Programma 2 | Verkeer en vervoer

Thema 2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We houden onze gemeente goed bereikbaar en investeren in een goed en veilig wegennet.
  • We willen dat alle verkeersdeelnemers veilig gebruik kunnen maken van onze infrastructuur.
  • We willen mobiliteit verduurzamen.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

De gemeente heeft de infrastructuur in de openbare ruimte onderhouden. We hebben ingezet op de verbetering van de kwaliteit van de voet- en fietspaden en de wegen. In 2024 is de uitvoering van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) voortgezet. De startnotitie duurzame mobiliteit is aangeboden aan de raad. 

Wat hebben we ervoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan

Mobiliteit en bereikbaarheid

  • We hebben onze permanente verkeerseducatie voortgezet en zijn blijven sturen op gedragsbeïnvloeding, waaronder bewustwording en handhaving.
  • We hebben ons ingezet ons voor een goed netwerk van openbaar vervoer. Daarnaast is ingezet op snelle verbindingen in de regio waaronder de Lelylijn.
  • We hebben het fietsgebruik gestimuleerd door te zorgen voor voldoende voorzieningen voor fietsen.


Onderhoud wegen, civieltechnische kunstwerken en openbare verlichting

  • De MOP wegen 2024-2028, planjaar 2024 is uitgevoerd.
  • De MOP civieltechnische kunstwerken 2023-2027, planjaar 2024 is uitgevoerd.
  • Er zijn diverse maatregelen uit het SPV uitgevoerd. Hiermee hebben we gezorgd voor veiligere wegen.
  • De MOP openbare verlichting 2024-2027 is geactualiseerd en vastgesteld, planjaar 2024 is uitgevoerd.
  • Het budget voor onderhoud en vervanging van oevervoorzieningen is structureel opgenomen in de programmabegroting.

Wat heeft de inwoner ervan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner ervan gemerkt

De gebruikers merken dat de kwaliteit en veiligheid behouden blijft of vergroot is. Dit door het uitvoeren van klein- en grootschalig onderhoud (in combinatie met bijvoorbeeld maatregelen vanuit het SPV) aan verhardingen, bermen, bruggen, openbare verlichting en oevervoorzieningen. Inwoners merken dat er verkeerseducatieprojecten worden aangeboden. Bij deze projecten is aandacht besteed aan voorlichting, educatie, veiligheidsbewustzijn en verkeersveiligheid.

Belangrijkste afwijkingen programma 2

Wat heeft het ons gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het ons gekost
x € 1.000
Wat heeft het ons gekost? Rekening Primitieve Actuele Rekening Verschil
2023 Begroting Begroting 2024
Saldo van baten en lasten
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer -3.802 -3.239 -7.134 -4.578 2.556 V
2.4 Economische havens en waterwegen -9 - - - -
Totaal Lasten -3.811 -3.239 -7.134 -4.578 2.556 V
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 489 58 236 431 194 V
Totaal Baten 489 58 236 431 194 V
Saldo van baten en lasten -3.323 -3.181 -6.898 -4.147 2.751 V
Mutatie reserves
Toevoegingen - - - -2.219 - 2.219 N
Onttrekkingen - - 2.583 2.238 - 345 N
Mutatie reserves - - 2.583 19 - 2.564 N
Resultaat -3.323 -3.181 -4.315 -4.128 187 V

Tabel belangrijkste afwijkingen

Terug naar navigatie - Tabel belangrijkste afwijkingen
x € 1.000
Belangrijkste afwijkingen Programma 2 Verschil
Verharding 242 V
Algemene reserve - 219 N
Wijkvernieuwing Haerenkwartier 2.000 V
Kapitaalreserve - 1.785 N
Algemene reserve - 215 N
Fietsverbinding Waskemeer 49 V
Algemene reserve - 49 N
Verkeersveiligheid 296 V
Algemene reserve - 296 N
Verkeersveiligheid algemeen 39 V
Mobiliteitsvisie 17 V
Investeringswerken 157 V
Overige kleine afwijkingen - 49 N
Totaal afwijkingen 187 V

Toelichting belangrijkste afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting belangrijkste afwijkingen

In onderstaand overzicht lichten we afwijkingen > € 25.000 toe.

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer, voordeel € 2.751.000
Verharding, voordeel € 242.000
Door weersomstandigheden is niet al het budget voor de MOP wegen besteed. Conform afspraken wordt dit budget (€ 219.000*) toegevoegd aan de algemene reserve zodat het beschikbaar blijft voor volgend jaar. Daarnaast was de vergoeding voor glasvezelaanleg hoger. 

Algemene reserve, nadeel € 219.000*
Het restant van het budget MOP wegen wordt toegevoegd aan de algemene reserve. 

Wijkvernieuwing Haerenkwartier, voordeel € 2.000.000*
Er is € 2 miljoen beschikbaar voor de wijkvernieuwing van het Haerenkwartier. Deze investering is in 2024 afgerond. De werkelijke lasten waren € 1.785.000. Dit budget wordt overgebracht van de reserve strategische projecten naar de kapitaalreserve. Dit geldt als dekking van de kapitaallasten voor de komende jaren. Het restantbudget valt vrij en wordt toegevoegd aan de algemene reserve. 

Kapitaalreserve, nadeel € 1.785.000*
De onttrekking uit de algemene reserve voor het Haerenkwartier heeft plaatsgevonden. Het budget wordt overgebracht naar de kapitaalreserve. Zie ook hierboven. 

Algemene reserve, nadeel € 215.000*
De werkelijke lasten voor het Haerenkwartier waren lager dan geraamd. Het restantbudget gaat van de reserve strategische projecten naar de algemene reserve. 

Fietsverbinding Waskemeer, voordeel € 49.000
Voor de fietsverbinding in Waskemeer was € 220.000* beschikbaar. De werkelijke lasten waren lager doordat het plan een iets andere invulling heeft gekregen. In plaats van een fietspad zijn verkeersmaatregelen (zoals wegversmallingen) genomen als gevolg van overleg met het dorp. Dit zorgt voor een lagere onttrekking aan de algemene reserve. Het restant valt vrij en blijft in de algemene reserve. 

Algemene reserve, nadeel € 49.000*
Een lagere onttrekking uit de algemene reserve voor de fietsverbinding Waskemeer. 

Verkeersveiligheid, voordeel € 296.000*
In de raadsvergadering van 15 februari 2022 is € 500.000 beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Op grond van een plan van aanpak worden de maatregelen uitgevoerd. Er zijn inmiddels vanuit de door u beschikbaar gestelde middelen meerdere projecten die bijdragen aan de verkeersveiligheid binnen onze gemeente afgerond, zoals o.a. de Nanningaweg en Prandinga in Oosterwolde, de Leidijk en de Compagnosweg in Waskemeer, de Bosberg in Appelscha en de Oude Tramweg in Donkerbroek. De werkelijke last in 2024 was € 47.000. Het restant van € 296.000 blijft in de algemene reserve beschikbaar voor volgend jaar. 

Algemene reserve, nadeel € 296.000*
Lagere onttrekking voor verkeersveiligheid. 

Verkeersveiligheid algemeen, voordeel € 39.000 
Er is een voordeel omdat in 2023 een te hoog bedrag als vooruitontvangen op de balans was opgenomen. Dit valt nu vrij. 

Mobiliteitsvisie, voordeel € 17.000*
Er is een voordeel op het budget van de mobiliteitsvisie. Het proces om hier uitvoering aan te kunnen geven is vertraagd. We stellen voor om via resultaatsbestemming het budget beschikbaar te houden voor 2025.

Investeringswerken, voordeel € 157.000
Voor twee investeringen, Harenkwartier en Verkeerplan Donkerbroek, zijn afschrijvingen in de begroting opgenomen. Voor het Haerenkwartier is ook ter dekking van de afschrijving een onttrekking uit de Kapitaalreserve opgenomen. Deze is ook niet gerealiseerd (zie programma 0, daar is het een nadeel). Het verkeersplan is nog niet in uitvoering.

 

* Maakt onderdeel uit van de incidentele baten en lasten.