We handhaven de kwaliteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid van het onderwijs en verbeteren en borgen de samenwerking tussen zorg en onderwijs.
Programma 4 | Onderwijs
Thema 4.1 Onderwijs
Wat willen we bereiken
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken- Maatschappelijk effect L. Jeugdigen ontwikkelen zich optimaal
- Uit het collegeakkoord: We willen dat kinderen zich kunnen ontwikkelen in goede gezondheid en in een veilige en stimulerende omgeving.
- Uit het collegeakkoord: We vergroten de kansengelijkheid door onderwijsachterstanden bij kinderen en jongeren tegen te gaan.
- Handhaven van de kwaliteit en bereikbaarheid van de huisvesting het onderwijs. Borgen van de samenwerking met het onderwijs. Dit binnen de kaders van het Rijk.
Bij het opstellen van de tussenbalans van de visie op samenleving is besloten om focus aan te brengen. Per opgaveteam zijn accenten vastgesteld. Voor goed opgroeien is dat:
- Voor maatschappelijk effect L ligt het accent op: Kansrijke start voor kinderen.
Wat gaan we ervoor doen
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doenMaatschappelijk effect L: Jeugdigen ontwikkelen zich optimaal
Dit maatschappelijk effect hoort bij opgave 'goed opgroeien' uit de visie op Samenleven.
De cognitieve ontwikkeling van leerplichtige kinderen is een verantwoordelijkheid van het onderwijs. Wij richten ons op de voorschoolse periode. Dit blijven we doen door het programma Kansrijke start (eerste 1000 dagen van een kind) en door o.a. onze VVE-programma's.
L1. Jeugdigen krijgen optimaal kans om talenten te ontplooien (faciliteren)
We bieden jeugdigen een kansrijke start door de inzet van preventief aanbod en programma's. In programma 6, onder het thema 6.3 Goed opgroeien, wordt dit verder toegelicht.
L2. Jeugdigen gaan naar school (regisseren)
Onze leerplichtambtenaar werkt samen met onderwijsinstellingen en zorgpartijen om voortijdig schoolverlaten te voorkomen en 'uitvallers' te ondersteunen en begeleiden. De leerplichtambtenaar van Ooststellingwerf is vanuit preventief handelen betrokken bij zorgvraagstukken en dreigende schooluitval. Met ingang van 2025 worden de handhavingstaken (BOA) van de leerplichtambtenaar uitgevoerd door een aantal regionale BOA- leerplichtambtenaren. De basis hiervoor is vastgelegd in de regionale samenwerkingsovereenkomst startWijzer (vastgesteld 2019).
Sinds 2022 wonen er vluchtelingen uit Oekraïne in Ooststellingwerf en sinds 2024 statushouders in Rikkingahof. Over het aanbod peuteropvang en onderwijs aan nieuwkomers/anderstalige kinderen zijn afspraken gemaakt met Scala Welzijn en de schoolbesturen van het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Kinderen van 6 tot 12 jaar gaan naar het taalaanbod van de taalschool in Drachten. Voor het voortgezet onderwijs maken jeugdigen (12-18 jaar) gebruik van het aanbod van de Internationale Schakelklas (ISK) in Drachten of Assen. Bij het voldoende beheersen van de Nederlandse taal stromen kinderen van de taalschool en jeugdigen van het ISK door naar reguliere scholen in onze gemeente of daar waar passend aanbod is.
L3. Jeugdigen halen een startkwalificatie (regisseren)
Een startkwalificatie is belangrijk voor vervolgonderwijs en/of een goede kans op de arbeidsmarkt. Om te zorgen dat jeugdigen een startkwalificatie behalen, werken gemeente (leerplicht, Gebiedsteam), voortgezet onderwijs en het Doorstroompunt (voorheen Regionale Meld- en Coördinatiepunt) samen.
L4. Jeugdigen zijn taalvaardig (spreken, lezen, schrijven) (regisseren)
Om laaggeletterdheid te voorkomen en achterstanden te verkleinen is een goede basis essentieel. Dit draagt bij aan ‘gelijke startkansen’. Bij de jongste jeugd wordt al ingezet op een adequate taalontwikkeling door het aanbod VVE in peuter- en kinderopvang en stapprogramma’s. Ook in het onderwijs is er extra aandacht voor de taalontwikkeling. In 2024 is doe-agenda L 'Jonge inwoners ontwikkelen zich optimaal' vastgesteld. Hierin besteden we aandacht aan een efficiënt aanbod om laaggeletterdheid te voorkomen en te verminderen (niet alleen kinderen, maar alle leeftijden). Hierbij hanteren we een brede definitie van laaggeletterdheid (ook digitale vaardigheid).
L5. Jeugdigen en ouders ervaren dat de school en zorg samenwerken om hen optimaal te begeleiden (regisseren)
Bij problemen is het belangrijk dat kinderopvang, peuteropvang, basisonderwijs, voortgezet onderwijs, Gebiedsteam, voorliggende voorzieningen en jeugdhulp goed samenwerken. We faciliteren en stimuleren deze samenwerking.
Onderwijshuisvesting
In 2023 zijn we met de schoolbesturen aan de slag gegaan om samen een Integraal Huisvesting Plan op te stellen. De uitvoering van sectorale routekaart voor de verduurzaming van de onderwijshuisvesting is hierin meegenomen. Het Integraal Huisvesting Plan is in 2024 vastgesteld. De uitvoering vindt plaats in 2025 en de jaren daarna.
Stichting Beheer Multifunctioneel Vastgoed
De Stichting beheert en exploiteert de Kampus voor de huidige gebruikers (het Stellingwerf College, Kunst & COO en de Openbare Bibliotheek) en ook, bij behoefte, voor culturele evenementen en overige activiteiten in het openbaar belang en voor de inwoners van Ooststellingwerf.
Wat merkt de inwoner ervan
Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan- L. Jonge inwoners ontwikkelen zich optimaal.
- De kwaliteit en bereikbaarheid van de huisvesting van het onderwijs in de gemeente blijft op peil.
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten- Het kabinet heeft met het NPO in 2021 geld beschikbaar gesteld om de gevolgen van corona tegen te gaan. De gemeente heeft samen met de scholen in Ooststellingwerf een plan van aanpak opgesteld. In dit plan staat welke activiteiten worden gedaan. Het kabinet heeft besloten dat de bestedingsduur van het geld wordt verlengd tot augustus 2025.
- Het stimuleren van samenwerken tussen gemeente, schoolbesturen en ouders betalen we uit de reguliere budgetten.
Beleidskaders
Terug naar navigatie - Beleidskaders- Doe agenda L 'Jonge inwoners ontwikkelen zich optimaal'.
- Visie op samenleven 2020-2024
- Wet op het Primair-, Speciaal en Voortgezet (speciaal) Onderwijs
- Lokale Educatieve Jeugd Agenda (dynamisch)
- Subsidieregeling peuterspeelgroepen
- Integraal Huisvesting Plan
Begroting Programma 4
Begroting Programma 4
Terug naar navigatie - Begroting Programma 4.
x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
4. Onderwijs | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Resultaat voor bestemming | ||||||
Lasten | ||||||
4.2 Onderwijshuisvesting | -1.711 | -1.350 | -1.382 | -1.382 | -1.405 | -1.381 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -2.047 | -2.058 | -1.875 | -1.875 | -1.875 | -1.875 |
Totaal Lasten | -3.758 | -3.408 | -3.256 | -3.256 | -3.280 | -3.256 |
Baten | ||||||
4.2 Onderwijshuisvesting | 538 | 248 | 252 | 252 | 252 | 252 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 641 | 532 | 447 | 447 | 447 | 447 |
Totaal Baten | 1.179 | 780 | 699 | 699 | 699 | 699 |
Resultaat voor bestemming | -2.579 | -2.628 | -2.557 | -2.557 | -2.581 | -2.557 |
Mutatie reserves | ||||||
Toevoegingen | 0 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie reserves | 0 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat na bestemming | -2.579 | -2.604 | -2.557 | -2.557 | -2.581 | -2.557 |