Het financiële perspectief staat in onderstaande tabel. Hierbij zijn we uitgegaan van de structurele budgettaire ruimte. Daarom zijn de incidentele baten en lasten ‘gecorrigeerd’. Structurele lasten moeten gedekt worden door structurele baten, dan is er sprake van structureel evenwicht. Het uitgangspunt is de stand na de decembercirculaire 2020.
Om een reëel beeld te geven van de ruimte in het perspectief zijn ook de structurele budgettaire effecten (voor zover die nu bekend zijn) in onderstaande tabel meegenomen. Op hoofdlijnen zijn deze onder de tabel toegelicht. Het structurele saldo is negatief. Daarnaast zijn er nog diverse ontwikkelingen die invloed hebben op het perspectief (zie hoofdstuk 2). We zien het structureel tekort, in navolging op eerdere signalen uit de Kaderbrief 2021-2024 en bijbehorende meerjarenbegroting verder oplopen. Het uitgangspunt van een sluitend perspectief zorgt ervoor dat we keuzes moeten maken die we met het heroverwegingsproces voorbereiden.
x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Begrotingsperspectief | MJB | MJB | MJB | MJB |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Begrotingsresultaat | ||||
Saldo baten en lasten | -933 | -795 | -663 | -663 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 22 | 22 | 22 | 22 |
Totaal structureel begrotingsperspectief bij begroting 2021 | -911 | -773 | -641 | -641 |
Structureel gevolg septembercirculaire 2020 | -96 | 8 | 42 | 42 |
Structureel gevolg decembercirculaire 2020 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Totaal huidig structureel begrotingsperspectief | -1.002 | -760 | -594 | -594 |
a. Gevolgen voorjaarsrapportage 2021 en nota R+V 2020 | -163 | -163 | -163 | -163 |
Wat komt er nog op ons af (onvermijdelijke budgettaire effecten) | ||||
b. Hogere bijdrage FUMO | -95 | -95 | -95 | -95 |
c. OWO archiefwet | -25 | -25 | -25 | -25 |
NIEUW structureel begrotingsperspectief | -1.285 | -1.043 | -877 | -877 |