Nr. |
Risico en beheersmaatregel |
Kans op voorkomen risico |
Financieel gevolg |
Benodigde weerstands-capaciteit |
1a. |
Risico: vangnet-uitkering wordt niet toegekend |
- |
- |
- |
|
Toelichting risico: Het risico is dat we niet voldoen aan de voorwaarden waardoor we geen vangnetuitkering ontvangen. Voor 2021 is dit risico nihil omdat we verwachte dat we geen aanspraak op de vangnetuitkering behoeven te doen. |
1b. |
Risico: afwijking op WWB I-deel budgetten, waardoor beroep op algemene middelen onvermijdelijk is |
2 |
4 |
€ 117.000 |
Toelichting risico: Bij een tekort van 10% van het WWB I-deel budget moeten wij 7,5% betalen uit eigen middelen. In de begroting is al rekening gehouden met een tekort van 3,2%. Het risico gaat over het resterende mogelijke tekort. |
Beheersmaatregel: Eén keer per maand ontvangen we managementcijfers met de stand van zaken. Hierdoor kan op financieel gebied bijgestuurd worden. Ook zijn er procesmaatregelen aan de poort en ten aanzien van uitstroom. Beïnvloeding van klantaantallen is niet of zeer marginaal mogelijk. |
2. |
Risico: bijstelling algemene uitkering gemeentefonds (AU) |
- |
- |
€ 457.000 |
Toelichting risico: De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de totale rijksuitgaven, de zogenaamde “trap op, trap af systematiek”. Als na afloop van een jaar blijkt dat de rijksuitgaven lager zijn dan gepland, wordt de algemene uitkering naar beneden aangepast. Dit vertaalt zich in een aanpassing van het accres. Het accres voor 2020 en 2021 is bevroren, dit in het kader van de coronacrisis. Alleen in uitzonderlijke situaties wordt dit opgeheven. We nemen 1% van de algemene uitkering op als benodigd weerstandsvermogen. |
Beheersmaatregel: drie keer per jaar verschijnt er een circulaire. Deze circulaires beoordelen we en rekenen we door. |
3. |
Risico: terugbetaling verstrekte geldleningen |
1 |
3 |
€ 6.000 |
Toelichting risico: Er zijn leningen verstrekt aan instellingen op het terrein van volkshuisvesting, veiligheid, sport en dorpshuizen. Het is niet in alle gevallen duidelijk of er voldoende opstallen, installaties e.d. aanwezig zijn, om in geval van het uitblijven van betaling de restantschuld te voldoen. |
Beheersmaatregel: bij eventuele achterstanden in aflossingen ondernemen we meteen actie. |
4. |
Risico: garanties woningbouwcorporaties |
1 |
5 |
€ 50.000 |
Toelichting risico: het waarborgfonds Sociale Woningbouw heeft de bestaande directe risico’s op geldleningen overgenomen. De gemeente kan op basis van de ‘achtervangregeling’ nog worden aangesproken. |
Beheersmaatregel: het door het waarborgfonds verstrekte overzicht beoordelen we en daarnaast beoordelen we bij een individuele aanvraag de situatie. |
5. |
Risico: National Hypotheek Garantie |
1 |
4 |
€ 19.000 |
Toelichting risico: vanaf 2011 heeft het Rijk de achtervang voor alle nieuwe hypotheekgaranties op zich genomen. De gemeente blijft echter wel garant staan voor de vóór 1 januari 2011 verleende garanties. |
Beheersmaatregel: we beoordelen het jaarlijks verstrekte overzicht van hypotheekgaranties. |
6. |
Risico: overige garanties |
1 |
5 |
€ 50.000 |
Toelichting risico: er zijn garanties verleend aan instellingen op het terrein van gezondheid, volkshuisvesting en onderwijs. |
Beheersmaatregel: we beoordelen het overzicht garanties. |
7. |
Leegstand in M.F.A.’s in eigendom van de gemeente met overwegend een onderwijsfunctie |
5 |
4 |
€ 90.000 |
Toelichting risico: Bij (gedeeltelijke) leegstand lopen de exploitatiekosten van het gebouw door terwijl de inkomsten wegvallen. De exploitatie van de M.F.A’s komt daarmee onder druk te staan. Op dit moment is er (gedeeltelijk) leegstand in MFS de Boekebeam door het opheffen van obs Dalton Mst van Hasseltschool en bij MFA de Samensprong. |
Beheersmaatregel: in 2013 is de ‘Visienota toekomst basisonderwijs in Ooststellingwerf’ door u vastgesteld, waarin de mogelijkheden staan voor het toekomstig onderwijslandschap. In maart 2012 is de notitie ‘platteland aan zet’ door u vastgesteld waarin de kaders zijn geschetst van het na te streven voorzieningenpeil. |
8. |
Risico: diverse gerechtelijke procedures |
5 |
4 |
€ 88.000 |
Toelichting risico: op basis van de huidige stand van zaken lopende procedures en/of te verwachten claims/procedures is een inschatting gemaakt. |
Beheersmaatregel: juridische kwaliteitszorg en inhuur van externe juristen bij lopende procedures en/of te verwachten claims. |
9. |
Risico: veiligheidsmaatregelen politieke ambtsdragers |
- |
- |
PM |
|
Toelichting risico: in rechtspositionele besluiten is uitdrukkelijk bepaald dat het betreffende bestuursorgaan verantwoordelijk is voor de bekostiging van voorzieningen ten behoeve van de politieke ambtsdrager, welke in het Stelsel bewaken en beveiligen worden aangemerkt als werkgeverskosten. In deze lijn past dat beveiliging op het werk maar ook daarbuiten voor zover die een werkgeverszorg is, voor rekening komt van de gemeente en door de gemeente geregeld wordt. |
10. |
Risico: eikenprocessierups |
3 |
4 |
PM |
Toelichting risico: Momenteel is er een landelijke plaag eikenprocessierupsen waar veel bestrijdingskosten voor gemaakt worden. De jaarlijkse lasten en ook de inregeling is onzeker maar is wel een risico voor de gemeente. |
11. |
Risico: extra budget beschikbaar voor jeugdzorg |
2 |
4 |
€ 141.000 |
Toelichting risico: In 2019 heeft het Rijk voor 2019 t/m 2021 extra budget beschikbaar gesteld voor de jeugdzorg. Vanaf 2022 is deze bate ook structureel geraamd in de begroting. Er is sprake van onzekerheid vanaf 2022. |
|
|
|
TOTAAL |
€ 1.018.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|