In de kaderbrief is het nieuwe begrotingsperspectief gepresenteerd. Daarnaast zijn er diverse risico’s (waaronder de herverdeling van het gemeentefonds) en zijn er ambities/ontwikkelingen. Met name van de risico’s is het onzeker of en wanneer ze werkelijkheid worden. Wij doen daarom voorstellen in twee blokken besparingen. Het eerste blok heeft betrekking op besparingen die we in elk geval willen realiseren (om daarmee de minimale hoogte van de opgave op te lossen). In het andere blok stellen we voor deze te realiseren mocht het begrotingsperspectief inderdaad negatiever zijn doordat risico’s/onzekerheden werkelijkheid worden, hier zal dan in een later stadium besluitvorming over plaatsvinden.
We hadden op voorhand de risico’s voor de latere jaren ook lager kunnen beoordelen, waardoor het perspectief minder negatief zou zijn. Dit is niet onze voorkeur, want juist nu wil uw raad een brede heroverweging maken. Het is in onze ogen niet reëel om risico’s lager in te schatten.
Het onderstaande begrotingsperspectief bestaat uit het begrotingsperspectief na de voorjaarsrapportage en de kaderbrief aangevuld met ontwikkelingen en ambities met structurele gevolgen (zie 1.1). Daarnaast stellen we voor een minimaal begrotingsperspectief van € 150.000 positief te realiseren om op die manier enigszins ruimte te geven bij de nieuwe bestuurs-/raadsperiode na de verkiezingen in maart 2022. Dit is geen wettelijke verplichting, maar geeft wel ruimte om vanuit de nieuwe raad en college ambities te realiseren. Gezamenlijk is dit de minimale hoogte van de opgave.
Daarnaast zijn er nog risico’s en onzekerheden die op ons afkomen. Namelijk de herverdeling van het gemeentefonds, de extra rijksmiddelen voor jeugdhulp die we structureel hebben geraamd, de eikenprocessierups en leerlingenvervoer (zie ook de Kaderbrief). Samen met de minimale hoogte van de opgave maakt dit de totale hoogte van de opgave. Er zijn ook risico’s die we nog niet op geld konden zetten, maar wel in de toekomst structureel beslag op het begrotingsperspectief kunnen leggen (zie ook de kaderbrief). Het risico voor de herverdeling van het gemeentefonds is in onderstaande tabel, in tegenstelling tot de kaderbrief, voor 2025 op maximaal gezet, om zo de hoogte van de uiteindelijke opgave goed te kunnen duiden.
x € 1.000 | ||||
Hoogte van de opgave | MJB | MJB | MJB | MJB |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Structureel begrotingsperspectief na voorjaarsrapp. en kaderbrief | -1.285 | -1.043 | -877 | -877 |
Structurele ambities | -263 | -356 | -356 | -356 |
Positief begrotingssaldo ramen van minimaal 150K (voor nieuwe raads-/bestuursperiode) | -150 | -150 | -150 | -150 |
Minimale hoogte van de opgave | -1.698 | -1.549 | -1.383 | -1.383 |
Risico herverdeling gemeentefonds | -383 | -765 | -1.862 | |
Risico structureel extra middelen jeugdhulp | -450 | -450 | -450 | |
Risico eikenprocessierups | -86 | -86 | -86 | -86 |
Risico leerlingenvervoer | -45 | -45 | -45 | -45 |
Totaal hoogte van de opgave | -1.829 | -2.512 | -2.729 | -3.825 |