1. Financieel perspectief

Financieel perspectief

Terug naar navigatie - Financieel perspectief

Het financiële perspectief staat in onderstaande tabel. Hierbij zijn we uitgegaan van de structurele budgettaire ruimte. Daarom zijn de incidentele baten en lasten ‘gecorrigeerd’. Structurele lasten moeten gedekt worden door structurele baten, dan is er sprake van structureel evenwicht. Het uitgangspunt is de stand na de decembercirculaire 2020.

Om een reëel beeld te geven van de ruimte in het perspectief zijn ook de structurele budgettaire effecten (voor zover die nu bekend zijn) in onderstaande tabel meegenomen. Op hoofdlijnen zijn deze onder de tabel toegelicht. Het structurele saldo is negatief. Daarnaast zijn er nog diverse ontwikkelingen die invloed hebben op het perspectief (zie hoofdstuk 2). We zien het structureel tekort, in navolging op eerdere signalen uit de Kaderbrief 2021-2024 en bijbehorende meerjarenbegroting verder oplopen. Het uitgangspunt van een sluitend perspectief zorgt ervoor dat we keuzes moeten maken die we met het heroverwegingsproces voorbereiden.

x € 1.000
Begrotingsperspectief MJB MJB MJB MJB
2022 2023 2024 2025
Begrotingsresultaat
Saldo baten en lasten -933 -795 -663 -663
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 22 22 22 22
Totaal structureel begrotingsperspectief bij begroting 2021 -911 -773 -641 -641
Structureel gevolg septembercirculaire 2020 -96 8 42 42
Structureel gevolg decembercirculaire 2020 5 5 5 5
Totaal huidig structureel begrotingsperspectief -1.002 -760 -594 -594
a. Gevolgen voorjaarsrapportage 2021 en nota R+V 2020 -163 -163 -163 -163
Wat komt er nog op ons af (onvermijdelijke budgettaire effecten)
b. Hogere bijdrage FUMO -95 -95 -95 -95
c. OWO archiefwet -25 -25 -25 -25
NIEUW structureel begrotingsperspectief -1.285 -1.043 -877 -877

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

a. Gevolgen voorjaarsrapportage 2021
Het structurele gevolg vanuit de voorjaarsrapportage 2021 is € 142.000 negatief. Dit komt door het aanstellen van de vierder wethouder, door de lagere baten toeristenbelasting in verband met het besluit tot tariefdifferentiatie, het intrekken van de financieringsregeling aanleg glasvezel en per saldo lagere lasten voor de Wmo. Daarnaast is er een nadelig gevolg van € 21.000 uit de nota reserves en voorzieningen 2020 door het verhogen van de dotatie aan de voorziening Boekebeam en 3B’s.

b. Hogere bijdrage FUMO
Er wordt vanaf 2022 door de deelnemers van de FUMO betaald voor de verkregen diensten in plaats van het huidige abonnementstarief per aantal bedrijven. Daardoor wordt er alleen betaald als er ook daadwerkelijk een dienst van de FUMO wordt verkregen. Deze wijziging in de financieringssystematiek betekent voor de gemeente een verhoging van de bijdrage van € 95.000 vanaf 2022. In de begroting van de FUMO is de impact van de Omgevingswet nog niet verwerkt. Als de Omgevingswet per 2022 inwerking treedt wordt in het najaar van 2021 een begrotingswijziging opgesteld.

c. OWO archiefwet
Gemeenten hebben wettelijke taken die ze uit moeten voeren. Het past bij een betrouwbare overheid om dit dan ook te doen en op het juiste (kwaliteits)niveau. Als het gaat om de Archiefwet dan zijn de OWO-gemeenten herhaaldelijk door de provincie (IBT-rol) hierop gewezen. Taakverwaarlozing ligt op de loer en in het uiterste geval kan het leiden tot onder toezichtstelling. We stellen voor hiervoor structureel € 25.000 beschikbaar te stellen.

Bij de ‘kwaliteitsborging proces zaakgericht werken’ gaat het, naast het niet voldoen aan de Archiefwet, ook om het voorkomen of herstellen van onvolledige of onjuiste informatievoorziening aan inwoners en bedrijven. Daarnaast speelt ook het minimaliseren en zo veel mogelijk voorkomen van onjuiste bestuurlijke advisering door onjuiste en/of onvolledige opbouw van dossiers een belangrijke rol. We stellen voor hiervoor incidenteel in 2022 € 67.000 beschikbaar te stellen.