We hebben een gevarieerde basis van activiteiten op het gebied van kunst en cultuur en we streven ernaar om nog meer doelgroepen te bereiken. Dat geldt ook voor sport. We ondersteunen diverse organisaties en activiteiten op het gebied van ontmoeten en sport. Recreatie en toerisme zijn belangrijk voor onze gemeente, met de natuurgebieden Drents Friese Wold en Fochteloërveen. Appelscha (en omgeving) is een belangrijke toeristische locatie voor de recreatieve ontwikkeling van de regio. Voor het openbaar groen geldt dat we een veilige en goed onderhouden openbare ruimte hebben die toekomstbestendig is ingericht.
Programma 5 | Sport, cultuur en recreatie
Thema 5.1 Sport en cultuur
Wat willen we bereiken
Terug naar navigatie - Wat willen we bereikenMaatschappelijk effect G. Mensen maken gebruik van de sociale, culturele en sportinfrastructuur.
Informatie over de sociale infrastructuur (bv ontmoetingsplekken, dorpshuizen en laagdrempelige activiteiten) vindt u bij Thema 6.1 Samenleven
Wat gaan we ervoor doen
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doenWe hebben een gevarieerde basis van activiteiten op het gebied van kunst en cultuur, maar onze inwoners en met name de jongere inwoners, geven aan dat niet alle activiteiten aansluiten bij hun behoeften. Ze missen een fysieke en centrale uitgaansplek. We streven ernaar om meer van deze doelgroepen te bereiken en een uitgaansplek te realiseren. Dat kan via de realisatie van een culturele Bruisplek in Oosterwolde, die ook verbinding legt met andere culturele locaties in de gemeente. Tezamen met de werkgroep culturele Bruisplek hebben we flinke stappen gezet in de realisatie van een culturele Bruisplek. Op basis van bedrijfsplan en nieuwbouwplannen van de Miente gaan we verder. Vanzelfsprekend op basis van het besluit hierover van de gemeenteraad in relatie tot het accommodatiebeleid.
Per 2025 komen ernaar verwachting meer Rijksmiddelen beschikbaar voor het bibliotheekwerk. Dit gaat gepaard met een zorgplicht die wettelijk verankerd gaat worden in de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob). De zorgplicht zal worden gekoppeld aan een normenkader. Onduidelijk is nog wat dit precies gaat betekenen voor onze taak ten aanzien van het bibliotheekwerk en voor de bekostiging ervan.
We ondersteunen diverse organisaties en activiteiten op het gebied van bewegen en sport. In het kader van het Lokaal Sport- en beweegakkoord werken we er o.a. aan dat kinderen vaardig zijn in bewegen. We werken aan een goed en divers beweegaanbod voor ouderen en mensen met een beperking. Ook zetten we het 6-weken-leefstijltraject voort voor inwoners die aan de slag willen met positieve gezondheid, gedrag en voeding. We ondersteunen sportverenigingen en andere lokale sportaanbieders bij hun activiteiten om sporten en bewegen te stimuleren. Er wordt door de buurtsportcoaches van Stichting Scala samengewerkt met lokale initiatiefnemers om meerdere sport- en beweegactiviteiten te organiseren o.a. Vakantiespel, Snikkerun, Healthy kids, Oosterwolde Beweegt en Avondvierdaagse.
We zorgen samen met maatschappelijke organisaties dat inwoners gemakkelijk informatie kunnen vinden over wat er te doen is in Ooststellingwerf, bijvoorbeeld via activiteitenagenda www.uutgaon.nl en www.beweegplein.nl en via andere media.
Wat merkt de inwoner ervan
Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervanMaatschappelijke effect G. Mensen maken gebruik van de sociale, culturele en sportinfrastructuur
Inwoners nemen deel aan sport- en beweegactiviteiten en merken dat er veel initiatief is op dit gebied en dat er aandacht is voor een gezonde leefstijl.
Inwoners nemen deel aan culturele activiteiten. Er zijn veel initiatieven in de gemeente waaraan zij mee kunnen doen. De culturele Bruisplek biedt een uitgaansgelegenheid waar inwoners naar toe kunnen voor onder meer film, podiumvoorstellingen en creatieve en beeldende activiteiten.
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten- Voor het ‘Lokaal Sportakkoord’ en de ‘Brede regeling combinatiefuncties’ zijn in 2025 respectievelijk € 21.000 en € 143.000 beschikbaar uit de SPUK GALA gelden.
- Vanuit het rijk is voor de bibliotheken de specifieke uitkering SPUK IDO beschikbaar. De SPUK IDO is bedoeld voor het verder inrichten van een informatiepunt digitale overheid (IDO) in de bibliotheek. Het gaat om een bedrag van € 24.814.
- Daarnaast komen er extra rijksmiddelen beschikbaar voor het bibliotheekwerk en dit gaat gepaard met een zorgplicht en normenkader. Het bedrag is nog onzeker, maar zal waarschijnlijk tussen € 70.000 en € 100.000 zijn.
- Er is structureel € 35.000 per jaar beschikbaar voor de Bruisplek. In de kaderbrief 2025 is een voorbereidingskrediet aangevraagd om verder te werken aan de voorbereidingen voor de Bruisplek. Het gaat om € 50.000 voorbereiding ten behoeve van realisatie nieuwbouw culturele Bruisplek.
Beleidskaders
Terug naar navigatie - Beleidskaders- Accommodatiebeleid (nog vast te stellen)
- Tussenbalans Visie op Samenleven (november 2023)
- Visie op samenleven 2020-2024
- Doe-agenda G Iedereen doet en ontmoet 2021-2025
- Lokaal Sport- en beweegakkoord (2020)
- Lokaal Sport Akkoord 2023-2026 (herijking)
- Notitie Bruisplek, april 2024
Thema 5.2 Recreatie en openbaar groen
Wat willen we bereiken
Terug naar navigatie - Wat willen we bereikenRecreatie
Recreatie en toerisme zijn belangrijke pijlers in ons economisch beleid. De natuurgebieden Drents Friese Wold en Fochteloërveen bevinden zich in onze gemeente, waarbij Appelscha (en omgeving) landelijke bekendheid geniet.
De Ontwikkelagenda Recreatie en Toerisme is afgerond. Deze ontwikkelagenda bestaat uit een visie, organisatieadvies, ruimtelijk ontwikkelkader en een uitvoeringsprogramma. In 2025 gaan we hiermee aan de slag. Ook in Zuidoost Friesland verband wordt intensief samengewerkt en wordt het Regiodealproject Recreatie en Toerisme afgerond. Dit project beoogt een slimme groei van het (duurzame) toerisme in deze regio, een optimale balans tussen een toenemende toeristische druk en de draagkracht van onze leefomgeving. Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland (TRZF) doet de uitvoering van de regionale marketing en Coöperatie Appelscha Regio 3.0 is verantwoordelijk voor de lokale marketing in onze gemeente.
Openbare ruimte (Groen)
Een veilige en goed onderhouden openbare ruimte die toekomstbestendig is ingericht.
Wat gaan we ervoor doen
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doenRecreatie
- De Ontwikkelagenda Recreatie en Toerisme Ooststellingwerf is gereed. Hiermee is ons recreatiebeleid geactualiseerd in de vorm van een visie voor de komende 10 jaar en een ruimtelijk ontwikkelkader.
-
Ooststellingwerf, en in het bijzonder Appelscha, ligt op de route van Frederiksoord (via het Fochteloërveen) naar Veenhuizen, beiden deel uitmakend van het Unesco Werelderfgoed Koloniën van Weldadigheid. Voor het toerisme is dit een belangrijk gegeven, want Unesco werelderfgoederen trekken veel bezoekers. Onze regio kan hier zeker van profiteren. Samenwerking met de relevante (toeristische) organisaties is daarom essentieel.
-
De kwaliteit van de openbare voorzieningen is van groot belang. We willen daarom blijven investeren in het onderhoud van de openbare voorzieningen, zoals toiletvoorzieningen. Ook willen we de kwaliteit van onze fiets- en wandelnetwerken in stand houden. Dit doen we o.a. in samenwerking met het Recreatieschap Drenthe, waar wij als Ooststellingwerf lid van zijn, en op projectbasis met het Friese recreatieschap De Marrekrite.
-
Verder zetten we in op toekomstbestendigheid van onze vakantieparken.
-
De promotie en marketing van Ooststellingwerf als toeristische bestemming is een doorlopend proces en daar wordt hard aan gewerkt door zowel coöperatie regio Appelscha 3.0 als de regionale marketingorganisatie (regiomarketing organisatie Zuidoost Friesland TRZF). Ook nemen we deel aan de marketing Koloniën van Weldadigheid zodat we kunnen profiteren van onze ligging tussen de koloniën in Veenhuizen en Frederiksoord.
-
Het Regiodealproject Vitale logies heeft een analyse opgeleverd van de landschappelijke kwaliteiten in Ooststellingwerf die relevant zijn voor bestaande recreatieve ondernemingen en nieuwe toeristisch-recreatieve initiatieven.
Openbare ruimte (Groen)
- We zorgen voor veilige en goed onderhouden openbare ruimte. Hierbij houden we rekening met zaken zoals gebruiksfunctie, klimaatverandering, inclusie, verharding, groen, riolering, afwatering en de zorg voor de natuur en het milieu.
- Bij initiatieven (o.a. woningbouw) zorgen we ervoor dat de openbare ruimte integraal onderdeel uitmaakt van het totaalplan.
- We bevorderen de biodiversiteit. We passen onze werkwijzen hierop aan en richten indien nodig de openbare ruimte hierop in.
- We vinden het belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van de openbare ruimte en dat die ook voor iedereen toegankelijk is. Bij de inrichting van de openbare ruimte houden we hier rekening mee.
- We kappen zo min mogelijk bomen. Voor elke gekapte boom planten we een of meer bomen terug.
- De problemen met de eikenprocessierups komen jaarlijks terug. We houden dit in de gaten en blijven bestrijden om de overlast te beperken. Dit doen we met een brede integrale aanpak door preventieve en curatieve acties. We gaan door met het bestrijden van de eikenprocessierups door het verhogen van de biodiversiteit, o.a. door bermen in te zaaien met een kruidenrijk bloemenmengsel.
- We zetten bij speelvoorzieningen in op duurzaamheid en bevorderen ‘natuurlijk spelen’. We betrekken hierbij de jeugd en omwonenden.
Wat merkt de inwoner ervan
Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervanDe inwoner kan profiteren van de projecten die zijn ontwikkeld in de regio en gebruik maken van een uitgebreid toeristisch infrastructuur. Indirect profiteren de inwoners van de bestedingen bij bedrijven en werkgelegenheid. De bestedingen helpen tevens om de voorzieningen op peil te houden. Meer toeristen en recreanten in het gebied is voor de winkeliers een positieve ontwikkeling.
Voor de openbare ruimte (groen) geldt:
- De gebruikers merken dat de kwaliteit en veiligheid behouden blijft of vergroot wordt door het uitvoeren van klein en grootschalig onderhoud aan bomen en groen.
- De gebruikers van de openbare ruimte zien een meer bloem-/kruidenrijke omgeving (vergrote biodiversiteit).
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het kostenRecreatie: De doelstellingen op het gebied van recreatie & toerisme betalen we grotendeels uit reguliere budgetten. Het Regiodealproject Recreatie en Toerisme wordt betaald uit de Rijksbijdrage in de Regio Deal.
Openbare ruimte (groen): In 2024 heeft de raad bij de behandeling van de Kaderbrief eenmalig € 97.000 beschikbaar gesteld voor de beheersing van de eikenprocessierups.
U heeft bij de Kaderbrief 2025-2028 besloten om vanaf 2025 € 15.000 structureel beschikbaar te stellen voor het bestrijden van invasieve exoten. De aanwezigheid van invasieve exoten neemt toe. Het is van groot belang om deze te bestrijden. De planten brengen schade toe aan de natuur en verdringen inheemse planten en/of dieren. Door ze te bestrijden krijgt de inheemse flora en fauna de mogelijkheid om zich positief te ontwikkelen.
Beleidskaders
Terug naar navigatie - BeleidskadersRecreatie:
- Structuurvisie Ooststellingwerf 2010-2020-2030 (2009)
- Regionale ontwikkelstrategie Recreatie en Toerisme Zuidoost Friesland (2022)
- Ontwikkelagenda Recreatie en Toerisme Ooststellingwerf (2024)
Openbare ruimte (groen):
- Notitie Groenbeleid 2011 (Raad januari 2012)
- Beleidsnotitie biodiversiteit gemeente Ooststellingwerf Versie 10 maart 2021, vastgesteld 20 april 2021
- Notitie 'Het behoud van veilige bomen' 2020
Begroting Programma 5
Begroting Programma 5
Terug naar navigatie - Begroting Programma 5- Thema Sport en cultuur bestaat uit de volgende taakvelden: 5.1, 5.2, 5.3, 5.5, 5.6
- Thema recreatie en openbaar groen bestaat uit de volgende taakvelden: 5.7
x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
5. Sport, cultuur en recreatie | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Resultaat voor bestemming | ||||||
Lasten | ||||||
5.1 Sportbeleid en activering | -289 | -251 | -211 | -195 | -195 | -195 |
5.2 Sportaccommodaties | -1.747 | -1.847 | -1.650 | -2.138 | -2.208 | -2.304 |
5.3 Cultuurpres. cultuurprod. en cultuurpart | -457 | -594 | -634 | -621 | -627 | -627 |
5.5 Cultureel erfgoed | -127 | -215 | -139 | -141 | -141 | -141 |
5.6 Media | -626 | -587 | -578 | -578 | -578 | -578 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -3.537 | -3.556 | -3.698 | -3.453 | -3.472 | -3.511 |
Totaal Lasten | -6.783 | -7.051 | -6.911 | -7.126 | -7.221 | -7.357 |
Baten | ||||||
5.1 Sportbeleid en activering | 218 | 180 | 180 | 159 | 164 | 164 |
5.2 Sportaccommodaties | 360 | 217 | 225 | 225 | 225 | 225 |
5.5 Cultureel erfgoed | 16 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 |
5.6 Media | 45 | 25 | - | - | - | - |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 106 | 112 | 101 | 101 | 101 | 101 |
Totaal Baten | 744 | 548 | 519 | 499 | 503 | 503 |
Resultaat voor bestemming | -6.039 | -6.503 | -6.391 | -6.628 | -6.718 | -6.853 |
Mutatie reserves | ||||||
Toevoegingen | 0 | 180 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 82 | 342 | 20 | 0 | 0 |
Mutatie reserves | 0 | 262 | 342 | 20 | 0 | 0 |
Resultaat na bestemming | -6.039 | -6.241 | -6.049 | -6.608 | -6.718 | -6.853 |