Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen

Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen

Naast de strategische projecten Venekoten-Centrum te Oosterwolde, het Masterplan Regio Appelscha en het Biosintrum in Oosterwolde stellen we in dit programma de strategische ontwikkelingen binnen onze gemeente centraal. Het gaat om de visie op Samenleven, de Omgevingsvisie, de visie op demografische ontwikkelingen, de aanleg van snel internet, de Regio Deal en het Haerenkwartier. Deze onderwerpen zijn per thema verder uitgewerkt. 

De baten en lasten van Programma 4 worden in de overige programma's verantwoord.

Thema 4.1 Venekoten Centrum Oosterwolde

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen dat de uitvoering van het centrumplan Oosterwolde volgens plan wordt afgerond om te werken aan een toekomst bestendig centrum.
  • We willen dat inwoners, ondernemers en vastgoedeigenaren een duidelijke stem krijgen bij de herinrichting en planontwikkeling van winkelgebied.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

We gaan in gesprek met inwoners/consumenten, winkeliers en vastgoedeigenaren: over welke functie de Stationsstraat moet hebben en welke inrichting daarbij past. Dit doen we zodra het project 'Verbetering Detailhandelsstructuur Oosterwolde' is afgerond. Dus als de Lidl verplaatst is naar de Dertien Aprilstraat, inclusief het omliggend parkeerterrein, want dan hebben we goed zicht op het parkeergedrag, de verkeersstromen en het consumentengedrag. Aansluitend kijken we ook naar de kop Stationsstraat en het parkeerterrein Stipeplein-Zuid.

Thema 4.2 Masterplan regio Appelscha

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen dat de uitvoering van het Masterplan Appelscha volgens plan wordt afgerond.
  • We willen dat er een integrale visie wordt ontwikkeld op de ruimtelijke ontwikkeling van Appelscha waarin lopende projecten een plek krijgen.
  • We willen onderzoeken in hoeverre toeristenbelasting kan terugvloeien naar de sector.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Ambities Masterplan Appelscha

  • Een aantal thema’s vanuit het Masterplan heeft nog aandacht nodig. Waar mogelijk koppelen we deze aan het project 'het gastvrije andere Friesland' en werken we dit nader uit binnen de toeristische ontwikkelstrategie van de Regio Deal.
  • We faciliteren de Coöperatie Appelscha regio 3.0. Het doel van de coöperatie is meer bezoekers en meer overnachtingen door meer samenwerking tussen ondernemers, gezamenlijke productontwikkeling en gebiedsgerichte promotie.


Visieontwikkeling

  • Op basis van de toeristische ontwikkelstrategie van de Regiodeal maken we een plan van aanpak om de visie te ontwikkelen. Hierbij betrekken we partijen op het gebied van werken, wonen en ondernemen en de diverse belanghebbende partijen in het dorp.
  • De samenwerkende partijen hebben een uniek thema bedacht en uitgewerkt, dat verbindend zal werken en Appelscha tot recreatief middelpunt voor buitensportactiviteiten van Noord-Nederland maakt. Samen met marktpartijen zijn we in gesprek om een gebiedsgerichte invulling van de ruimte aan de Boerestreek te realiseren.
  • De coöperatie heeft aangegeven extra tijd nodig te hebben voor het bestendigen van de resultaten van de afgelopen 3 jaar. In een planvoorstel voor de komende 2 jaar staat ook uitgewerkt welk budget daarvoor nodig is.


Mogelijkheden voor 'Natuur-economische verbinding Drents Friese Wold en Fochtelooerveen' blijven onze aandacht houden waarbij de koppeling aan natuurinclusieve landbouw veel kansen biedt. We onderzoeken op welke wijze wij deze kunnen opnemen in de projecten van de Regio Deal voor Zuidoost Friesland en binnen de campagne van 'Het Gastvrije Andere Friesland'.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan
  • Meer werkgelegenheid in toerisme en recreatie. Waardoor ook voorzieningen kunnen blijven.
  • Als de natuurgebieden voor recreatie beter worden, wordt ook de woonomgeving aantrekkelijker.
  • Inwoners worden nauw betrokken bij ontwikkelingen in het gebied. Zo ontstaat trots en binding.
  • Verbeterde fiets- en ATB-routes, men- en ruiterpaden en verbeterde bewegwijzering.
  • Er zijn meer promotionele activiteiten door Coöperatie Appelscha regio 3.0 in samenwerking met regio Zuidoost Friesland. Via de vernieuwde website appelscha.nl en sociale media kanalen wordt er actief gepromoot.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Het resterende budget van het Masterplan Regio Appelscha 2017-2020 is in 2021 uitgegeven. Bij het heroverwegingsproces 2022-2025 heeft u ingestemd met een aanvullende subsidie voor Coöperatie Appelscha 3.0 van € 50.000 per jaar voor 2022 en 2023.

Thema 4.3 Biosintrum

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen dat het Biosintrum als uniek voorbeeld de verdere ontwikkeling van de BioBased Economy in Ooststellingwerf aanjaagt.
  • We willen dat door de komst van het Biosintrum Mbo-studenten en Hbo-studenten naar Ooststellingwerf komen om onderwijs te volgen.
  • We willen dat het Biosintrum ook een plek is voor toeristen en recreanten in onze gemeente.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen
  • We kiezen en realiseren een haalbaar toekomstscenario voor het Biosintrum dat past binnen de bestaande doelstellingen.
  • Vanuit onze rol faciliteren we onderwijs en bedrijfsleven om biobased initiatieven te ontplooien.
  • We faciliteren de uiteindelijke organisatie van het Biosintrum afhankelijk van het te kiezen toekomstscenario.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan
  • Het Biosintrum en de gezamenlijke projecten zorgen op termijn voor een economische impuls voor de hele gemeente. Met name door meer toeristen, recreanten en studenten en een toename van werkgelegenheid.
  • Er ontstaan (hoogwaardige) arbeidsplaatsen en meer dynamiek door het binden van jonge talenten. Een plek waar volwassenenonderwijs, voorlichting en educatie gegeven kan worden.

 

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
  • Het budget dient nog door de Raad te worden bepaald omdat de lasten afhankelijk zijn van het te kiezen toekomstscenario.
  • Naast het nog te bepalen budget voor het Biosintrum verwachten wij de behoefte aan structureel budget voor BBE-projecten om blijvend studenten te trekken. Mogelijk wordt voor een deel van dit budget een beroep gedaan op de gemeente Ooststellingwerf.

 

Thema 4.5 Het Fonds 2018-2022

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

We zien Het Fonds als onderdeel van de ontwikkeling van participatie in onze gemeente en willen het proces en de resultaten jaarlijks evalueren. Het Fonds maakt initiatieven uit de samenleving mogelijk en geeft veel initiatiefnemers de mogelijkheid om elders cofinanciering aan te vragen.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

We gaan door met Het Fonds in 2019-2021. We passen de regeling en procedure niet aan voor 2021. De raad heeft in juni 2021 besloten Het Fonds te verlengen tot en met 2022. Hiermee kunnen we in 2021 en 2022 nog initiatieven ondersteunen en mogelijk maken.

We evalueren in 2021 de gehele periode van Het Fonds voor maart 2022. Deze evaluatie dient als input voor de raad om te besluiten over een mogelijk vervolg van Het Fonds na 2022.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan

Inwoners kunnen ideeën en initiatieven aandragen. Een deel daarvan wordt uitgevoerd in dorpen en wijken. Ook regionaal zijn er projecten en activiteiten, (mede) mogelijk gemaakt door middel van het Fonds.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Voor de periode 2018-2021 is € 250.000 per jaar beschikbaar. De raad heeft besloten geen budget te reserveren voor 2022 maar het volledige budget van € 350.998 al in 2021 beschikbaar te stellen. Budget dat in 2021 overblijft wordt vervolgens overgeheveld naar 2022. 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Algemene subsidieverordening Ooststellingwerf 2018
  • De gewijzigde Subsidieregeling Het Fonds 2018-2021 is op 12 mei 2020 vastgesteld. 

 

Thema 4.6 Visie op Samenleven (inclusief adviesraad)

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen de Visie op Samenleven 2020-2024 uitwerken in doe-agenda's per maatschappelijk effect waar concrete doelen in staan en een concreet en samenhangend 'pakket' aan inspanningen waarmee we de doelen willen realiseren. In 2021 stelde de gemeenteraad de eerste vijf doe-agenda's vast.
  • We willen het Gebiedsteam doorontwikkelen en positioneren zodat inwoners weten waarvoor en hoe ze bij het Gebiedsteam terecht kunnen.
  • We willen onze grip op de uitgaven in het Sociaal Domein verder versterken en sturen op de uitgaven.
  • Wij willen datagedreven handelen en goed monitoren waardoor gerichte interventies uitgezet worden.
  • We willen de Adviesraad Sociaal Domein in stand houden.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Visie op Samenleven 2020-2024
In de brede en integrale Visie op Samenleven 2020-2024 (november 2019), opgesteld met input van inwoners, staat wat we op langere termijn in de samenleving willen bereiken. In de visie staan vier opgaven centraal, namelijk Meedoen, Samenleven, Positieve Gezondheid en Goed Opgroeien. Samengevat willen we samen (verder) bouwen aan een sterke, vitale samenleving in Ooststellingwerf. Daarnaast willen we een betaalbaar en goed ‘vangnet’ bieden voor inwoners die het zonder ondersteuning niet redden.

De kern van de visie wordt samengevat in een doelenboom. Hier zijn de vier opgaven uitgewerkt in 15 maatschappelijke effecten. Elk effect is ook weer uitgesplitst in een aantal indicatoren, waaraan we straks kunnen zien of het effect dichterbij komt. De doelenboom laat de onderlinge samenhang zien tussen alle onderwerpen.

Voor elk van de 15 maatschappelijke effecten maken we, in samenspraak met inwoners, organisaties, vrijwilligers, verenigingen en ondernemers, een doe-agenda waar iedereen zich aan wil verbinden. Dit kost uiteraard meer tijd dan als we dat alleen vanuit de gemeente zouden doen met input van belanghebbenden. In 2021 stelde de gemeenteraad de eerste vijf doe-agenda's vast.

Met stichting Scala werken we aan het anders vormgeven van de subsidie-afspraken. Dat doen we stap voor stap. Uiteindelijk willen we afspraken maken over de bereikte effecten (outcome) en niet meer over activiteiten (input of output). Expertisecentrum Movisie helpt ons hierbij.

Het integraal en ontschot werken en het werken op basis van data vraagt anders denken en anders doen van de buitenwereld, maar zeker ook van ons als gemeente. Daarom duren deze processen lang en vraagt het doorlopend leren en consequent volhouden. In de eerste doe-agenda's en in deze begroting (programma 1) zien we het integraal werken terug. We denken niet meer vanuit beleidsterreinen maar vanuit de effecten die we voor inwoners willen bereiken. En wat de verschillende invalshoeken en betrokkenen daaraan kunnen bijdragen.

We communiceren niet over de visie, maar laten zien wat er in de Ooststellingwerfse samenleving gebeurt en hoe dit past bij de Visie op Samenleven. Dat doen we door verhalen te maken in woord en beeld. Online en offline storytelling. In de verhalen laten we verschillende betrokkenen aan het woord. Ieder vanuit zijn of haar perspectief en invalshoek. We geven inwoners, vrijwilligers en samenwerkingspartners een podium. Hun verhalen inspireren anderen.

Doorontwikkeling Gebiedsteam
De doorontwikkeling van het Gebiedsteam is een belangrijk onderdeel bij de implementatie van de Visie op Samenleven. Deze doorontwikkeling kreeg in 2020 en 2021 handen en voeten en leidt tot één (voldoende laagdrempelige) toegang voor inwoners, zoveel mogelijk één aanspreekpunt per inwoner/huishouden, zo eenvoudig en snel mogelijke processen en versterking van het ontschot werken. We zorgen voor een communicatiestrategie zodat inwoners de weg weten en optimaal geïnformeerd zijn.

Grip op uitgaven Sociaal Domein
We monitoren in hoeverre we er in slagen om de uitgaven in het Sociaal Domein te beperken door de maatregelen die we in 2019, 2020 en 2021 hebben ingezet op het terrein van Wmo en Jeugd. We bundelen de bevindingen in de Monitor Sociaal Domein waarin we een dashboard bieden met gegevens over zorggebruik en -kosten, cliënttevredenheid en de kwaliteit van ondersteuning.

Datagedreven werken en Monitor Sociaal Domein
Bij het maken van de doe-agenda's gebruiken we data om gericht en lokaal knelpunten aan te pakken of problemen te voorkomen. Denk aan gerichte acties in een buurt, straat of dorp waar relatief veel zorggebruik, armoede of eenzaamheid is. Zo zijn we effectiever en houden we het betaalbaar. In elke doe-agenda geven we per doelstelling aan hoe we dit gaan monitoren. Zodra er een doe-agenda is vastgesteld, voegen we deze monitoringsgegevens toe in bovengenoemde Monitor Sociaal Domein. Zo leggen we de verbinding tussen de maatschappelijke effecten uit de Visie op Samenleven aan de ene kant en ingezette interventies en budgetten aan de andere kant.

Adviesraad Sociaal Domein
We blijven de Adviesraad faciliteren om hun taak optimaal uit te voeren.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan

Visie op Samenleven 2020-2024
We nodigen inwoners, dorpen/buurten en partners uit de zorg, werk, onderwijs en welzijn uit om de Visie op Samenleven 2020-2024 te vertalen in doe-agenda's. Met hun input komen tot concrete inspanningen om de beoogde maatschappelijke effecten uit de visie te realiseren en ontwikkelen we het Gebiedsteam door. En we geven ruimte voor eigen initiatieven. Inwoners merken dat de rol van de gemeente per onderwerp en per situatie verschillend is, op basis van de doelenboom uit de Visie op Samenleven.

Doorontwikkeling Gebiedsteams
Het Gebiedsteam is bereikbaar, zichtbaar en toegankelijk voor onze inwoners. Met een doorontwikkeling verbeteren we de kwaliteit van het aanbod en servicegerichtheid.

Grip op uitgaven Sociaal Domein
Doordat wij cijfers en feiten over het Sociaal Domein goed op orde hebben kunnen we beter beleid maken en bijsturen. Daar plukken inwoners de vruchten van.

Adviesraad Sociaal Domein
De inwoner kan zich laten vertegenwoordigen door de Adviesraad.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Om de Visie op Samenleven 2020-2024 te vertalen in doe-agenda's, voor de doorontwikkeling van het Gebiedsteam en de Monitor Sociaal Domein is externe deskundigheid nodig. Daarnaast maken we kosten voor bijeenkomsten en communicatie. Bij de begroting 2020 heeft u bij ‘Samen Waarmaken’ structureel € 75.000 beschikbaar gesteld als uitvoeringsbudget voor het programma Samenleven. De kosten van deskundigheidsbevordering, scholing en presentiegelden voor de Adviesraad Sociaal Domein zijn begroot.

Thema 4.7 Visie op demografische ontwikkelingen

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Het college heeft in april 2021 besloten om geen visie op demografische ontwikkelingen op te stellen. U bent hierover geïnformeerd via een raadsmededeling. Het college is tot dit besluit gekomen na een inventarisatie van het actuele beleid, het onderhanden beleid en het nog op te stellen beleid. In deze beleidsstukken wordt geanticipeerd op demografische ontwikkelingen.

Bij vastgesteld lopend beleid kunt u denken aan:

  • Visie Economie Ooststellingwerf 2008
  • Beleidsnota Peuterspeelwerk 2010
  • Structuurvisie 2010-2020-2030
  • Toekomstvisie van het basisonderwijs Ooststellingwerf 2013
  • Visie op sportaccommodaties 2015-2030
  • Nota van Uitgangspunten Omgevingsvisie Ooststellingwerf
  • Nota Mantelzorgondersteuning 2017-2021
  • Nota vrijwilligersondersteuning 2017-2021
  • Woonvisie 2017-2022
  • Visie op samenleven 2020-2024


Bij lopend nog vast te stellen beleid kunt u denken aan:

  • Accommodatiebeleid
  • Woonvisie + woningmarktonderzoek
  • Omgevingsvisie
  • Integraal Huisvestingsplan Onderwijs


In 2023 monitoren we hoe de (bestaande) visies en uitvoeringsagenda’s zich verhouden tot de toekomstige demografische ontwikkelingen. Leefbaarheid (voorzieningen, wonen, onderwijs, werkgelegenheid en zorg) staat in de monitoring centraal. Door te monitoren op leefbaarheidsindicatoren kan over de verschillende beleidsterreinen heen gekeken worden hoe de leefbaarheid in de gemeente Ooststellingwerf zich ontwikkelt en waar eventuele bijsturing nodig is.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Bij de Programmabegroting 2019 is voor de periode 2019-2021 jaarlijks € 25.000 beschikbaar gesteld. Het budget is niet gebruikt en is in de voorjaarsrapportage 2021 teruggevloeid naar de algemene middelen. 

Thema 4.8 Glasvezel

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan

Nóg meer inwoners en ondernemers kunnen van glasvezel gebruik maken. Inwoners en ondernemers van de ‘witte en grijze’ adressen in het buitengebied beschikken over snel internet. De inwoners van een ‘wit’ gebied betalen per maand voor de extra aanlegkosten. Deze aansluitbijdrage komt bovenop de kosten van een abonnement voor internet, tv en bellen. Kabelnoord is in 2019 gestart met de aanleg van de witte adressen. Dit is afgerond. In 2021 zijn marktpartijen gestart met de aanleg van glasvezel op grijze adressen.  In 2022 worden de werkzaamheden afgerond en zijn de meeste grijze aansluitingen voorzien van glasvezel.

Thema 4.9 Omgevingswet, bestemmingsplannen

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Medio 2017 is het Uitvoeringsprogramma Omgevingswet Ooststellingwerf 2017-2020 vastgesteld. In dit programma zijn drie uitvoeringslijnen benoemd (Informatie & Automatisering, Personeel & Organisatie en Beleid & Uitvoering). Voor deze uitvoeringslijnen zijn in het uitvoeringsprogramma concrete uitvoeringsprojecten benoemd die tijdens de looptijd van het programma opgepakt worden. In 2020 is, na het volledig uitkristalliseren van de Omgevingswet, pas echt een helder totaalbeeld ontstaan van alle acties die nodig zijn voor een goede en adequate invoering van de wet. Het uitvoeringsprogramma is daarom eind 2020 geactualiseerd en heeft een langere looptijd gekregen tot en met 2024. De invoering van de Omgevingswet pakken we, daar waar het maar enigszins kan, op met onze OWO-partners. De focus ligt daarbij eerst op de minimale wettelijke verplichtingen die de wet stelt.

Een belangrijk project in het uitvoeringsprogramma is het opstellen van een omgevingsvisie voor onze gemeente. In deze omgevingsvisie legt de gemeente de koers en ambitie neer voor de fysieke leefomgeving voor de komende jaren. In 2018 is hiervoor door de  gemeenteraad een Nota van Uitgangspunten vastgesteld. In 2019 is gestart met het visietraject inclusief een uitgebreid participatieproces met onze inwoners en andere belanghebbenden. De resultaten hiervan in de vorm van een omgevingsvisie zal in november 2021 ter vaststelling aan u worden voorgelegd.

Het omgevingsplan is ook een onderdeel van de Omgevingswet. In 2020 is een start gemaakt met de pilot omgevingsplan voor het gebied Appelscha e.o. Met deze pilot sorteren we voor op het gemeentebrede omgevingsplan die we daarna gaan oppakken. De pilot omgevingsplan wordt OWO-breed ingestoken en moet uiteindelijk resulteren in een vastgesteld (deel)omgevingsplan.

Voor het digitale spoor van de wet moeten er ook de nodige stappen worden gezet. We hebben inmiddels OWO-breed nieuwe Omgevingswet-software aangeschaft. De verdere implementatie van deze software als ook het opleiden van de gebruikers is inmiddels gestart. De aansluiting van de OWO-gemeenten op het digitale stelsel Omgevingswet  (DSO-LV) zal naar verwachting in juli 2021 plaatsvinden.

Om straks te kunnen werken met de Omgevingswet is opleiding/training van onze medewerkers nodig. In 2020 is daarom gestart met een OWO-brede basistraining Omgevingswet. Als vervolg hierop zal een toegesneden en met de medewerkers afgestemd opleidingstraject worden ontwikkeld. Dit pakken we OWO-breed op.

We nemen onze huidige werkprocessen onder de loep en maken deze Omgevingswetproof. Dit geldt voor het vergunningentraject als ook voor ruimtelijke initiatieven die bij de gemeente binnen komen. Ook hier kijken we naar harmonisatie en afstemming met onze OWO-partners.

We bereiden een aantal inhoudelijke voorstellen voor waarover de gemeenteraad nog dit jaar een besluit moet nemen zoals het bindend adviesrecht en de verplichte participatie.

We gaan de komende periode de communicatie richting onze inwoners en bedrijven over de Omgevingswet intensiveren met meer informatie en uitleg.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan

Voor elke inwoner van de gemeente Ooststellingwerf moet het straks duidelijk zijn welke ambitie en doelen onze gemeente samen met haar inwoners de komende jaren wil bereiken in de fysieke leefomgeving. De vastgestelde omgevingsvisie is daarbij het kader en geeft hierbij voldoende richting.

Het gebruiksgemak voor onze inwoners is verbeterd omdat het checken, indienen en volgen van een vergunning straks via 1 omgevingsloket gaat lopen. Daarnaast zal de afhandeling een vergunningaanvraag sneller gaan verlopen omdat hier standaard 8 weken voor staat. 

In algemene zin zullen onze inwoners en ondernemers via heldere en gepaste communicatie de komende periode  intensiever over de Omgevingswet worden geïnformeerd en wegwijs worden gemaakt. 

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Voor de implementatie van de nieuwe Omgevingswet heeft u destijds € 400.000 beschikbaar gesteld voor vier jaar (tot en met 2020). De verwachte lasten bedragen € 596.000. U heeft in juli 2017 besloten om het tekort van € 196.000 op te vangen binnen de beschikbare middelen eenmalige begrotingsruimte 2017-2020 van € 5,7 miljoen. Eind 2020 heeft u ingestemd met verlening van het uitvoeringsprogramma tot en met 2024 en met verlenging van het resterende budget.  Wij hebben eind 2020 aangegeven dat u tijdig wordt geïnformeerd indien onderdelen duurder uitvallen dan verwacht of er onvoorziene uitgaven nodig zijn. Bij het heroverwegingsproces heeft u besloten om voor 2022 en 2023 incidenteel € 75.000 (€ 150.000 in totaal) beschikbaar te stellen voor de tijdelijke uitbreiding van de formatie ruimtelijke ordening vanwege de extra werkzaamheden in het kader van de omgevingswet.

Thema 4.10 Regio Deal Zuidoost Friesland

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Regio Deal Zuidoost Friesland
In juli 2020 heeft de regio Zuidoost Friesland een Regio Deal gesloten met het Rijk. Het Rijk investeert € 15 miljoen in deze Regio Deal en daar tegenover zorgt de regio voor minimaal € 15 miljoen aan cofinanciering. De regio doet dit primair vanuit bestaande projecten en programma’s die aansluiten bij de ambities van de Regio Deal. Met de rijksbijdrage kunnen deze projecten en programma’s versneld en/of uitgebreider uitgevoerd worden.

Alle betrokken partners in de regio trekken een aantal projecten. In dit thema beschrijven we uitsluitend de projecten waarvoor de gemeente Ooststellingwerf projecttrekker is. De projecttrekker is primair verantwoordelijk voor de inhoud, organisatie, planning, communicatie, financiën en verantwoording. Daarbij altijd rekening houdend met de regionale context.

Zorgeconomie
Met het project Zorgeconomie willen we als regio inzetten op een leefbare regio waar onze inwoners prettig kunnen (blijven) wonen en werken. Prettig wonen heeft niet alleen te maken met een goed onderhouden huis, een toegankelijk winkelcentrum of voldoende ontmoetingsplekken. Dit gaat erover wat we als regio kunnen doen om de sociaal maatschappelijke uitdagingen tegemoet te treden.

Masterplan Oosterwolde
De regionale kernen hebben een belangrijke voorzieningenfunctie voor de vele kleine dorpen in de regio. Deze voorzieningen staan zowel qua omvang als kwaliteit onder druk. We willen de sociale cohesie vergroten en het voorzieningenfunctie van Oosterwolde behouden en versterken. Om die reden werken we aan een Masterplan Oosterwolde waarin een structurele versterking van het centrum centraal staat.

Uitvoeringsprogramma Recreatie & Toerisme
Het project beoogt een slimme groei van het toerisme in deze regio. Dit betekent dat we een optimale balans willen ontwikkelen tussen een toenemende toeristische druk en de draagkracht van onze leefomgeving. De route naar die balans bepalen we met het opstellen van een regionale toeristische ontwikkelstrategie. Dit project bouwt voort op een reeds bestaande regionale samenwerking en dient een impuls te geven aan de doorontwikkeling van de ontwikkellijnen en projecten uit het uitvoeringsprogramma Zuidoost Friesland (UPZOF) en aan de verdere versterking van een professionele organisatie voor promotie en marketing van Zuidoost Friesland (TRZF).

Leer- en kenniscentrum Bodem
Het LKC-Bodem sluit met name aan op het veerkrachtig landschap en daarmee op maatschappelijke vraagstukken die gerelateerd zijn aan bodemgesteldheid, waterkwaliteit en biodiversiteit. Het Rijk wil dat in 2030 alle landbouwgronden duurzaam worden beheerd. Om dat te realiseren moeten we meer innoveren, nieuwe verdienmodellen ontwikkelen, kennis over duurzaam bodembeheer verspreiden en meer bewustwording creëren. Het LKC-Bodem draagt bij aan al deze terreinen. Het LKC-Bodem zal onderdeel worden van een breder in Noord-Nederland opgezette strategie en samenwerking voor praktijkgericht onderzoek naar duurzaam beheerde bodems.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Zorgeconomie
Voor Zorgeconomie is met de partners uit de Regio Deal een uitvoeringsprogramma opgesteld. We zetten daarbij in op Positieve Gezondheid (Atelier Sociaal Domein en Bloeizone) en Werkgelegenheid in de zorg. Met het thema Positieve Gezondheid beogen we dat onze inwoners mentaal en fysiek gezond blijven. Dit doen we door het stimuleren en faciliteren van Bloeizones in de regio zodat inwoners in een gezonde leefomgeving wonen. Ook werken we met studenten aan vraagstukken rondom Positieve Gezondheid in het Atelier Sociaal Domein. De resultaten hieruit delen we met onze partners. Doel van het thema werkgelegenheid is ervoor zorgen dat we vraagstukken rondom werkgelegenheid (in de zorg) kunnen aanpakken en aantrekkelijk blijven als arbeidsmarktregio. Dit doen we door het ontwikkelen van een krachtenkaart waarop we laten zien wie we zijn als regio als het gaat om werkgelegenheid in de zorg. Binnen Zorgeconomie werken we nauw samen met verschillende partners, zoals het HANNN, FSP en NHLStenden. 

Masterplan Oosterwolde
Met ondernemers, vastgoedeigenaren, bewoners en andere belanghebbenden in het gebied wordt hard gewerkt aan een toekomst bestendig centrum. Hiervoor voeren we het project ‘Verbetering Detailhandelsstructuur Oosterwolde’ uit. Daarna gaan we in gesprek met inwoners/consumenten, winkeliers en vastgoedeigenaren over de functie en inrichting van de Stationsstraat. Zie ook thema 4.1. We gaan de samenwerking in het centrum versterken door een gemeentelijke bijdrage aan stichting BizO. We gaan een nieuwe detailvisie opstellen. Hiermee kunnen ontwikkelingen in de gemeente worden gestuurd en leggen we de onderlinge verhoudingen tussen Oosterwolde, Haulerwijk en Appelscha vast.

Uitvoeringsprogramma Recreatie & Toerisme
We gaan een regionale ontwikkelstrategie opstellen. Als de strategie voldoende is uitgewerkt wordt deze besproken met de mienskip, het werkveld, bestuurders en de gemeenteraden en worden de vervolgacties bepaald. We gaan het uitvoeringsprogramma Ervaren-Turf doorontwikkelen. Daarbij gaat het om de ontwikkeling van TOP’s, entrees en toeristische routes. We gaan de marketingstrategie doorontwikkelen in samenwerking met TRZF. Doel is de verdere positionering van ‘Het andere Friesland’.

Leer- en kenniscentrum Bodem
We gaan een leer- en onderzoekscentrum opzetten waar agrariërs, bedrijven, onderzoekers en studenten kennis kunnen vergaren over de samenhang tussen ecosysteem diensten van de bodem, organische stofgehalte, emissies naar lucht en water, circulariteit van gebruik van stofstromen, adaptatie aan klimaatverandering en hiervan afgeleide verdienmodellen. Een centrum dat regionaal is ingebed, maar met een (inter)nationale netwerk en uitstraling. Het centrum heeft als belangrijkste doelstelling handelingsperspectieven te genereren voor inzetten van bodem in een economisch renderende landbouw voor tegengaan van effecten van klimaatverandering en ontwikkelen van methodieken om bodems en geleverde ecosysteemdiensten beter bestand te maken tegen effecten van klimaatverandering.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan

Zorgeconomie
Binnen de Regio Deal staat de ‘mienskip’ centraal. Met name als het gaat om de Bloeizone werken we vraaggericht en is de inwoner aan zet. Wij spelen, samen met onze partners, een stimulerende en faciliterende rol. Ook in het Atelier Sociaal Domein werken we nauw samen met inwoners/ondernemers en hun vraagstukken. De inwoner merkt dat initiatieven worden gewaardeerd en zij ondersteuning kunnen krijgen. 

Masterplan Oosterwolde
Een toekomstbestendig centrum met voorziening die passen bij de regionale functie.

Uitvoeringsprogramma Recreatie & Toerisme
Meer toerisme en recreatie is geen doel op zich, maar een waardevol middel voor het realiseren van bredere maatschappelijke opgaven, zoals een prettige woon- en werkomgeving, het behoud van natuur- en cultuurerfgoed en toekomstbestendige banen voor de beroepsbevolking.

Leer- en kenniscentrum Bodem
Het project is ten eerste gericht op studenten/leerlingen in Friesland (van Hall-Larenstein, Nordwin College en AOC Terra). Zij zijn de toekomstige gebruikers (en ondernemers) van het landelijk gebied (natuur en landbouw). Daarnaast worden (agrarische) ondernemers nauw betrokken bij de activiteiten. Hun vragen worden meegenomen in de onderzoeksopzet. Tenslotte zullen ook andere inwoners van de regio regelmatig worden uitgenodigd voor het unieke experiment met de mesocosmossen en daardoor beter geïnformeerd zijn over onderwerpen als klimaatadaptatie.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Zorgeconomie
Vanuit het Rijk is € 525.000 beschikbaar gesteld om inhoud te geven aan de zorgeconomie. Vanuit de gemeente is € 55.000 aan cofinanciering beschikbaar. De looptijd van het project is tot eind 2023.

Masterplan Oosterwolde
Vanuit het Rijk is € 100.000 beschikbaar gesteld om inhoud te geven aan het versterken van de regionale functie van Oosterwolde. Vanuit de gemeente is € 500.000 aan cofinanciering beschikbaar. De looptijd van het project is tot eind 2023.

Uitvoeringsprogramma Recreatie & Programma
Vanuit het Rijk is € 1.000.000 beschikbaar gesteld om inhoud te geven aan het uitvoeringsprogramma. Vanuit de regio is € 200.000 aan cofinanciering beschikbaar gesteld. De looptijd van het project is tot eind 2023.

Leer- en kenniscentrum Bodem
Vanuit het Rijk is € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de realisatie van de faciliteiten en coördinatie, communicatie en projecten in de eerste drie jaar. Na drie jaar (2024) moet het leer- en onderzoekscentrum op eigen benen staan en zelf voldoende middelen genereren uit projecten, cursussen en verhuur faciliteiten om personeel, onderhoud en vervanging te bekostigen. Vanuit de gemeente is via het programma BioBased Economy (BBE) € 350.000 cofinanciering beschikbaar.

De Rijksbijdrage wordt per deelproject opgevraagd bij de regiokassier en verwerkt in de eerstvolgende financiële rapportage nadat een bijdrage is ontvangen.

Thema 4.11 Haerenkwartier

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

De wijk Haerenkwartier wordt een moderne toekomstbestendige wijk, waarbij de gemeente rekening heeft gehouden met het inrichten van de wijk op een klimaatrobuuste en duurzame wijze. Het woningaanbod past bij de demografische ontwikkelingen en draagt bij aan de verbetering en verduurzaming van het woningbestand in Ooststellingwerf. De bewoners van de wijk ontmoeten elkaar en zijn trots op hun wijk en medebewoners. Ze voelen eigenaarschap en dragen naar vermogen actief bij aan een nette, gezellige en leefbare wijk. Professionals zijn zichtbaar en bekend en bieden ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben. Ze kennen de wijk en de bewoners waardoor vroegsignalering mogelijk wordt en vormen een sluitende keten van zorg en ondersteuning.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

Samen met woningbouwcorporatie Actium en welzijnsinstelling Scala bouwen we aan een vernieuwde wijk:

  • Actium sloopt alle 170 huidige woningen. Hiervoor komen 170 nieuwe gasloze en energieneutrale woningen terug (115 eengezins, 44 levensloop, 11 senioren). Om ook in de toekomst een goed woningaanbod te kunnen bieden wordt een deel van de nieuwe woningen levensloopbestendig. Met de realisatie van de nieuwe energieneutrale woningen ontstaat de duurzaamste wijk in Ooststellingwerf en omgeving en bouwt Actium mee aan een Energieneutraal Ooststellingwerf.
  • Als gemeente richten we, in samenspraak met bewoners, de openbare ruimte helemaal opnieuw in. Er komt meer ruimte voor groen en biodiversiteit en door de aanleg van wadi's en infiltratieriolering wordt de wijk klimaatrobuust en duurzaam, passend bij de duurzame nieuwe woningen. In de openbare ruimte is aandacht voor ontmoeten, spelen, sporten en bewegen. In het gebied rond het buurthuis wordt een plein en een moestuin gerealiseerd. De wegen worden duidelijker en voorzien van snelheidsremmende maatregelen. Zo moet de wijk een moderne, groene en veilige wijk worden.
  • Naast alle fysieke maatregelen is er veel aandacht voor bewoners(participatie) en de leefbaarheid in de wijk. Vanaf de start in 2017 is er regelmatig overleg geweest met een klankbord van ca. 35 enthousiaste wijkbewoners. Het intensief betrekken van bewoners leidt tot sociale cohesie en moet ertoe leiden dat bewoners eigenaarschap voelen voor hun nieuwe wijk.
  • Verder geven we samen met onder andere Scala, het Gebiedsteam en Actium inhoud aan het uitvoeringsprogramma Aandachtsgebieden. Belangrijke onderdelen hiervan zijn keukentafelgesprekken met alle wijkbewoners en de realisatie van een Buurthuiskamer in het huidige buurtgebouw 't Ketelhuis.
  • Samen met Actium en andere samenwerkingspartners, zoals Scala en het Leger de Heils werken we een businesscase uit voor een beheer dat past bij onze doelstellingen. Samen realiseren we op deze locatie een ontmoetingsplek en steunpunt voor de wijk. De locatie en coördinator spelen een belangrijke rol in het borgen van de resultaten van de wijkvernieuwing, de integratie van nieuwe wijkbewoners en de vroegsignalering van mogelijke problemen. Inzet op sociale cohesie en preventie voorkomt escalaties en verbetert de situaties van wijkbewoners in het algemeen.
  • In een tweewekelijks leefbaarheidsoverleg met deze partijen worden deze projecten besproken en worden nieuwe acties uitgezet. We houden gezamenlijk vinger aan de pols om problemen vroeg te signaleren en waar nodig hulp te organiseren. Om met zijn allen te leren van dit bijzondere project wordt een documentaire gemaakt in opdracht van gemeente Ooststellingwerf, Actium en Nijhuis (bouwaannemer).

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan
  • Bewoners van het Haerenkwartier wonen straks in de duurzaamste wijk van Ooststellingwerf en omgeving. Bewoners die liever niet de bouw wilden doorstaan konden met urgentie elders een woning krijgen.
  • Inwoners zien de wijk tot en met ca. 2022 transformeren tot de duurzame, groene wijk die nu nog op de plaatjes staat. Hierdoor verbetert onder andere de aanblik van de wijk langs de Venekoterweg.
  • Na realisatie van de woningen gaan inwoners nieuwe wijkbewoners verwelkomen en wordt het weer een levendige wijk. Ook in de wijk zelf verhuizen bewoners naar een beter passende woning/plek.
  • Er is en blijft veel aandacht voor leefbaarheid. Bewoners worden aangemoedigd om actief te worden of blijven en er is ondersteuning vanuit professionals. Hierdoor worden meer bewoners actief. De Buurthuiskamer wordt een plek waar iedereen terecht kan. Het is een plek om elkaar te ontmoeten, om met een hulpvraag langs te gaan of om een activiteit te organiseren. De coördinator die werkt vanuit de locatie verbindt, activeert en helpt wijkbewoners en zoekt actief contact in de wijk.
  • Omdat we bewoners beter kennen en dichterbij zijn, zijn we beter in staat om vroeg problemen te signaleren en sneller hulp te organiseren. Ook na de wijkvernieuwing. We doen dit samen met partners als Actium, Scala en ons Gebiedsteam.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

Voor de herinrichting van de openbare ruimte is in februari 2018 € 2.000.000 beschikbaar gesteld. Later is voor de aanleg van wadi's en het riool nog eens € 650.000 beschikbaar gesteld. Voor de openbare ruimte is in totaal dus € 2.650.000 beschikbaar.

Vanuit het project Aandachtsgebieden is ruim € 200.000 beschikbaar specifiek voor de leefbaarheid in het Haerenkwartier en nog eens € 400.000 voor de Aandachtsgebieden als totaal (Haerenkwartier en Haulerwijk).

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Ontwikkelrichting Wijkvernieuwing Haerenkwartier, vastgesteld 20 februari 2018
  • Raadvoorstel Regenwater Haerenkwartier, vastgesteld 18 juni 2019
  • Plan van aanpak Aandachtsgebieden Ooststellingwerf 2020-2023, vastgesteld 15 oktober 2019