Programma 3 | Ruimtelijke en economische ontwikkeling

Programma 3 | Ruimtelijke en economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 3 | Ruimtelijke en economische ontwikkeling

We blijven inzetten op een kwalitatief goede en toekomstbestendige woningvoorraad en toegang tot nieuwe bedrijfslocaties. Daarnaast willen we inzetten op het versterken en verduurzamen van recreatie en toerisme, bij voorkeur in regionale samenwerking en verbinding. Ook blijven we zorgen voor veilige fietspaden, wegen en kruisingen en hebben aandacht voor groen in de dorpen.

De datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet is opnieuw verschoven van 2021 naar 2022. Met de komst van de Omgevingswet wordt het huidige omgevingsrecht overzichtelijker, worden regels eenvoudiger en kunnen we procedures veel sneller doorlopen. Met de nieuwe instrumenten zoals de Omgevingsvisie, het Omgevingsplan en het Programma kan de gemeente straks in beleid en uitvoering sturen en monitoren om een gezonde en veilige fysieke leefomgeving richting haar inwoners te waarborgen.

Thema 3.1.1 Recreatie en Toerisme

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen de promotie en marketing van onze gemeente als toeristische bestemming voortzetten.
  • We willen inzetten op het ontwikkelen van nieuwe werkgelegenheid in de sector toerisme en recreatie.
  • We willen inzetten op versterking van het bestaande recreatie en toerisme, passend bij de aard en schaal van de gemeente en de ruimtelijke kwaliteit.
  • We willen inzetten op regionale samenwerking, waarbij we effectief samenwerken met buurgemeenten.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

We gaan door met de promotie en marketing van onze gemeente in samenwerking met andere partijen. De gebiedspromotie is de verantwoordelijkheid van de Coöperatie Appelscha regio 3.0. Voor regiopromotie werkt de coöperatie op haar beurt weer samen met Toeristische Regiomarketing Zuidoost Friesland voor de campagne "Het andere Friesland". Daarnaast doen we het volgende:

  • We vergroten de aantrekkingskracht van het gebied onder meer door kwaliteitsverbeteringen door te voeren. Zo wordt de vraag naar toeristische voorzieningen, en daarmee de werkgelegenheid, groter.
  • We zorgen voor meer samenwerking tussen onderwijs en toerisme/recreatie.
  • We benutten bestaande natuur voor de beleving en voor aantrekking van andere doelgroepen.
  • We versterken en verbeteren het netwerk van toeristische routestructuren.
  • We werken beter samen met onze regionale partners.
  • We helpen inwoners en ondernemers om initiatieven te starten.
  • We maken initiatieven mogelijk die beleving van het gebied versterken.


Realisatie projecten in samenwerking

Het betreft het verder uitwerken van het project MTB routes en ruiter- en menroutes, de economische upgrading van de Turfroute (Er Varen en Turf) en het routenetwerk in de provincie Fryslân. Deze projecten en andere projecten, zoals Vitale Logiesaccommodaties en een ontwikkelagenda toerisme en recreatie worden verder uitgewerkt binnen de toeristische ontwikkelstrategie van de Regio Deal Zuidoost Friesland. We koppelen plannen rond biodiversiteit en duurzaamheid aan landschapsontwikkeling in de Ontwikkelstrategie en hebben aandacht voor de randen in het Drents-Friese Wold (de Drents Friese grensstreek). 

Meer beleefbaarheid en toegankelijkheid van het Nationaal Park Drents-FrieseWold.
Daarvoor investeren in we natuurontwikkeling, recreatie en ondernemerschap. Onze rol is om betrokken partijen te verbinden.

Fochteloërveen
Voor het Fochteloërveen werkt Natuurmonumenten, in overleg met ons, aan de publieksentrees. Daarnaast werken we aan het in juiste banen leiden van verkeersstromen rond dit natuurgebied. Er wordt onderzoek gedaan naar een gebiedsgerichte aanpak voor het Fochteloërveen. Wij doen mee met provincies en gemeenten in een plan van aanpak voor de Gebiedsontwikkeling Fochteloërveen

Coöperatie Appelscha regio 3.0
In de periode 2019-2021 hebben de Coöperatie regio Appelscha, de VTRBO/TIP en andere partijen elkaar gevonden in de gebiedsgerichte promotie en marketing van het toeristisch-recreatieve aanbod in onze gemeente. Voor de uitvoering van hun plannen heeft de coöperatie begin 2019 € 300.000 subsidie ontvangen van de gemeente.
De samenwerking tussen diverse partijen heeft ook geleid tot gezamenlijke productontwikkeling en een duidelijk
gebiedsprofiel (Buitensport Walhalla). De subsidieperiode loopt eind 2021 af. Gelet op de positieve, maar tevens prille, resultaten vraagt de coöperatie voor 2022-2023 een aanvullende financiële impuls van de gemeente in de vorm van cofinanciering. Deze aanvraag is meegenomen in het heroverwegingsproces

Bedrijfsbezoeken
In 2022 gaan we weer 10-15 bedrijven bezoeken vanuit het initiatief van de gemeente. Daarnaast bezoeken we bedrijven naar aanleiding van vragen vanuit ondernemers. Bij een eventuele bestuurlijke wisseling vindt er een kennismakingsronde plaats.


Samenwerking met Drentse gemeenten
Het Recreatieschap Drenthe is een gemeentelijk samenwerkingsverband op het gebied van recreatie & toerisme van alle Drentse gemeentes en de gemeente Ooststellingwerf. We ondernemen gezamenlijke acties op het gebied van recreatie en toerisme, we stemmen beleidszaken af, pakken gemeentegrens overschrijdende zaken op en we nemen deel aan gezamenlijke projecten.

Regionale samenwerking, promotie en marketing
Voor de promotie van regio Zuidoost Friesland werken we samen met Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland (TRZF). Voor uitvoering van werkzaamheden en activiteiten ontvangen zij een financiële bijdrage. De coöperatie is een partner bij de promotie - en marketingcampagne van TRZF. Het project ‘het gastvrije andere Friesland’ heeft als doel een slimme groei van toerisme te realiseren. We pakken dit verder op binnen de context van de Regio Deal. Voor een nadere toelichting op dit project verwijzen wij naar paragraaf 4.10 Regiodeal Zuidoost Friesland.

Bosbergtoren
De raad heeft zich gebogen over een aantal scenario's waarin mogelijkheden voor toekomstige exploitatie van de Bosbergtoren uiteen zijn gezet. Met de gekozen richting werken we richting een toekomstbestendige exploitatie van de Bosbergtoren. Wij zullen in 2021 een voorstel voorleggen aan de raad met de intentie de dagelijkse exploitatie per 1 jan 2022
over te dragen.

 

 

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan
  • Inwoners denken mee over en dragen bij aan toeristische en recreatieve ontwikkelingen.
  • Het aantal dagrecreanten en toeristische overnachtingen neemt toe.
  • Er komen meer banen in de horeca-, toerisme- en recreatiesector.
  • Inwoners profiteren van de recreatieve voorzieningen.

 

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

De doelstellingen op het gebied van recreatie & toerisme betalen we grotendeels uit reguliere budgetten. Het uitvoeringsprogramma recreatie & toerisme wordt betaald uit de Rijksbijdrage in de Regiodeal. Zie paragraaf 4.10 Regiodeal Zuidoost Friesland. Bij de heroverwegingen 2022-2025 heeft u ingestemd met een aanvullende subsidie voor Coöperatie Appelscha 3.0 van € 50.000 per jaar voor 2022 en 2023. Daarnaast heeft u besloten om het budget gebiedsgericht beleid recreatie en toerisme te verlagen en hiermee vanaf 2022 € 25.000 te besparen.

Thema 3.1.2 BioBased Economy

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen de ingezette koers van BioBased Economy (BBE) en de stimulerende rol van de gemeente voortzetten.
  • We willen ondernemers faciliteren om de kansen van een BioBased Economy te verzilveren.
  • We willen kennisdeling en kennisontwikkeling stimuleren over biobased materialen en producten tussen ondernemers, onderwijs, kennisinstellingen.
  • We realiseren met onze partners een Leer- en kenniscentrum Bodem als onderdeel van de Regio Deal.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Ingezette koers voortzetten en ondersteunen
Het BBE-programma is in maart 2021 door u geëvalueerd. Het vervolg van het BBE-programma geven we vorm binnen het nieuwe programma Duurzaam Ooststellingwerf 2021-2025. Daarbij benutten we het onderscheidend vermogen van Ooststellingwerf met het Ecomunitypark, Biosintrum, etc.

Kansen verzilveren
We gaan samen met ondernemers en kennisinstellingen de kansen van een Biobased Economy identificeren en de uitvoering van deze projecten faciliteren. Hierbij sluiten we aan op de kernkwaliteiten van Ooststellingwerf (sterke toeristisch recreatiesector, innovatie op circulaire bouwmaterialen, grote agrarische sector).

Kennisdeling en kennisontwikkeling stimuleren
We zetten actief in op de koppeling tussen ondernemers, onderwijs en kennisinstellingen in de triple helix. Het Biosintrum vervult hierin een centrale rol als verbinder en kennishub.

Regio Deal: Leer- en kenniscentrum Bodem
We zetten in op een goede bodemgezondheid, vanwege het belang voor klimaatadaptatie. Een gezonde bodem heeft een groter water opnemend vermogen (van belang bij piekbuien), houdt water langer vast (van belang bij voorkomen van hittestress) en zuivert drinkwater, levert voedingstoffen voor akkerbouw, etc. Bodem is complexe materie en daarom is er veel behoefte aan kennisontwikkeling en kennisdeling op dit thema. Daarom ontwikkelen we samen met externe partners binnen de Regio Deal een Leer- en kenniscentrum Bodem. Voor een nadere toelichting op dit project verwijzen wij naar paragraaf 4.10 Regiodeal Zuidoost Friesland.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan
  • Op de lange termijn zorgt BBE voor meer banen. Zowel voor praktijkgerichte opgeleiden als voor hoger opgeleiden.
  • Als gemeente dragen we zichtbaar de BBE-ambities en -identiteit uit.
  • We continueren bestaande samenwerkingen en er ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden en netwerken.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Voor de periode 2021-2025 heeft u het resterende budget van € 253.000 uit het Programma BBE 2016–2020 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de opgave Biobased produceren binnen het nieuwe Programma Duurzaam Ooststellingwerf.

Vanuit het Rijk is voor het Leer- en kenniscentrum Bodem € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders

Thema 3.1.3 Werkgelegenheid

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We richten onze energie op gevestigde bedrijven, met het ondernemersloket zorgen we voor een goede dienstverlening aan de bedrijven en we besteden aandacht aan de kwaliteit van bedrijventerreinen.
  • We willen dat er aandacht is voor de (her)ontwikkeling van alle bedrijventerreinen in onze gemeente.
  • We willen voldoende ruimte hebben om de groei van bedrijven te kunnen faciliteren.
  • We willen een gunstig ondernemersklimaat bevorderen.
  • We willen verkennen wat nodig is (acquisitieplan) om nieuwe bedrijven aan te trekken.
  • We willen blijven investeren in de rol van het ondernemersloket en de bedrijvencontactfunctionaris.
  • We willen startende ondernemers en zzp-ers stimuleren en de weg wijzen.
  • We willen het lokale inkoop- en aanbestedingsbeleid continueren.
  • We willen de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs bevorderen mede met hulp van het Biosintrum

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Bedrijventerreinen

  • We eisen veel kwaliteit op het Ecomunitypark. De acquisitie is niet een zaak van de gemeente maar van de ontwikkelaar, daar waar mogelijk ondersteunen we de ontwikkelaar.
  • We investeerden de afgelopen jaren al veel in de kwaliteit van bedrijventerreinen. Dit houden we op peil.
  • We zetten ons in om leegstand te voorkomen. Hiervoor werken we samen met ondernemers en vastgoedeigenaren in het platform winkelgebied Oosterwolde. We onderzoeken de mogelijkheden om online vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
  • We gaan de mogelijkheden onderzoeken om het bedrijventerrein Venekoten uit te kunnen breiden.
  • We gaan verkennen wat nodig is om nieuwe bedrijven aan te trekken (een acquisitieplan).

Gunstig vestigingsklimaat
We bevorderen het vestigingsklimaat door aandacht, zichtbaarheid en klantvriendelijkheid. Aan dit laatste aspect besteden we de komende jaren extra aandacht:

  • We bezoeken veel bedrijven.
  • We organiseren jaarlijks 1 of 2 ondernemersbijeenkomsten.
  • We zijn lid van diverse ondernemersverenigingen en bezoeken hun activiteiten zoveel mogelijk.
  • We bezoeken ook andere netwerkbijeenkomsten.
  • We willen samen met Oosterwolde Promotion en de Vereniging van Vastgoed Eigenaren Oosterwolde detailhandelstructuur in Oosterwolde verbeteren. We werken samen naar een toekomst bestendig centrum gebied.
  • Wij stimuleren de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven.
  • We profileren ons ondernemersloket proactief.

Ondernemersloket en ondernemers voorlichten
Het ondernemersloket blijft de komende jaren de spil tussen de ondernemers en de gemeente. Het ondernemersloket blijft ook (startende) ondernemers/zzp'ers voorlichten.

Inkoop- en aanbestedingsbeleid
We continueren ons lokale inkoop- en aanbestedingsbeleid en controleren of dit beleid correct wordt uitgevoerd.

Samenwerking Onderwijs - Bedrijfsleven
Wij vragen bedrijven heel nadrukkelijk om opdrachten voor het onderwijs in de vorm van stageplaatsen, onderzoeksvragen en afstudeeropdrachten. We zetten ons in om samen met het bedrijfsleven de werkzoekenden uit de eigen gemeente weer in te zetten in het arbeidsproces. Daarbij besteden we meer aandacht aan de speciale doelgroepen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Er is een onderzoek gestart naar de mogelijkheid om met behulp van een Leerwerkbedrijf de positie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te verbeteren.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan

Meer banen die worden ingevuld door goede lokale werknemers, en dus meer besteedbaar inkomen voor meer mensen. Mensen geven meer uit, waar ondernemers weer van profiteren. Voorzieningen blijven zoveel mogelijk in stand. Zo ontstaat een domino-effect, dat leidt tot grotere tevredenheid bij inwoners en ondernemers. 

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

De lasten worden grotendeels gedekt uit bestaande budgetten. U heeft bij het de heroverwegingen 2022-2025 ingestemd met een structurele uitbreiding van het budget voor een bijdrage van € 35.500 vanuit de gemeente aan de stichting Bedrijven Investeringszone Oosterwolde (BizO).

Thema 3.2 Verkeer, wegen en groen

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen de extra investeringen op onderhoud wegen, zoals in de Meerjaren-Onderhouds-Planning (MOP) wegen is vastgesteld, structureel doorzetten en uitvoeren.
  • We zorgen voor veilige fietspaden, wegen en kruisingen.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Wegen & Verkeersveiligheid

  • We blijven wegen onderhouden. 
  • We nemen, net als in 2020 en 2021, in het laatste uitvoeringsjaar 2022 maatregelen om de bermen langs A-routes die tevens landbouwroute zijn structureel te verbeteren. We brengen graskeien aan en op een aantal locaties worden, om bermschades door uitwijken te voorkomen, bijvoorbeeld hagen in de berm gepland.
  • We onderhouden de bruggen en oevervoorzieningen.
  • We blijven inzetten op gedragsverandering door het inzetten van verkeerseducatie en veiligheidsbewustzijn.
  • We vervangen van 2019 tot en met 2022 alle traditionele openbare verlichting voor LED-verlichting.
  • Op 20 februari 2018 heeft u ingestemd met de voorgestelde ontwikkelrichting Wijkvernieuwing Haerenkwartier te Oosterwolde en de verdere uitwerking van het voorgestelde scenario en uitwerkingsopgaven.

Openbaar Groen

  • We voorkomen onveilige situaties met bomen zoveel mogelijk. Naar aanleiding van de 0-meting is de notitie 'Het behoud van veilige bomen' opgesteld en in oktober 2020 door de raad vastgesteld. Op basis van deze notitie wordt het bomenonderhoud uitgevoerd volgens 'categorisch boombeheer'.
  • De problemen met de eikenprocessierups is een jaarlijks terugkomend feit. We houden dit in de gaten en blijven bestrijden om de overlast te beperken. Dit doen we met een brede integrale aanpak door preventieve en curatieve acties. We gaan door met het bestrijden van de eikenprocessierups door het verhogen van de biodiversiteit o.a. door bermen in te zaaien met een kruidenrijk bloemenmengsel. 


Riolering & Water

  • We geven doelmatig, efficiënt en rechtmatig invulling aan de afvalwater-, hemelwater- en grondwaterzorgplicht. De wijze waarop we dat doen is omschreven in het Gemeentelijk Rioleringsplan 2020-2024 (GRP). In dit GRP is vastgesteld dat:
    a. alle kwaliteitsprofielen op 'basis' staan (met uitzondering van het profiel: transport van afvalwater, dat staat op 'hoog').
    b. er nader onderzoek wordt gedaan naar de wijze waarop de gemeentelijke afvalwaterketen bij kan dragen aan het CO2-neutraal maken van de gemeente.
    c. er invulling wordt gegeven aan het onderwerp klimaatadaptatie op gebied van regenwateroverlast.
    d. er nader wordt gekeken waar besparing mogelijk is door te zoeken naar duurzame oplossingen.

 

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan

Wegen & Verkeersveiligheid

  • De gebruikers merken en zien dat de kwaliteit behouden blijft door het uitvoeren van klein en grootschalig onderhoud aan verhardingen en bermen.
  • De weggebruikers merken en zien dat de bermen in goede staat zijn.
  • De gebruikers merken en zien dat bruggen en oevervoorzieningen onderhouden worden.
  • De weggebruikers merken en zien dat de fietsroutes veilig zijn.
  • Inwoners merken dat er verkeerseducatieprojecten worden aangeboden. Bij deze projecten wordt aandacht besteed aan voorlichting, educatie, veiligheidsbewustzijn en verkeersveiligheid.


Openbaar Groen

  • De gebruikers van de openbare ruimte maken gebruik van fietspaden en wegen waarlangs veilige bomen staan.
  • De gebruikers van de openbare ruimte worden gewaarschuwd voor de aanwezigheid van de eikenprocessierups.
  • De gebruikers van de openbare ruimte zien meer bloem-/kruidenrijke bermen.


Riolering & Water

  • Inwoners maken gebruik van een veilig, functioneel, heel en schoon afvalwaterafvoersysteem.
  • Inwoners ervaren zo weinig mogelijk overlast en schade door extreme neerslag en/of de grondwaterstand.

 

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

.

Wegen & Verkeersveiligheid

  • De tweejaarlijkse actualisatie van de MeerjarenOnderhoudsPlanning (MOP) wegen is in 2021 uitgevoerd. Dit ten behoeve van de nieuwe MeerjarenOnderhoudsPlanning (MOP) wegen 2022-2026. Voor de wegen is het budget bij de begroting 2020 structureel met € 150.000 verhoogd vanaf 2021. Het budget voor openbaar groen/sportvelden is structureel met € 100.000 verhoogd. Hiervan wordt € 80.000 ingezet voor onderhoud bomen zoals door u is besloten bij het vaststellen van de notitie 'Het behoud van veilige bomen 2020'.
  • Voor de periode 2019-2022 is een krediet van € 1.156.000 beschikbaar gesteld voor het vervangen van alle traditionele openbare verlichting voor energiezuiniger LED-verlichting.
  • Op basis van de inventarisatie bermschades voeren we de prioriteit 1-maatregelen uit. Deze maatregelen voeren we, waar mogelijk in combinatie met de MOP-wegen, uit in 2020, 2021 en 2022. Voor het verbeteren van de bermen is een krediet van € 978.000 beschikbaar gesteld.
  • Voor de Wijkvernieuwing Haerenkwartier is een voorbereidingskrediet van € 200.000 beschikbaar gesteld (dekking reserve Strategische projecten). Bij de Programmabegroting 2019 heeft u het verdere benodigde budget van € 1.800.000 beschikbaar gesteld (dekking reserve Strategische projecten).


Openbaar Groen

  • Voor het uitvoeren van bomenonderhoud is jaarlijks € 138.210 beschikbaar conform de notitie 'Het behoud van veilig bomen 2020'.
  • Het budget voor het bestrijden van de eikenprocessierups en het verhogen van de biodiversiteit middels het inzaaien van bermen met een kruidenrijk bloemenmengsel is bij de begroting 2020 structureel met € 25.000 verhoogd. Bij de besluitvorming Kaderbrief 2022-2025 heeft u een motie risico's en onzekerheden eikenprocessierups ingediend.  Op dit moment zijn er vele onderzoeken gaande naar een juiste en efficiënte bestrijdingsmethode van daaruit is het invoeren van een egalisatiereserve op dit moment niet effectief.  Daarom is het budget voor het bestrijden van de eikenprocessierups voor de periode 2022 tot en met 2024 incidenteel verhoogd met € 86.000 naar € 120.000. 
  • In 2020 heeft u de notitie “Het behoud van veilige bomen" vastgesteld. Uitvoering hiervan zullen we continueren in 2022. In 2021 is amendement 131 Herplanten bomen aangenomen echter is deze bij de heroverweging doorgestreept. Wij komen later bij u terug met een voorstel van alternatieven.


Riolering & Water

  • De bekostiging van de gemeentelijke watertaken is vastgelegd in het GRP.

Heroverwegingen 2022-2015

  • U heeft bij de heroverwegingen 2022-2025 besloten om het niveau van de openbare ruimte te versoberen voor groen, afval, sportvelden en minder te maaien en hiermee vanaf 2022 € 36.000 te besparen.
  • U heeft bij de heroverwegingen 2022-2025 besloten om het niveau van de openbare ruimte te versoberen voor overige civiel en hiermee vanaf 2022 € 30.000 te besparen.
  • U heeft bij de heroverwegingen 2022-2025 besloten om het niveau van de openbare ruimte te versoberen voor bedrijfsvoering en afschrijvingstermijnen en hiermee vanaf 2022 € 30.000 te besparen.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders

Thema 3.3.1 Milieu 2030 CO2 neutraal, zonneweides

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We zijn in 2030 een duurzame CO2-neutrale gemeente.
  • We willen de koers voor het bevorderen en faciliteren van duurzaamheid doorzetten.
  • We willen de bewustwording over duurzaamheid vergroten.
  • We willen inwoners betrekken bij het vormgeven van projecten.
  • We willen in 2030 een energieneutrale gemeente zijn.
  • We willen klimaatbestendig zijn in 2030.
  • We willen meer kringlopen sluitend maken.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Energietransitie
Om energieneutraal te worden zetten we in op:

  • Meer duurzame energie te gebruiken.
  • Energie efficiënter gebruiken.
  • Het slim afstemmen van vraag en aanbod.
  • Meer ruimte voor maatwerkoplossingen om op individueel niveau om te schakelen van fossiele energie naar duurzame energie.


We zetten als eerste in op energiebesparing. De energie die we niet gebruiken, hoeven we niet op te wekken. Vervolgens wekken we de benodigde energie duurzaam op en stemmen we vraag en aanbod van duurzame energie slim op elkaar af. Ook ten aanzien van mobiliteit zetten we eerst in op energiebesparing en vervolgens op het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen. We stimuleren mobiliteit waarbij geen brandstof (bijvoorbeeld fietsen) of een duurzame brandstof wordt gebruikt.

Om inwoners te helpen bij het besparen van energie gaan we uitvoering geven aan de Regeling Reductie Energie (RRE) en de Regeling Reductie Energie Woningen (RREW) door o.a. :

  • De uitgifte van cadeaubon aan inwoners voor energiebesparende producten
  • Uitgifte van energiebespaarboxen aan inwoners
  • Begeleiden van energiecoaches
  • Junior energiecoach challenge
  • Project 'goed voorbeeld doet goed volgen'


Voor de opwekking van duurzame energie participeren we in de Regionale Energie Strategie (RES) Fryslan. Daarnaast hebben we in 2021 een Transitievisie Warmte opgesteld, die we vertalen naar Wijkuitvoeringsplannen. Dit pakken we op in samenwerking met de andere OWO gemeenten. Samen met partijen zoals Energiecorporatie De Eendracht zoeken we naar mogelijkheden om meerdere zon-op-dak projecten van de grond te krijgen. Aandachtspunt hierbij is de noodzaak tot het verbeteren van de netcapaciteit voor nieuwe projecten duurzame energieopwekking door partijen zoals Liander en Tennet.

Slimme lokale energienetwerken en waterstof kunnen bijdragen aan een oplossing van het afstemmen tussen vraag en aanbod aan duurzame energie. Samen met de deelnemers aan de Smart Grid pilot onderzoeken we de mogelijkheden voor het bouwen van een lokaal energienetwerk. In een dergelijk netwerk (Smart Grid) voorzien de deelnemers elkaar van energie.

We zetten in op het verduurzamen van de mobiliteit (verkeer en vervoer) om zo het gebruik van fossiele voertuigbrandstof te verminderen. Dit doen we o.a. met de collectieve aanbesteding van laadpalen voor elektrische voertuigen en pilotprojecten voor deelmobiliteit.

Klimaatadaptatie
Voor klimaatadaptatie zetten we in op:

  • Vergroten klimaatbestendigheid
  • Verbeteren bodemgezondheid
  • Vergroten biodiversiteit

We geven hieraan uitvoering met de verschillende projecten ten aanzien van klimaatadaptatie uit het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Daarnaast realiseren we een leer- en kenniscentrum Bodem bij het Biosintrum met proefopstellingen van mesocosmossen als onderdeel van de Regio Deal en voeren we de projecten uit het Biodiversiteitsplan uit.

Circulaire economie
Binnen een circulaire economie willen we kringlopen meer sluitend maken. Dit doen we door in te zetten op:

  • Meer biobased produceren
  • Afvalstoffen en grondstoffen
  • Kringlooplandbouw en voedsel

We hebben het programma Biobased Economy 2016–2020 geëvalueerd. Hieruit bleek onder andere dat we goed zijn in het verbinden van partijen, zoals onderwijs en bedrijfsleven. We blijven inzetten in het versterken triple helix binnen BBE en de kansen van Biobased Economie samen met het MKB te verzilveren. Ook gaan we kennisontwikkeling en kennisdeling over kringlooplandbouw en natuur inclusieve landbouw stimuleren en gaan we kennisbijeenkomsten voor inwoners over kleinschalige lokale voedselproductie, bijvoorbeeld voedselbossen organiseren.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan
  • Meer (financiële) mogelijkheden om aan de slag te gaan met duurzaamheid.
  • Steeds meer mensen treffen (zichtbaar) duurzame maatregelen. Zoals isolatie van de woning of de aanleg van zonnepanelen.
  • Inwoners worden betrokken bij het maken van het biodiversiteitsplan.
  • Basisschoolkinderen krijgen structureel les over duurzaamheid.
  • Alle basisschoolkinderen in de gemeente doen ieder jaar mee aan een leuk project over duurzaamheid. Familie en buren worden betrokken bij huiswerk of presentaties.
  • Onze inwoners merken dat de leefomgeving steeds schoner wordt. Daarnaast wordt het aanbod van milieuprojecten steeds breder en laagdrempeliger. Zo krijgen de inwoners meer mogelijkheden om hun bijdrage aan een schonere leefomgeving te leveren. Ook is samen met alle Friese gemeenten een digitaal duurzaam bouwloket ingericht. Hier kunnen bedrijven en inwoners terecht met al hun vragen op het gebied van energiebesparing en duurzame energie. Sinds 2016 communiceren we hier veelvuldig over.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Jaarlijks is een bedrag van € 70.000 opgenomen voor de uitvoering van milieu-/duurzaamheidsbeleid. Vanaf 2020 is aanvullend een uitvoeringsbudget van € 100.000 beschikbaar voor het Programma Duurzaamheid (conform uw besluit bij de begroting 2020). De hoogte van het fonds Duurzaamheidslening is € 700.000. Voor de Stimuleringsregeling duurzame initiatieven (postcoderoosregeling) is € 200.000 beschikbaar. 

Voor de Regeling reductie energiegebruik woningen (RREW) heeft de gemeente in 2021 een bedrag van het rijk ontvangen van bijna € 400.000. Deze middelen kunnen tot en met juli 2022 worden ingezet om het energiegebruik van woningen te verlagen.

Thema 3.3.2 Afval

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

  • Voldoen aan de VANG-doelstelling 2020 van het Rijk (VANG = Van Afval Naar Grondstof). Met de invoering van Diftar+ en het verder optimaliseren van de nascheiding van restafval in 2021 is het doel om in 2022 te kunnen voldoen aan de landelijke richtlijn om 75% van het huishoudelijk afval te scheiden en maximaal 100 kg per inwoner per jaar aan te verbranden restafval te hebben. We richten ons verder op het realiseren van de VANG-doelstelling 2025 van 30 kg restafval per inwoner per jaar. 
  • Inwoners hebben steeds minder huishoudelijk afval en bieden dit afval nog beter gescheiden aan.
  • Zwerfafval in de openbare ruimte verder terugdringen en daarmee de mooie score van de zwerfafvalmonitoring in 2020 van 8,8 punten vasthouden, dan wel verbeteren. 
  • Samen met ondernemers het zwerfafval in de winkelgebieden terugdringen. 

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen
  • Wij gaan samen met onze inwoners, vrijwilligers en Omrin volop aan de slag met het verder verbeteren van afvalscheiding, om in 2025 de VANG-doelstelling te kunnen realiseren.
  • Voor het verbeteren van gescheiden aanbieden van huishoudelijk afval loopt de Friese communicatiecampagne 'Samen Halen We Alles Eruit'. Deze provinciale campagne heeft geen einddatum.
  • Onderzoeken welke instrumenten ingezet kunnen worden om preventie van afval en hergebruik verder te stimuleren.
  • Onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de hoeveelheid Grof Huishoudelijk Afval en Bouw- &Sloopafval te verminderen en/of beter te scheiden.
  • We gaan de bestaande projecten uit het beleids- en uitvoeringsprogramma aanpak zwerfafval 2014-2022 continueren. 
  • Op het Stellingwerf College geven we invulling aan projecten rondom (zwerf)afval.
  • Samen met ondernemers en Nederland Schoon monitoren we winkelgebieden op zwerfafval en houden gezamenlijk opruimacties.


Zwerfafval

Voor de aanpak zwerfafval is een beleids- en uitvoeringsplan 2014-2022 opgesteld. Met dit plan zetten we vooral in op gedragsbeïnvloeding en participatie. Jaarlijks voeren we een aantal projecten met onder andere deze thema’s uit. Voor buitenschoolse opvang, basisscholen en voortgezet onderwijs is een educatief lesprogramma zwerfafval ontwikkeld. Daarnaast willen uitbreiding van het aantal vrijwilligers in de aanpak van zwerfafval en een beroep op hen doen om hun eigen leefomgeving schoon te houden van zwerfafval. De gemeente faciliteert de inmiddels 130 vrijwilligers met opruimspullen. 

Verbonden partij: Omrin (Afvalsturing Friesland NV en NV Fryslân Miljeu) is het bedrijf van en voor gemeenten voor de reinigingstaken.
Afvalsturing Friesland NV verwerkt het ingezamelde huishoudelijke afval en exploiteert de gemeentelijke milieustraat. De BV Fryslân Miljeu Zuidoost zamelt huishoudelijk afval in en voert de reinigingstaken uit, zoals straatvegen, onkruid borstelen en kolken reinigen, in de aandeelhoudende gemeenten Heerenveen, Ooststellingwerf en Opsterland.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan
  • Bewustwording: Diftar+ -afrekensystematiek is ingevoerd.
  • Van Afval Naar Grondstof: de provinciale communicatiecampagne  SHWAE (Samen Halen We Alles Eruit) en gemeentelijk communicatie moeten samen leiden tot minder afval en verbeterde afvalscheiding.
  • Milieustraat: service door ruime openingstijden blijft behouden.
  • Schone straten.
  • Afval scheiden: de milieustraat aan de Nanningaweg richten we optimaal in voor het scheiden van nog meer afvalstromen.
  • Zwerfafval: inwoners roepen we regelmatig op mee te doen aan opruimacties. Inmiddels is er een groep van ruim 130 vrijwilligers, die zwerfafval opruimen. Met basisscholen houden we jaarlijks de Himmelwike en met het voorgezet onderwijs doen we op maat gemaakte zwerfafvalprojecten.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
  • De kosten van afvalinzameling verrekenen we met onze inwoners via de afvalstoffenheffing.
  • Voor de aanpak van zwerfafval ontvangen we jaarlijks (tot 2022) € 1,19 per inwoner. Dit budget besteden we aan diverse projecten om zwerfafval tegen te gaan.
  • U heeft bij de heroverwegingen 2022-2025 besloten om extra lasten aan afval toe te rekenen en hiermee in 2022 € 37.500, in 2023 € 75.000, in 2024 € 112.500 en vanaf 2025 € 150.000 te besparen. De uitwerking hiervan komt bij het vaststellen van de tarieven voor 2022 in december 2021 bij u terug. 

Thema 3.4 Bouwen en wonen (inclusief volkshuisvesting)

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen een aantrekkelijke woongemeente zijn voor onze huidige en toekomstige inwoners.
  • We willen de leefbaarheid in de dorpen behouden en ontwikkelen.
  • Onze inwoners wonen in een huur- of koopwoning die past bij hun financiële situatie, gezinssamenstelling of zorgbehoefte. Daarnaast willen we dat deze woning energieneutraal en digitaal ontsloten is.
  • We blijven inzetten op inbreiding, maar we staan op sommige plekken ook nadrukkelijk open voor uitbreiding.
  • We kiezen daarbij voor het behoud van ruimtelijke kwaliteit.
  • We willen aandacht voor sociale woningbouw.
  • We staan open voor innovatieve woningbouw zoals Knarrenhofjes of tijdelijke woningen.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Wonen in Ooststellingwerf - een nieuwe woonvisie
In 2021 is gewerkt aan een nieuwe woonvisie. Deze wordt begin 2022 voorgelegd aan de raad. Als input hiervoor is onder andere woningmarktonderzoek gedaan. Wonen en zorg is een belangrijk thema voor het wonen de komende jaren, evenals betaalbaarheid en de beschikbaarheid van zowel koop als huurwoningen. We gaan voor een kwalitatieve toekomstbestendige woningvoorraad.

Nieuwbouw - Taskforce wonen
De druk op de woningvoorraad is groot en vraagt om creatief denken en handelen om de voorraad (tijdelijk) te vergroten. We blijven in gesprek met initiatiefnemers, corporaties, bouwers en de provincie om alle mogelijkheden te benutten. Er wordt al volop gebouwd en panden worden herbestemd tot woningen, maar er mag een versnelling bij. Daarom zijn we gestart met de Taskforce Wonen.  In 2021 is hiervoor een plan van aanpak op gesteld, dat in 2021, 2022 en verder uitvoering krijgt. We hebben hierbij ook aandacht voor innovatieve woningbouw. Daarnaast zetten we in op intensievere samenwerking met en tussen zorgpartijen om ervoor te zorgen dat ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen wonen.

Ruimtelijke kwaliteit behouden
We wegen nieuwe woningbouw zorgvuldig af. De bestemmingsplannen zijn hierin leidend, het Afwegingskader Woningbouw en de Woonvisie dienen hierbij als hulpmiddel.

Sociale woningbouw
We maken jaarlijks prestatieafspraken met de woningcorporaties Actium en WoonFriesland en de huurdersorganisaties. De woonvisie vormt hiervoor de basis. We maken afspraken over onder andere: betaalbaarheid, beschikbaarheid, wonen en zorg, duurzaamheid en leefbaarheid. Met corporaties Woonzorg Nederland en Habion, die een kleiner bezit hebben in Ooststellingwerf, hebben we meerjarige prestatieafspraken. We staan open voor alternatieve vormen van sociale huur, zoals wooncoöperaties.

Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (voorheen Hûs en Hiem)

Het college stemde in 2021 in met een plan van aanpak voor een nieuw adviesstelsel voor ruimtelijke kwaliteit onder de Omgevingswet. Het is een plan van aanpak dat vanuit de VFG is opgesteld en wat de meeste Friese gemeenten steunen. Er wordt gezamenlijk een projectleider aangesteld die zich zal inzetten om het plan van aanpak in samenwerking met de gemeenten tot uitvoer te brengen. Het nieuwe adviesstelsel is nodig om te kunnen voldoen aan de Omgevingswet, die medio 2022 van kracht wordt. De meeste Friese gemeenten hebben een deel van de advisering over ruimtelijke kwaliteit ondergebracht bij de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Hûs en Hiem. Dit betreft b.v. advisering over beeldkwaliteit (welstand) en monumenten.

Monumentenzorg
In december 2020 stelde de gemeenteraad een nieuwe subsidieverordening vast en deze trad begin 2021 in werking. De verordening biedt meer mogelijkheden om een subsidie toe te kennen aan herstel van monumenten of aan een project dat meer mensen laat kennismaken met monumenten, erfgoed of cultuurhistorie en/of de kennis erover kan vergroten. De drempel voor het aanvragen van subsidie is lager komen te liggen. Waarschijnlijk worden hierdoor meer subsidieverzoeken ingediend. In 2021 is verkend of het mogelijk is om de huidige lijst met monumenten uit te breiden met meer 'jonge' monumenten die daarmee de cultuurhistorische waarde van de gemeente vergroten. In 2022 kan de lijst met monumenten na afronding van dit onderzoek waarschijnlijk worden uitgebreid. Ook in 2022 doen we mee met de landelijke Open Monumentendag. Op deze dag stellen de deelnemers aan deze dag hun monument open voor het publiek.

Kerkenvisie
In 2022 willen we actief blijven werken met de kerkenvisie Ooststellingwerf. Op basis van deze visie willen we kerkeigenaren blijven helpen met het vinden van een geschikte herbestemming van hun monumentale kerken. Niet afwachten, maar op voorhand nadenken over toekomstige ontwikkelingen. De kerkenvisie is een uitstekend middel gebleken om in gesprek te raken en te blijven met de kerkbesturen in Ooststellingwerf.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan
  • Inwoners ervaren dat Ooststellingwerf een goede woongemeente is.
  • Inwoners ervaren een goede leefbaarheid en een toereikend voorzieningenniveau.
  • Inwoners zien dat woningen - in diverse typen en prijsklassen - en kavels te koop staan.
  • Inwoners vinden binnen een redelijke termijn een sociale huurwoning.
  • Eigenaren van een monument en mensen die een project over monumenten willen bekostigen, kunnen eenvoudig een subsidie aanvragen.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

De lasten worden deels gedekt uit bestaande budgetten. Bij de jaarrekening 2020 heeft u ingestemd met een resultaatbestemming van € 170.000 voor een projectleider taskforce woningbouw voor 2 jaar. Bij het heroverwegingsproces 2022-2025 heeft u ingestemd met het beschikbaar stellen van € 1,5 miljoen uit de Algemene reserve voor de taskforce woningbouw. U heeft in december 2020 bij het voorstel over monumentenzorg ingestemd met een jaarlijkse bijdrage van € 2.500 aan Stichting fryske Mole uit de reserve monumenten. Daarnaast heeft u ingestemd met het dekken van een eventuele overschrijding van het beschikbare budget voor subsidie monumenten uit de reserve monumenten tot een maximaal bedrag van € 25.000 per jaar. 

Bij de heroverwegingen 2022-2025 heeft u besloten om structureel winst te ramen vanuit de grondexploitatie en hiermee vanaf 2022 € 100.000 te besparen. Hiervan hadden wij aangegeven dat we deze besparing nog verder moesten uitzoeken. Na overleg met de toezichthouders van de provincie is duidelijk geworden dat het financieel technisch niet mogelijk is om deze winst als een structurele bate te ramen. We hebben deze besparing daarom niet financieel verwerkt. 

U heeft bij de heroverwegingen 2022-2025 ook besloten om voor de Taskforce woningbouw in 2022 € 1.500.000 beschikbaar te stellen uit de algemene reserve.

 

Begroting Programma 3

Begroting Programma 3

Terug naar navigatie - Begroting Programma 3
bedragen x € 1.000
3. Ruimtelijke & economische ontwikk. Rekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 MJB 2023 MJB 2024 MJB 2025
Resultaat voor bestemming
Lasten
3.1 Thema Economische ontwikk. - 601 - 1.740 - 491 - 492 - 443 - 444
3.2 Thema Openbare ruimte - 2.346 - 3.923 - 4.649 - 2.713 - 2.732 - 2.641
3.3 Thema Milieu - 5.506 - 5.125 - 4.795 - 4.800 - 4.735 - 4.675
3.4 Thema Bouwen en wonen - 1.019 - 2.191 - 2.006 - 410 - 406 - 325
Totaal Lasten - 9.472 - 12.980 - 11.942 - 8.415 - 8.316 - 8.084
Baten
3.1 Thema Economische ontwikk. 314 406 417 417 417 417
3.2 Thema Openbare ruimte 157 99 122 122 122 122
3.3 Thema Milieu 6.767 6.025 6.255 6.409 6.381 6.420
3.4 Thema Bouwen en wonen 3.351 3.198 3.011 367 367 152
Totaal Baten 10.589 9.727 9.805 7.315 7.287 7.110
Resultaat voor bestemming 1.117 - 3.252 - 2.137 - 1.100 - 1.029 - 974
Mutatie reserves
Toevoegingen - 3.638 - 1.590 - 1.129 - 81 - 84 -
Onttrekkingen 2.991 3.459 3.550 50 - 52
Mutatie reserves - 647 1.870 2.421 - 31 - 84 52
Resultaat na bestemming 470 - 1.383 285 - 1.130 - 1.113 - 922