We blijven zorgen voor veilige fietspaden, wegen en kruisingen.
Programma 2 | Verkeer en vervoer
Thema 2.1 Verkeer en vervoer
Wat willen we bereiken
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken- We houden onze gemeente goed bereikbaar en investeren in een goed en veilig wegennet.
- We willen dat alle verkeersdeelnemers veilig gebruik kunnen maken van onze infrastructuur.
- We willen mobiliteit verduurzamen.
Wat gaan we ervoor doen
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen- We zorgen voor veilige en goed onderhouden openbare ruimte. Hierbij houden we rekening met zaken zoals gebruiksfunctie, klimaatverandering, inclusie, verharding, groen, riolering, afwatering en de zorg voor de natuur en het milieu.
- Bij initiatieven (o.a. woningbouw) zorgen we ervoor dat de openbare ruimte integraal onderdeel uitmaakt van het totaalplan.
- We vinden het belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van de openbare ruimte en dat die ook voor iedereen toegankelijk is. Bij de inrichting van de openbare ruimte houden we hier rekening mee.
- We continueren onze permanente verkeerseducatie en blijven sturen op gedragsbeïnvloeding, waaronder bewustwording en handhaving.
- We houden in alle plannen in onze gemeente rekening met de verkeersveiligheid.
- We zetten ons in voor een goed openbaarvervoer-netwerk. Daarnaast zetten we in op snelle verbindingen in de regio.
- Om de bereikbaarheid verder te verbeteren ondersteunen wij de komst van de Lelylijn.
- Om de bereikbaarheid verder te verbeteren ondersteunen wij de komst van een mobiliteitsknooppunt, ook wel hub genoemd.
- We stimuleren het fietsen. We zorgen voor kwalitatief goede en veilige (snel)fietsverbindingen voor zowel inwoners als recreanten. We zorgen voor voldoende voorzieningen voor fietsen (stalling, oplaadpunten enz.). We zoeken in regionaal verband samenwerking met stakeholders.
- Bij onderhoud of het opnieuw inrichten van wegen en voet- en fietspaden houden we rekening met de veiligheid van (duo)fietsers, voetgangers en mindervaliden.
- We besteden aandacht aan de inrichting van 30 en 60 km/uur gebieden.
- We brengen de handhaving van de verkeersregels onder de aandacht.
Wat merkt de inwoner ervan
Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan- De gebruikers merken dat de kwaliteit en veiligheid behouden blijft of vergroot wordt door het uitvoeren van klein en grootschalig onderhoud aan verhardingen, bermen, bruggen en oevervoorzieningen.
- Inwoners merken dat er verkeerseducatieprojecten worden aangeboden. Bij deze projecten wordt aandacht besteed aan voorlichting, educatie, veiligheidsbewustzijn en verkeersveiligheid.
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten- In 2022 heeft de raad € 500.000 beschikbaar gesteld (t/m 2025) om de maatregelen, voortkomend uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid, uit te voeren. Daarnaast is er € 223.000 subsidie ontvangen.
- In 2023 heeft de raad - naast de reguliere middelen voor het Meerjaren Onderhouds Plan wegen 2024-2028 - twee maal € 700.000 beschikbaar gesteld (planjaren 2024 en 2025) voor het verbeteren van de kwaliteit van de wegen.
- De raad heeft bij de behandeling van de Kaderbrief 2025-2028 een krediet van € 1,225 miljoen beschikbaar gesteld voor de periode 2025-2028 voor het onderhouden en vervangen van de oevervoorzieningen.
- De raad heeft bij de behandeling van de Kaderbrief 2025-2028 een eenmalig budget van € 100.000 beschikbaar gesteld voor het aantrekkelijk maken van de buitenruimte, die uitnodigend is voor alle leeftijdsgroepen ongeacht beperkingen.
Beleidskaders
Terug naar navigatie - Beleidskaders- Strategisch Plan Verkeersveiligheid
- Omgevingsvisie
- Programma Duurzaamheid
- Meerjaren Onderhouds Plan wegen 2024-2028
- Meerjaren Onderhouds Plan openbare verlichting 2024-2027
- Meerjaren Onderhouds Plan civieltechnische kunstwerken 2023-2027
Begroting Programma 2
Begroting Programma 2
Terug naar navigatie - Begroting Programma 2.
bedragen x € 1.000 | ||||||
2. Vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Resultaat voor bestemming | ||||||
Lasten | ||||||
2.1 Verkeer en vervoer | -3.802 | -6.631 | -4.020 | -3.336 | -3.356 | -3.349 |
2.4 Economische havens en waterwegen | -9 | - | - | - | - | - |
Totaal Lasten | -3.811 | -6.631 | -4.020 | -3.336 | -3.356 | -3.349 |
Baten | ||||||
2.1 Verkeer en vervoer | 489 | 158 | 58 | 58 | 58 | 58 |
Totaal Baten | 489 | 158 | 58 | 58 | 58 | 58 |
Resultaat voor bestemming | -3.323 | -6.473 | -3.962 | -3.278 | -3.298 | -3.291 |
Mutatie reserves | ||||||
Toevoegingen | 0 | 249 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 2.563 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie reserves | 0 | 2.812 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat na bestemming | -3.323 | -3.661 | -3.962 | -3.278 | -3.298 | -3.291 |