 -13.000
Totaal 2- Vervoer -13.000 0 -13.000
3- Economie
Lasten
3-1 Thema Economie
6340000 Toeristische org
4438100 Ov ink ovdr n-overh
In de raadsvergadering van april 2025 heeft u ingestemd met het beschikbaar stellen van dit budget ten behoeve van subsidie voor de uitvoerings van toeristische regiomarketing. -50.000 0 -50.000
6320010 Mut voorr bouwgr ind
4750300 Ov verrekeningen
Mutatie boekwaarde grex bedrijven door verschuiving van een deel van de lasten naar 2026. -56.000 0 -56.000
6320000 GREX industrie
4380110 Ov goed en dienst
Een deel van de lasten schuift door naar 2026. 56.000 0 56.000
Baten
3-1 Thema Economie
6340040 Baten toeristenbel
8221500 Toeristenbelasting
Jaarlijks wordt bij de grotere verblijfsaanbieders een voorschot in rekening gebracht voor de toeristenbelasting voor dat jaar. In het volgende jaar wordt op basis van de aangifte toeristenbelasting een definitieve aanslag opgelegd. In 2024 is bij het voorschot per abuis geen rekening gehouden met de verhoging van de leeftijd voor vrijstelling toeristenbelasting van tot en met 4 naar tot en met 12 jaar. Bij de jaarrekening 2024 is hiervoor gecorrigeerd. Achteraf blijkt dat deze correctie € 30.000 te hoog is geweest. De structurele baten toeristenbelasting zijn bij de voorjaarsrapportage 2025 aangepast. Deze correctie leidt niet tot een verdere bijstelling van de structurele baten. 30.000 0 30.000
Totaal 3- Economie -20.000 0 -20.000
4- Onderwijs
Lasten
4-1 Thema Onderwijs
6420000 Gymnastieklokalen
4720000 Voorzieningen
Dotatie voorziening gymlokalen conform raadsvoorstel september 2025. -85.000 0 -85.000
6420020 MFS De Boekebeam
4720000 Voorzieningen
Dotatie voorziening Boekebeam conform raadsvoorstel september 2025. -54.000 0 -54.000
4380030 Energie
Hogere energielasten dan begroot. Hogere lasten worden deels gecompenseerd door hogere huurbaten. -5.000 0 -5.000
4380800 Schoonmaakkosten
Hogere lasten door hogere indexatie dan verwacht. Hogere lasten worden deels gecompenseerd door hogere huurbaten. -5.000 0 -5.000
Baten
4-1 Thema Onderwijs
6420020 MFS De Boekebeam
8360000 Huren
Baten zijn hoger doordat er iets meer m2 worden verhuurd. 5.000 0 5.000
Totaal 4- Onderwijs -144.000 0 -144.000
5- Sport, cultuur en recreatie
Lasten
5-1 Thema Sport en Cultuur
6520000 Sportcompl Boekhorst
4720000 Voorzieningen
Dotatie voorziening Boekhorst/Bosbad conform raadsvoorstel september 2025. -65.000 0 -65.000
6520020 Sporthal Steegdenhal
4720000 Voorzieningen
Dotatie voorziening Steegdenhal conform raadsvoorstel september 2025. -24.500 0 -24.500
6520010 Zwembad Haulerwijk
4438100 Ov ink ovdr n-overh
Lasten meerkosten energie Haulewelle. Deze lasten worden gedekt door een specifieke uitkering. -4.000 0 -4.000
6520030 Sporthallen, overig
4380110 Ov goed en dienst
Benodigd aanvullend budget voor locatie onderzoek complex Boekhorst op sportpark Oostenburg. U bent hierover geïnformeerd via raadsmededeling #1958. -12.000 0 -12.000
6520040 Zwembad Appelscha
4438100 Ov ink ovdr n-overh
Lasten meerkosten energie Bosbad. Deze lasten worden gedekt door een specifieke uitkering. -7.000 0 -7.000
6520070 Sportter onderhoud
4380110 Ov goed en dienst
Extra lasten onderhoud sportvelden. Dekking via specifieke uitkering stimulering sport 2025. Zie raadsmededeling #1280. -59.000 0 -59.000
5-2 Thema Recreatie en openbaar groen
6570080 Recr. voorzieningen
4380650 Onderh onroer zaken
Hogere lasten vanwege aanleg fietspad in combinatie met werk waterschap en provincie na afronding opwaardering van het fietspad langs de Linde. -14.000 0 -14.000
6570000 R&T beleid
4433000 Bijdrage GR
Betreft ons aandeel van circa € 9.000 in de resultaatbestemming 2024 van Recreatieschap Drenthe. U bent hierover geïnformeerd in de raadsvergadering van juni 2025. 9.000 0 9.000
6570100 Bosbergtoren
4380110 Ov goed en dienst
In de raadsvergadering van mei 2025 heeft u ingestemd met het nieuwe onderhoudsplan van de Bosbergtoren. Daarbij bent u ook geïnformeerd over de verlaging van het relatief ruime budget dat destijds beschikbaar is gesteld vanwege de aanwezige risico's in de lift en het ticketsysteem. De structurele verlaging van de lasten is verwerkt in de begroting 2026. 12.000 0 12.000
Baten
5-1 Thema Sport en Cultuur
6520000 Sportcompl Boekhorst
8380300 Verg van derden
Ontvangen specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden. De lasten hiervan zijn voor € 11.000 in dit boekjaar en voor het restant in een eerder boekjaar verantwoord. 59.000 0 59.000
6520070 Sportter onderhoud
8431100 Overige ovdr vh rijk
Er is een incidenteel voordeel van € 16.000 vanwege afrekening specifieke uitkering stimulering sport 2023. Vanaf 2024 wordt de specifieke uitkering stimulering sport gebaseerd op het gemiddelde van de gerealiseerde bestedingen van de laatste 3 jaren. De daadwerkelijke besteding in 2024 ligt lager dan de gemiddelde besteding van de laatste 3 jaren. Hierdoor moet van het voorschot € 69.000 worden terugbetaald. Over 2025 hebben we een voorschot specifieke uitkering stimulering sport ontvangen van € 100.000. Per saldo is sprake van een incidenteel voordeel van € 47.000. 47.000 0 47.000
5-2 Thema Recreatie en openbaar groen
6570150 Uitv. Openb. Ruimte
8320000 Opbr duurz goed
Hogere baten door inruil bij vervangingsinvesteringen. De bedragen voor inruil worden niet begroot en lopen altijd via de rapportages. Omdat er in 2025 relatief veel is geïnvesteerd, is de inruil ook hoog. Het gaat hierbij om meerdere voertuigen, met name bussen en een grote trekker. 80.000 0 80.000
Totaal 5- Sport, cultuur en recreatie 21.500 0 21.500
6- Sociaal Domein
Lasten
p6-1 Thema Samenleven
6610070 Dorpshuizen
4380110 Ov goed en dienst
Per abuis is in de nota reserves en voorzieningen bij de jaarrekening 2024 voor het jaar 2025 een bedrag van € 35.000 opgenomen voor subsidie aan het dorpshuis in Waskemeer. Deze subsidie is echter eind 2024 al verleend. Dit wordt nu gecorrigeerd. 35.000 0 35.000
6610150 Huisv Kompaan
4720000 Voorzieningen
In de raadsvergadering van mei 2025 heeft u ingestemd met een extra dotatie in 2025 voor de Kompaan ten behoeve van het deel Moskampweg 1. -70.000 0 -70.000
6-3 Thema Goed Opgroeien
6675200 Jeugdhulp ambu. reg.
4341100 Verg natura aan pers
Op basis van het prognosemodel voor de jeugdhulplasten, is de verwachting dat de lasten lager zijn dan begroot. 160.000 0 160.000
6-2 Thema Meedoen
6650000 Participatie Wrkdeel
4438100 Ov ink ovdr n-overh
Lasten zijn lager dan begroot doordat er minder intensieve begeleiding nodig is dan verwacht. 69.000 0 69.000
6640000 Sociale Werkvrz
4433000 Bijdrage GR
Hogere lasten Caparis door een wijziging in de indexeringssystematiek. In de nieuwe systematiek wordt aangesloten bij de normen in de circulaire van het gemeentefonds. -89.000 0 -89.000
6660020 Ov vrz WMO materieel
4380110 Ov goed en dienst
Er is meer vraag naar onafhankelijke clientondersteuning dan verwacht -50.000 0 -50.000
6660030 Overig voorz WMO BCF
4380110 Ov goed en dienst
De uitgaven zijn lager dan verwacht en de jaarlijkse vaste uitgaven zijn inmiddels voldaan. 80.000 0 80.000
6660000 Woningaanpassingen
4341100 Verg natura aan pers
De verwachte uitgaven vallen lager uit dan begroot, als gevolg van minder woningaanpassingen dan oorspronkelijk voorzien 50.000 0 50.000
6660010 Hulpmiddelen
4341100 Verg natura aan pers
Lagere verwachte uitgaven aan geïndiceerde hulpmiddelen (meer depotverstrekkingen, minder maatwerk) 90.000 0 90.000
6671010 WMO hulp bij huish
4341100 Verg natura aan pers
Bij het vaststellen van de Wmo-tarieven voor 2025 waren de relevante cao’s nog niet beschikbaar, waardoor een voorlopige indexatie is gehanteerd. Bij de nacalculatie blijkt dat deze indexatie te hoog is geweest, wat resulteert in een terugvordering bij zorgaanbieders. 63.000 0 63.000
6671110 Wmo begeleiding
4341100 Verg natura aan pers
Bij het vaststellen van de Wmo-tarieven voor 2025 waren de relevante cao’s nog niet beschikbaar, waardoor een voorlopige indexatie is gehanteerd. Bij de nacalculatie blijkt dat deze indexatie te hoog is geweest, wat resulteert in een terugvordering bij zorgaanbieders. 25.000 0 25.000
6671120 Wmo dagbesteding
4341100 Verg natura aan pers
Bij het vaststellen van de Wmo-tarieven voor 2025 waren de relevante cao’s nog niet beschikbaar, waardoor een voorlopige indexatie is gehanteerd. Bij de nacalculatie blijkt dat deze indexatie te hoog is geweest, wat resulteert in een terugvordering bij zorgaanbieders. 12.000 0 12.000
6010050 Reserve programma 6
4710060 Reserves programma 6
Mutatie reserve vanwege correctie subsidie dorpshuis Waskemeer -35.000 0 -35.000
Baten
6-3 Thema Goed Opgroeien
6681010 Beschermd wonen 18+
8438100 Schadevergoedingen
In de begroting hebben we rekening gehouden met een (beperkte) positieve afrekening. In navolging van 2024 verwachten we ook in 2025 via centrum gemeente Leeuwarden een fors resultaat op Beschermd Wonen. In 2026 wordt er opnieuw ingekocht door centrumgemeente Leeuwarden. Op basis daarvan wordt het budget heroverwogen. 223.000 0 223.000
6-2 Thema Meedoen
6650000 Participatie Wrkdeel
8380300 Verg van derden
Als werkgever van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ontvangt de gemeente compensatie loonkostensubsidie. De lasten hiervan zijn al verwerkt in de begroting 2025. 35.000 0 35.000
Totaal 6- Sociaal Domein 598.000 0 598.000
7- Volksgezondheid en milieu
Lasten
7-2 Duurzaamheid, Riolering en Afval
6720030 Riolering, onderzoek
4380110 Ov goed en dienst
Hogere lasten door inhuur van extern advies vanwege wateroverlast in Haule. Door de raad zijn hierover ook schriftelijke vragen gesteld, die mondeling zijn beantwoord in de commissie ruimte van 11 februari 2025. De hogere lasten worden gecompenseerd door een mutatie van de voorziening riolering. -40.000 0 -40.000
4380200 Onderh roer zaken
Hogere lasten licenties en abonnementen. De hogere lasten worden gecompenseerd door een mutatie van de voorziening riolering. -8.000 0 -8.000
6720020 Riol, planvorming
4720000 Voorzieningen
Mutatie voorziening riolering vanwege extern advies voor wateroverlast Haulwe en hogere lasten licenties en abonnementen 91.000 0 91.000
6730020 Inz milieustraat
4380110 Ov goed en dienst
Stijgende lasten door een toename van aanlevering van deelstromen op de milieustraat. -60.000 0 -60.000
6730050 Grof hh afval,puin
4380110 Ov goed en dienst
Stijgende lasten doordat de hoeveelheid aanvoer van grofvuil hoger is dan begroot. -100.000 0 -100.000
6740090 Handhaving
4433000 Bijdrage GR
Aandeel Ooststellingwerf in negatief resultaat 2024 FUMO. U bent hierover geïnformeerd via het raadsvoorstel van september 2025. -13.000 0 -13.000
Baten
7-2 Duurzaamheid, Riolering en Afval
6730060 Afv. Met,gl,pap,tex
8380300 Verg van derden
De baten van textiel, oud papier en metaal zijn hoger dan begroot door meer aanvoer en hogere prijzen. 100.000 0 100.000
6010070 Reserve programma 7
8710070 Reserves programma 7
Mutatie reserve lastenverlichting door het voordeel dat per saldo ontstaat door hogere lasten op de milieustraat/grofvuil en hogere baten van textiel, oud papier en metaal. 60.000 0 60.000
Totaal 7- Volksgezondheid en milieu 30.000 0 30.000
8- Bouwen wonen en gronden
Lasten
8-1 Thema Bouwen wonen grondexploitatie
6810030 Biosintrum
4380110 Ov goed en dienst
Voor het beheer van het Ecomunitypark wordt een parkmanagementfee betaald aan de vereniging. In 2025 is nu de afrekening over 2022 en voorschotten over de jaren 2023 en 2024 in rekening gebracht. Dit betreft een éénmalig nadeel. -12.000 0 -12.000
4720000 Voorzieningen
In de raadsvergadering van mei 2025 is besloten om een voorziening voor het groot onderhoud in te stellen. De dotatie bedraagt € 25.000 per jaar. De structurele dotatie is verwerkt in de begroting 2026. -25.000 0 -25.000
6810000 Bestemmingsplannen
4380110 Ov goed en dienst
Hogere lasten voor juridische advisering rondom bestemmingsplannen danwel omgevingsplannen. Bij de begroting 2026 is het budget structureel verhoogd. -15.000 0 -15.000
6830020 Omg verg
4380110 Ov goed en dienst
Hogere lasten voor welstandsadvisering omgevingsvergunningen. Hogere lasten worden gecompenseerd door hogere baten. -10.000 0 -10.000
6820030 Mut voorr bouwgr won
4750300 Ov verrekeningen
Mutatie boekwaarde grex woningen door verschuiving van een deel van de baten en lasten naar 2026. 532.000 0 532.000
6820010 GREX woning
4380110 Ov goed en dienst
Voor de complexen 't Hooge en Muldersveld is de gehele lastenraming in 2025 verantwoord. Dit is niet de werkelijkheid. Dit deel van de lasten schuift door naar 2026. 836.000 0 836.000
6010080 Reserve programma 8
4710080 Reserves programma 8
Lagere toevoeging aan de reserve grondexploitatie door verschuiving van de lasten en de baten naar 2026. 496.000 0 496.000
Baten
8-1 Thema Bouwen wonen grondexploitatie
6810000 Bestemmingsplannen
8370200 Leges en rechten
Lagere baten vanwege minder wijzigingen omgevingsplannen dan verwacht. We zien op dit moment dat initiatiefnemers veelal kiezen voor een buitenplanse omgevingsvergunning in plaats van een wijziging van het omgevingsplan. We gaan er voorlopig vanuit dat er geleidelijk weer een verschuiving plaatsvindt naar wijzigingen van het omgevingsplan. Lagere baten bestemmingsplannen worden gecompenseerd door hogere baten omgevingsvergunningen. -15.000 0 -15.000
6830030 Omg verg baten
8370200 Leges en rechten
Hogere baten door meer (buitenplanse) omgevingsvergunningen dan verwacht. 250.000 0 250.000
6820010 GREX woning
8310000 Opb grondverkopen
De verkoopprocedure van de kavels van 't Hooge en Muldersveld wordt opnieuw gevoerd. Hierdoor zal de opbrengst niet in 2025 worden gerealiseerd. Dit schuiift door naar 2026. -1.864.000 0 -1.864.000
Totaal 8- Bouwen wonen en gronden 173.000 0 173.000
Eindtotaal 1.087.500 0 1.087.500

Programmawijzigingen, zonder resultaatsimpact

Programmawijziging

Terug naar navigatie - Programmawijzigingen, zonder resultaatsimpact - Programmawijziging
2e marap 2025 Incidenteel Structureel Totaal
0- Bestuur en ondersteuning
Lasten
0-3 Thema Financien
6004158 Team Bedrijfsv. Staf
4110000 Loonkosten en toel
Betreft lasten ambtelijke inzet team staf voor uitvoering klimaat- en energiebeleid. Lasten worden gedekt via het budget CDOKE. -17.000 0 -17.000
6004168 Team Ruimte en Econ.
4110000 Loonkosten en toel
Betreft lasten van € 443.000 voor ambtelijke inzet uitvoering klimaat- en energiebeleid, € 40.000 lasten ambtelijke inzet omgevingswet en correctie € 25.000 teveel overgehevelde budget landelijk gebied bij voorjaarsrapporage. Lasten uitvoering klimaat- en energiebeleid worden gedekt via het budget CDOKE. Lasten inzet omgevingswet worden gedekt via het budget omgevingswet. -508.000 0 -508.000
6004230 Gebiedsteam
4110000 Loonkosten en toel
Betreft lasten ambtelijke inzet gebiedsteam van € 172.000 voor Oekrainse ontheemden en lasten inzet gebiedsteam voor nieuwe wet inburgering. Lasten worden gedekt vanuit de bekostigingsregeling Oekrainse omtheemden. Lasten inzet gebiesteam voor nieuwe inburgering worden gedekt vanuit de specifieke uitkering Nieuwe Wet Inburgering. -188.000 0 -188.000
6004164 Team Samenleving
4110000 Loonkosten en toel
Betreft lasten ambtelijke inzet team samenleving voor Oekrainse ontheemden. Lasten worden gedekt vanuit de bekostigingsregeling Oekrainse omtheemden. -220.000 0 -220.000
Totaal 0- Bestuur en ondersteuning -933.000 0 -933.000
4- Onderwijs
Baten
4-1 Thema Onderwijs
6430050 Onderw. ahterst. bel
8431100 Overige ovdr vh rijk
Correctie specifieke uitkering onderwijs achterstanden beleid 14.000 0 14.000
Totaal 4- Onderwijs 14.000 0 14.000
5- Sport, cultuur en recreatie
Lasten
5-1 Thema Sport en Cultuur
6510000 Sportstimulering
4380110 Ov goed en dienst
Correctie i.v.m. preventielessen -14.000 0 -14.000
Totaal 5- Sport, cultuur en recreatie -14.000 0 -14.000
6- Sociaal Domein
Baten
p6-1 Thema Samenleven
6610210 Oekraine opv. vlucht
8431100 Overige ovdr vh rijk
Bekostigingsregeling Oekrainse omtheemden. 392.000 0 392.000
6610010 Inburgering
8431100 Overige ovdr vh rijk
Specifieke uitkering Nieuwe Wet Inburgering 16.000 0 16.000
Totaal 6- Sociaal Domein 408.000 0 408.000
7- Volksgezondheid en milieu
Lasten
7-2 Duurzaamheid, Riolering en Afval
6740140 CDOKE
4380110 Ov goed en dienst
Dekking ambtelijke inzet team ruimte & economie en team staf voor uitvoering klimaat- en energiebeleid. 460.000 0 460.000
6740150 Landelijk gebied
4380110 Ov goed en dienst
Bij de voorjaarsrapportage is per abuis € 25.000 teveel budget overgeheveld van team ruimte & economie naar landelijk gebied. Dit wordt nu gecoriggeerd. 25.000 0 25.000
Totaal 7- Volksgezondheid en milieu 485.000 0 485.000
8- Bouwen wonen en gronden
Lasten
8-1 Thema Bouwen wonen grondexploitatie
6810050 Nieuwe omgevingswet
4380110 Ov goed en dienst
Dekking lasten ambtelijke inzet omgevingsplan. 40.000 0 40.000
Totaal 8- Bouwen wonen en gronden 40.000 0 40.000
Eindtotaal 0 0 0

Programma rente wijzigingen, zonder resultaatimpact

Programma rente wijziging

Terug naar navigatie - Programma rente wijzigingen, zonder resultaatimpact - Programma rente wijziging

De rentelasten worden via een rente-omslagpercentage doorbelast aan de taakvelden. Dit in overeenstemming met de voorschriften. Dit percentage wordt berekend door de totale verantwoorde rente te delen door de materiële vaste activa. De berekende rente-omslag voor 2025 is hoger dan begroot. De verwerking van de doorbelasting is budgettair neutraal. Bij de functionele taakvelden is er een nadeel en bij het taakveld treasury een voordeel. In totaal gaat het om € 162.000. Een overzicht van deze wijzigingen is opgenomen in onderstaande tabel.

2e marap 2025 Incidenteel Structureel Totaal
0- Bestuur en ondersteuning
Lasten
0-3 Thema Financien
6004020 Gem.huis en buitend.
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -2.000 0 -2.000
6004010 IP Huisv werkplek
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -6.000 0 -6.000
6003000 Grond en gebouwen
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -21.000 0 -21.000
6005000 Deeln/dividend
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -400 0 -400
6005020 Kapitaallasten
4740000 Toegerekende rente
Bij de kapitaallasten is een voordeel vanwege doorbelasting van een hogere omslag-rente dan begroot. Dit voordeel wordt gecompenseerd door een nadeel bij de functionele taakvelden. 162.000 0 162.000
Totaal 0- Bestuur en ondersteuning 132.600 0 132.600
2- Vervoer
Lasten
2-1 Thema Verkeer en Vervoer
6210070 Investeringswerken
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -3.700 0 -3.700
6210060 Openbare Verlichting
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -2.300 0 -2.300
Totaal 2- Vervoer -6.000 0 -6.000
4- Onderwijs
Lasten
4-1 Thema Onderwijs
6430090 Peuterspeelzaalwerk
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -400 0 -400
6420000 Gymnastieklokalen
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -400 0 -400
6420010 Huisvesting BO
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -35.500 0 -35.500
6420030 Huisvesting SO
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -400 0 -400
6420040 Huisvesting VO
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -26.900 0 -26.900
Totaal 4- Onderwijs -63.600 0 -63.600
5- Sport, cultuur en recreatie
Lasten
5-1 Thema Sport en Cultuur
6550010 Monumenten/woningen
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -800 0 -800
6560000 Openbare bibliotheek
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -700 0 -700
6520000 Sportcompl Boekhorst
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -800 0 -800
6520060 Sporttern beh beleid
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -1.300 0 -1.300
6520030 Sporthallen, overig
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -3.300 0 -3.300
6520050 subs.reg. am.sp.ver.
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -2.400 0 -2.400
6520031 Doarpssin. Donkerbr.
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -900 0 -900
5-2 Thema Recreatie en openbaar groen
6570190 Skatebaan O’wolde
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -300 0 -300
6570010 Beplant en gras
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -900 0 -900
Totaal 5- Sport, cultuur en recreatie -11.400 0 -11.400
6- Sociaal Domein
Lasten
p6-1 Thema Samenleven
6610150 Huisv Kompaan
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -900 0 -900
Totaal 6- Sociaal Domein -900 0 -900
7- Volksgezondheid en milieu
Lasten
7-2 Duurzaamheid, Riolering en Afval
6730080 Opslag Nanningaweg
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -500 0 -500
6720020 Riol, planvorming
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -43.000 0 -43.000
6730020 Inz milieustraat
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -200 0 -200
Totaal 7- Volksgezondheid en milieu -43.700 0 -43.700
8- Bouwen wonen en gronden
Lasten
8-1 Thema Bouwen wonen grondexploitatie
6810030 Biosintrum
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -6.800 0 -6.800
6810090 Expl.last landmeten
4740000 Toegerekende rente
Betreft nadeel rentelasten vanwege een hogere omslag-rente dan begroot. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel bij de kapitaallasten. -200 0 -200
Totaal 8- Bouwen wonen en gronden -7.000 0 -7.000
Eindtotaal 0 0 0

Administratieve wijzigingen, zonder resultaatimpact

Omschrijving (toelichting)

Excel-tabel

2e marap 2025 Incidenteel Structureel Totaal
2- Vervoer
Lasten
2-1 Thema Verkeer en Vervoer
6210100 Verkeer veilig beh
4380650 Onderh onroer zaken
Lasten gerelateerd aan de ontvangen specifieke uitkering stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2030. De bedoeling is dat dit onder andere wordt besteed aan wegen buiten de bebouwde kom om te vormen naar 60 kilometer wegen. Dit in overleg met Plaatselijke Belangen en omwonenden. U ontvangt nog een mededeling over de voortgang van de uitvoering van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. -280.000 0 -280.000
6210000 Verharding
4380110 Ov goed en dienst
Hogere lasten voor reparatie schade door kabels en leidingen. Lasten worden gedekt vanuit een vergoeding. -30.000 0 -30.000
6210020 Bruggen en Duikers
4380110 Ov goed en dienst
Lasten schilderen brug Ravenswoud. Lasten worden gedekt via een subsidie. -7.000 0 -7.000
Baten
2-1 Thema Verkeer en Vervoer
6210100 Verkeer veilig beh
8432100 Bijdr overh n-rijk
Toegekende specifieke uitkering veiligheidsmaatregelen 2025-2030 280.000 0 280.000
6210000 Verharding
8380300 Verg van derden
Hogere vergoeding voor het herstel van veroorzaakte schades. 30.000 0 30.000
6210020 Bruggen en Duikers
8380300 Verg van derden
Subsidie vanuit Restauratiefonds. 7.000 0 7.000
Totaal 2- Vervoer 0 0 0
5- Sport, cultuur en recreatie
Lasten
5-1 Thema Sport en Cultuur
6560000 Openbare bibliotheek
4438100 Ov ink ovdr n-overh
Lasten informatiepunten digitale overheid. Lasten worden gedekt via een specifieke uitkering. -24.814 0 -24.814
Baten
5-1 Thema Sport en Cultuur
6560000 Openbare bibliotheek
8431100 Overige ovdr vh rijk
Specifieke uitkering informtiepunten Digiale overheid. 24.814 0 24.814
Totaal 5- Sport, cultuur en recreatie 0 0 0
6- Sociaal Domein
Lasten
p6-1 Thema Samenleven
6610010 Inburgering
4380110 Ov goed en dienst
De inzet voor de nieuwe Wet inburgering is mede afhankelijk van de inburgeringsplichtingen in het voorgaande jaar. Jaarlijks wordt de inzet en lasten hiervan geactualiseerd. Lasten worden gedekt via een specifieke uitkering Nieuwe Wet Inburgering. -404.000 0 -404.000
6610220 Oekr. tran.kstn KPV
4380650 Onderh onroer zaken
kosten meerwerk Hotel Appelscha -34.000 0 -34.000
Baten
p6-1 Thema Samenleven
6610010 Inburgering
8431100 Overige ovdr vh rijk
Specifieke uitkering Nieuwe Wet Inburgering 404.000 0 404.000
6610220 Oekr. tran.kstn KPV
8380300 Verg van derden
Toekenning transitievergoeding meerwerk Hotel Appelscha 34.000 0 34.000
Totaal 6- Sociaal Domein 0 0 0
8- Bouwen wonen en gronden
Lasten
8-1 Thema Bouwen wonen grondexploitatie
6830000 Woningbouwleningen
4380009 Onvrz uitg inci
Betreft lasten ontvangen rijkssubsidie Flexwoningen Boslaan Appelscha als uitgaaf. Project Boslaan gaat niet door. We zijn aan het kijken of de subsidie voor een ander project kan worden ingezet. Lasten worden gedekt via een rijkssubsidie. -238.000 0 -238.000
6830080 Lok.aanp.Isol. 3e tr
4380110 Ov goed en dienst
Lasten lokale aanpak isolatie. Deze lasten worden gedekt via een specifieke uitkering -1.787.000 0 -1.787.000
Baten
8-1 Thema Bouwen wonen grondexploitatie
6830000 Woningbouwleningen
8431100 Overige ovdr vh rijk
Is ontvangen rijkssubsidie voor project Flexwoningen Boslaan Appelscha. Project Boslaan gaat niet door. We zijn aan het kijken of de subsidie voor een ander project kan worden ingezet. 238.000 0 238.000
6830080 Lok.aanp.Isol. 3e tr
8431100 Overige ovdr vh rijk
Specifieke uitkering lokale aanpak isolatie 3e tranche 1.787.000 0 1.787.000
Totaal 8- Bouwen wonen en gronden 0 0 0
Eindtotaal 0 0 0