2. Voorgestelde besparingen

2. Voorgestelde besparingen

Terug naar navigatie - 2. Voorgestelde besparingen

Zoals eerder aangegeven nemen we de voorstellen vanuit het rapport van JE consultancy niet 1-op-1 over, maar beoordelen we ze ook op wenselijkheid en haalbaarheid. Voor de helderheid is de nummering vanuit het rapport aangehouden. We presenteren de totaaltabel met daaronder de (korte) toelichting.

Nr Programma Thema Onderwerp besparingen 2022 2023 2024 2025
Voorgestelde besparingen
1a 1 Samenleven 1.1 Meedoen Terughoudender rol gemeente - 40 80 80
2 1 Samenleven 1.1 Meedoen Inzetten op interventies met aantoonbare bijdragen aan maatschappelijke effecten in sociaal domein - 100 200 200
3a 1 Samenleven 1.1 Meedoen Verlagen van een aantal budgetten binnen het sociaal domein 80 80 80
3b 1 Samenleven 1.1 Meedoen Onderuitputting GBT 50 50 50 50
4 1 Samenleven 1.1 Meedoen Wmo vervoer, schrappen bovenregionaal vervoer (boven 30km) 330 330 330
5 1 Samenleven 1.1 Meedoen Wmo vervoer, verhogen eigen bijdrage naar € 0,20 5 5 5
6 1 Samenleven 1.1 Meedoen Wmo vervoer, opstaptarief hanteren van € 1 26 26 26
7a 1 Samenleven 1.1 Meedoen Wmo hulp bij het huishouden (bij nieuwe instromers) 33 33 33 33
8 1 Samenleven 1.1 Meedoen Verlagen budget participatie 100 100 100 100
9 1 Samenleven 1.1 Meedoen Anders ramen lasten en baten levensonderhoud 200 200 200 200
11a 1 Samenleven 1.4 Goed opgroeien Lasten lokaal stimuleringsbeleid gelijkstellen aan inkomsten vanuit Rijk (deel 1) 50 50 50
12 1 Samenleven 1.4 Goed opgroeien Verlagen budget leerplicht 5 5 5 5
13 3 Ruimt. en econ. Ontw 3.1.1. Recreatie en Toerisme Verlagen budget gebiedsgericht beleid recreatie en toerisme 25 25 25 25
14 3 Ruimt. en econ. Ontw 3.3.1 Milieu 2020 CO2 neutraal Afschaffen duurzaamheidsleningen ivm inzet provincie - - - -
16a 3 Ruimt. en econ. Ontw 3.2 Verkeer, wegen en groen Versoberen niveau openbare ruimte: Groen, afval sportv. Speelvoorz. (exl. Maaien) 30 30 30 30
16d 3 Ruimt. en econ. Ontw 3.2 Verkeer, wegen en groen Versoberen niveau openbare ruimte: overige civiel 30 30 30 30
16e 3 Ruimt. en econ. Ontw 3.2 Verkeer, wegen en groen Versoberen niveau openbare ruimte: bedrijfsvoering, afschr.termijn 30 30 30 30
22 6 Bestuur en Dienstverl. 6.1 Bestuur Het budget onvoorzien voor college en raad verkleinen 30 30 30 30
26 6 Bestuur en Dienstverl. 6.3 Financiën Verlagen budget generatiegericht maatwerk 20 20 20 20
28, 29, 30 6 Bestuur en Dienstverl. Paragraaf bedrijfsvoering Verminderen formatie 13 60 175 335
Voorgestelde besparingen die nog verder uitgezocht moeten worden
17 3 Ruimt. en econ. Ontw 3.4 Thema Bouwen en wonen Opzeggen huurovereenkomst gebouw De Brink - - - 60
18 3 Ruimt. en econ. Ontw 3.4 Thema Bouwen en wonen Afschrijven bedrijfsgebouwen tot 60% van de WOZ waarde 150 150 150 150
19 3 Ruimt. en econ. Ontw 3.4 Thema Bouwen en wonen Structureel winst ramen voor grondexploitatie 100 100 100 100
31 Paragraaf OWO Personeelskosten Veranderen owo-kosten 5% overige personeelskosten en 2% onvoorzien 129 129 129
Voorgestelde inkomstenverhogingen
15 3 Ruimt. en econ. Ontw 3.3.1 Milieu 2020 CO2 neutraal Extra kosten aan afval toerekenen 38 75 113 150
24 6 Bestuur en Dienstverl. 6.3 Financiën Verhogen OZB woningen 38 75 113 150
25 6 Bestuur en Dienstverl. 6.3 Financiën Verhogen OZB niet-woningen 75 150 225 300
966 1.923 2.328 2.698

2.1 Voorgestelde besparingen

1a. Terughoudender rol gemeente

Terug naar navigatie - 1a. Terughoudender rol gemeente

Met het vaststellen van de visie op samenleven stelde de raad 15 maatschappelijke effecten vast die we willen bereiken. Voor elke van deze effecten is uitgewerkt welke rol de gemeente op zich neemt bij het realiseren daarvan. Voor een aantal effecten heeft u gekozen voor een intensievere rol van dit onderwerp, te weten: eenzaamheid, mensen helpen elkaar, mensen bewegen en dementievriendelijke gemeente. Dit voorstel behelst dat de rol van de gemeente weer terug naar de oorspronkelijk bedoelde rol gaat.

We nemen dit voorstel over behalve voor het onderdeel dementievriendelijke gemeente, we zien hierbij de rol voor de gemeente als stimuleren in plaats van faciliteren. De besparing komt daarmee op € 40.000 in 2023 en € 80.000 vanaf 2024. Dit komt doordat er minder ambtelijke capaciteit nodig is en doordat er minder financiële middelen voor bijvoorbeeld subsidies nodig zijn. (Besluitpunt 10)

2. Inzetten op interventies met aantoonbare bijdragen aan maatschappelijke effecten in sociaal domein

Terug naar navigatie - 2. Inzetten op interventies met aantoonbare bijdragen aan maatschappelijke effecten in sociaal domein

In de visie op samenleven en bijbehorende doe-agenda’s is veel aandacht voor de effectiviteit van de inspanningen. We willen nadrukkelijk in gaan zetten op die zaken waarvan uit de praktijk blijkt dat ze bijdragen aan de 15 maatschappelijke effecten die centraal staan in de Visie. De verwachting is dat we met de nieuwe werkwijze (datagedreven, resultaatgestuurde subsidiëring), die de komende 1,5-2 jaar verder zijn beslag krijgt, veel data en informatie beschikbaar komt. Aan de hand daarvan wordt een keuze gemaakt welke inspanningen effectief zijn en dus de inzet van de middelen waard zijn, en welke niet effectief (genoeg) zijn.

We nemen dit voorstel volledig over. Dit zorgt voor een besparing van € 100.000 in 2023 en € 200.000 vanaf 2024. Dit bedrag wordt gevonden binnen het geheel van subsidies en overige uitgaven binnen het Sociaal Domein. De uitwerking vindt plaats bij de Programmabegroting 2023. (Besluitpunt 11)

3b. Onderuitputting Gebiedsteam

Terug naar navigatie - 3b. Onderuitputting Gebiedsteam

We nemen dit voorstel over. Er is een post materieel bij het Gebiedsteam die de afgelopen jaren niet volledig is ingezet. Dit zorgt voor een besparing van € 50.000 vanaf 2022. (Besluitpunt 13)

4. Wmo, schrappen bovenregionaal vervoer (boven 30km)

Terug naar navigatie - 4. Wmo, schrappen bovenregionaal vervoer (boven 30km)

In de taskforce Wmo is een voorstel opgenomen om het bovenregionale vervoer te schrappen. Voor bovenregionaal vervoer kunnen onze inwoners dan gebruik maken van Valys, dat door het Rijk bekostigd wordt. We nemen dit voorstel over. Wij stellen voor dit per 2023 in te laten gaan in plaats van in 2022, in verband met de communicatie richting de inwoners. Deze maatregel zorgt voor een structurele besparing van € 330.000 vanaf 2023. (Besluitpunt 14)

5. Wmo vervoer verhogen eigen bijdrage naar € 0,20

Terug naar navigatie - 5. Wmo vervoer verhogen eigen bijdrage naar € 0,20

De eigen bijdrage Wmo vervoer zou kunnen worden verhoogd naar een meer eigentijds tarief. Het tarief is nu € 0,18. We nemen dit voorstel over, maar niet voor de maximale variant (namelijk een hogere eigen bijdrage). Vooralsnog vinden wij deze maatregel afdoende binnen het totale pakket. Wij stellen voor de eigen bijdrage met € 0,02 te verhogen naar € 0,20 per km per 2023 (in plaats van in 2022). Dit zorgt voor een structurele besparing van € 4.500 vanaf 2023. Als het schrappen van bovenregionaal vervoer (nummer 4) niet doorgaat zorgt deze maatregel voor een structurele besparing van € 8.000 vanaf 2023. (Besluitpunt 15)

6. Wmo vervoer opstaptarief hanteren van € 1

Terug naar navigatie - 6. Wmo vervoer opstaptarief hanteren van € 1

De vervoerder hanteert bij ritten beneden de 5 km altijd de prijs van 5 km. Het is mogelijk een opstaptarief te hanteren en dat ten goede te laten komen van de gemeente. Wij hanteren, in tegenstelling tot omliggende gemeenten, geen opstaptarief bij het Wmo vervoer. Een opstaptarief zou € 1 of € 2 kunnen zijn. We nemen dit voorstel over, maar niet voor de maximale variant. Wij stellen voor per 2023 een opstaptarief te hanteren van € 1 per rit. De verwachting is een structurele besparing van € 26.000 vanaf 2023. Als het schrappen van bovenregionaal vervoer niet doorgaat zorgt deze maatregel voor een structurele besparing van € 29.500 vanaf 2023. (Besluitpunt 16)

7a. Wmo hulp bij het huishouden (bij nieuwe instromers)

Terug naar navigatie - 7a. Wmo hulp bij het huishouden (bij nieuwe instromers)

Het protocol Wmo hulp bij het huishouden hanteert een toekenning van 2,1 uur per week. Gemiddeld hebben wij hoger geïndiceerd de afgelopen jaren, namelijk 2,6 uur per week.
Er zijn twee mogelijkheden namelijk herindicatie bestaande verstrekkingen en daarnaast voor de nieuwe instroom het protocol te hanteren. Wij nemen dit voorstel voor nieuwe instromers over. Het verlagen van het gemiddeld aantal uren huishoudelijke hulp bij nieuwe aanvragen zorgt naar verwachting voor een besparing van € 33.000 per 2022. (Besluitpunt 17)

8. Verlagen budget participatie

Terug naar navigatie - 8. Verlagen budget participatie

We nemen dit voorstel over. Dit zorgt voor een structurele besparing van € 100.000 vanaf 2022. We komen (bij de begroting 2022) met een uitwerking bij u terug wanneer (bij welk uitkeringenbestand) wij verwachten incidentele middelen nodig te hebben. (Besluitpunt 18)

9. Anders ramen lasten en baten levensonderhoud

Terug naar navigatie - 9. Anders ramen lasten en baten levensonderhoud

We nemen dit voorstel over. Dit is een financieel technische oplossing waarin we wat risicovoller begroten. De eigen middelen die we hiervoor raamden zijn de afgelopen jaren niet nodig geweest door grote fluctuaties in de BUIG-budgetten. Het risico dat we tekorten hebben, door deze maatregel, verwerken we in de risicoparagraaf van de begroting. Deze maatregel zorgt voor een structurele besparing van € 200.000 vanaf 2022. (Besluitpunt 19)

11a. Lasten lokaal stimuleringsbeleid gelijkstellen aan inkomsten vanuit Rijk (deel 1)

Terug naar navigatie - 11a. Lasten lokaal stimuleringsbeleid gelijkstellen aan inkomsten vanuit Rijk (deel 1)

Vanaf 2019 ontvangen we meer middelen van het Rijk t.b.v. voor- en vroegschoolse educatie. In de jaren daarvoor waren de rijksmiddelen niet toereikend en heeft de raad besloten hieraan eigen middelen te willen besteden. Door de verhoging van de bijdrage van het Rijk zien wij mogelijkheden de eigen middelen te verminderen dan wel te schrappen. Wij nemen dit voorstel deels over. Het invoeren van deze maatregel in 2022 zien wij als niet uitvoerbaar. We stellen voor om het budget met € 50.000 te verlagen per 2023 en te onderzoeken of het mogelijk is om het totale bedrag van € 95.000 wat wij nu vanuit algemene middelen inzetten te schrappen. (Besluitpunt 20)

12. Budget leerplicht

Terug naar navigatie - 12. Budget leerplicht

Wij nemen dit voorstel over. Omdat dit budget de afgelopen jaren niet volledig is ingezet. Dit zorgt voor een besparing van € 5.000 per 2022. (Besluitpunt 21)

13. Verlagen budget gebiedsgericht beleid recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - 13. Verlagen budget gebiedsgericht beleid recreatie en toerisme

Wij nemen dit voorstel deels over. Wij stellen voor om niet het volledige bedrag te verlagen, maar om het budget te halveren. Wij vinden recreatie en toerisme belangrijk, op deze manier hebben we budget over voor incidentele uitgaven voor recreatie en toerisme. Dit zorgt voor een besparing van € 25.000 vanaf 2022. (Besluitpunt 22)

14. Afschaffen duurzaamheidsleningen i.v.m. inzet provincie

Terug naar navigatie - 14. Afschaffen duurzaamheidsleningen i.v.m. inzet provincie

De provincie is bezig met een regeling voor duurzaamheidsleningen. Op het moment dat de provinciale regeling in werking treedt kan de gemeentelijke regeling worden beëindigd. Aangezien hier sprake is van een revolverend Fonds zal dit geen structureel voordeel opleveren. Wij komen hier later bij u op terug.

16a. Versoberen niveau openbare ruimte: groen, afval, sportvelden en speelvoorzieningen (excl. Maaien)

Terug naar navigatie - 16a. Versoberen niveau openbare ruimte: groen, afval, sportvelden en speelvoorzieningen (excl. Maaien)

Wij nemen dit voorstel over. Concreet betekent dit dat we de begrazing van grasvelden door schapen niet continueren, dat we een lagere frequentie kanten snijden toepassen (groen), dat we in bepaalde gebieden het onderhoudsniveau van plantsoenen afschalen en dat we speeltoestellen verwijderen als ze aan onderhoud toe zijn. Structureel levert dit naar verwachting een besparing op van € 30.000 vanaf 2022. (Besluitpunt 23)

16d. Versoberen niveau openbare ruimte: overige civiel

Terug naar navigatie - 16d. Versoberen niveau openbare ruimte: overige civiel

Wij nemen dit voorstel over. Dit betekent dat we kostendekkende leges/vergunningskosten invoeren voor kabels en leidingen, dat we reclames laten plaatsen in de abri’s van busstation Oosterwolde, dat we de openbare verlichting minder vaak schoonmaken en dat we de bewegwijzering van NBd (voorheen ANWB) minder snel vervangen. Structureel levert dit naar verwachting een besparing op van € 30.000 vanaf 2022. (Besluitpunt 24)

 

22. Het budget onvoorzien voor college en raad verkleinen

Terug naar navigatie - 22. Het budget onvoorzien voor college en raad verkleinen

Wij nemen dit voorstel over. Eventuele onvoorziene uitgaven willen we zo veel als mogelijk ten laste laten komen van betreffende begrotingsposten en hiervoor verantwoording afleggen. Zodoende faciliteren we ook de politieke verantwoording met uw raad in het budgetrecht. Dit zorgt voor een structurele besparing van € 30.000. Het restantbudget is € 6.000. (Besluitpunt 26)

26. Verlagen budget generatiegericht maatwerk

Terug naar navigatie - 26. Verlagen budget generatiegericht maatwerk

Wij nemen dit voorstel over, in verband met onderbenutting op dit moment. Dit zorgt voor een structurele besparing van € 20.000 vanaf 2022. Het risico is dat de komende jaren meer mensen gebruik gaan maken van het generatiegericht maatwerk waardoor het budget niet toereikend is. (Besluitpunt 27)

28, 29, 30 Verminderen formatie

Terug naar navigatie - 28, 29, 30 Verminderen formatie

Wij nemen deze voorstellen gecombineerd en deels over. We vinden het niet realistisch om het volledige bedrag te besparen op formatie. We stellen daarom voor om de helft van het bedrag op formatie te verminderen. Dit zorgt vanaf 2025 voor een structurele besparing van € 335.000. De andere helft komt terug bij de voorstellen ‘voor als het echt nodig is’. (Besluitpunt 28)

2.2 Voorgestelde besparingen die nog verder uitgezocht moeten worden

17. De Brink

Terug naar navigatie - 17. De Brink

Het college is van mening dat er onderzoek gedaan moet worden naar verbetering van de integrale toegang. Op dit moment is er sprake van twee toegangen te weten het gebouw aan de Brink en het gemeentehuis. Een werkgroep heeft hier verbetervoorstellen voor gedaan. Onderzocht wordt hoe de toegang efficiënter vorm gegeven kan worden, de vindplaatsen voor het Gebiedsteam (zoals op scholen en VVE) uitgebreid kunnen worden met meer locaties en de samenwerking met ketenpartners zorg beter geborgd kan worden. Wij nemen dit voorstel onder voorbehoud over. De besparing is € 60.000 vanaf 2025. (Besluitpunt 29)

18. Afschrijven bedrijfsgebouwen tot 60% van de WOZ waarde

Terug naar navigatie - 18. Afschrijven bedrijfsgebouwen tot 60% van de WOZ waarde

Wij nemen dit voorstel gedeeltelijk over. We zien het als te risicovol om tot slechts 75% van de WOZ-waarde af te schrijven. De verkopen van de laatste jaren van bedrijfsgebouwen zaten op 59% van de toen geldende WOZ-waarde. We vinden het daarom reëel om niet meer tot 50% af te schrijven maar tot 60%. Dit zorgt voor een structurele besparing van € 150.000. De kanttekening hierbij is dat dit nog met de accountant afgestemd moet worden. (Besluitpunt 30)

19. Structureel winst ramen voor grondexploitatie

Terug naar navigatie - 19. Structureel winst ramen voor grondexploitatie

De afgelopen jaren hebben we, mede doordat we de POC-methodiek moesten hanteren, winsten genomen binnen de grondexploitatie. Daarnaast gaat het goed met de verkopen. Wij nemen dit voorstel, over het structureel winst ramen voor de grondexploitatie, over met als kanttekening dat nog uitgezocht moet worden of dit ook financieel technisch mogelijk is. De besparing is hierdoor € 100.000 structureel. (Besluitpunt 31)

2.3 Inkomstenverhogingen

15, 24, 25. Inkomstenverhoging OZB en afval

Terug naar navigatie - 15, 24, 25. Inkomstenverhoging OZB en afval

We hebben de inkomstenverhoging letterlijk en figuurlijk als sluitstuk van de begroting beoordeeld. Met de voorgestelde besparingen is een groot deel van het structurele tekort omgebogen. Hierdoor is de inkomstenverhoging veel beperkter dan de aangedragen mogelijkheden in het rapport van JE consultancy. Mochten voorgestelde besparingen niet worden gehonoreerd of neemt het risico toe tot het maximale niveau, liggen hier marges voor een sluitend perspectief.

We stellen voor om de inkomsten vanuit OZB en afval stapsgewijs te verhogen met € 600.000 in 2025. OZB-woningen en afvalstoffenheffing zorgen beide voor een kwart van het bedrag, OZB niet-woningen moet de helft van het bedrag opleveren. Dit komt op het volgende neer:

  • Afval: hogere lasten toerekenen van € 37.500 in 2022 oplopend naar € 150.000 in 2025. Per huishouden komt dit op een verhoging van het vastrecht van € 13,25 per aansluiting in 2025. (Besluitpunt 33)
  • OZB woningen: hogere opbrengsten ramen van € 37.500 in 2022 oplopend naar € 150.000 in 2025. Dit is naast de jaarlijkse indexatie nog een verhoging van de opbrengst van 1,6% per jaar (2025 t.o.v. 2021: 6,3%). (Besluitpunt 34)
  • OZB niet-woningen: hogere opbrengsten ramen van € 75.000 in 2022 oplopend naar € 300.000 in 2025. Dit is naast de jaarlijkse indexatie nog een verhoging van de opbrengst van 12% per jaar (2025 t.o.v. 2021: 48%). (Besluitpunt 35)

De reden dat we voorstellen de opbrengsten van niet-woningen meer te laten stijgen is dat de opbrengst van OZB niet-woningen door de lage tarieven vergeleken met andere (referentie) gemeenten ruim € 1,5 miljoen achterblijft. Wij vinden het daarom reëel om een verhoging van € 300.000 in 2025 door te voeren.