Financieel meerjarenperspectief

Budgetten per programma

Budgetten per programma

Terug naar navigatie - Budgetten per programma

In bijgaand overzicht treft u de budgetten per begrotingsprogramma aan op basis van bestaand beleid. Het nieuw beleid dat we u voorstellen is nog niet financieel in de begroting verwerkt. Deze wordt na besluitvorming als begrotingswijziging in de begroting verwerkt. Elk programma is onderverdeeld naar lasten en baten. Per jaarschijf kunt u het resultaat voor en na bestemming aflezen. In de bijlage ‘Overzicht reserves en voorzieningen 2022-2027' vindt u een gespecificeerd meerjarenoverzicht per reserve en per voorziening. Het totaaloverzicht Programmabegroting 2024-2027 geeft, in het kader van de dualisering, het autorisatieniveau van de raad aan. Dit gebeurt namelijk op programmaniveau. Binnen deze budgetten is het college geautoriseerd de begroting uit te voeren. Dit is dus ook het niveau waarop u wordt geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering van het nieuwe beleid. De documenten voor de planning- en controlcyclus worden op dit niveau afgestemd.

Noodzakelijke mutaties op programmaniveau in de loop van het begrotingsjaar leggen wij door middel van een begrotingswijzing aan u voor. 

Programmabegroting Rekening Begroting Begroting MJB MJB MJB
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Resultaat voor bestemming
Lasten programma's
0 Bestuur en ondersteuning -3.555 -3.119 -3.675 -3.531 -3.547 -3.532
1 Veiligheid -2.402 -2.431 -2.449 -2.469 -2.469 -2.469
2 Verkeer en vervoer -2.819 -6.228 -3.239 -3.261 -3.261 -3.247
3 Economie -2.382 -1.703 -790 -509 -509 -509
4 Onderwijs -3.016 -3.543 -3.313 -3.306 -3.313 -3.330
5 Sport, cultuur en recreatie -5.836 -6.573 -6.678 -6.793 -6.941 -7.031
6 Sociaal Domein -39.817 -40.796 -38.501 -38.275 -38.146 -37.703
7 Volksgezondheid en milieu -8.751 -9.114 -8.808 -9.060 -8.991 -8.098
8 Bouwen, wonen en gronden -3.077 -5.385 -3.029 -3.027 -3.027 -3.006
Totaal Lasten -71.654 -78.894 -70.482 -70.230 -70.203 -68.925
Baten programma's
0 Bestuur en ondersteuning 929 585 654 680 753 743
1 Veiligheid 3 - - - - -
2 Verkeer en vervoer 58 398 58 58 58 58
3 Economie 3.191 2.623 731 450 450 450
4 Onderwijs 522 811 664 664 664 664
5 Sport, cultuur en recreatie 389 566 510 510 510 510
6 Sociaal Domein 12.171 12.236 9.579 9.845 9.958 9.994
7 Volksgezondheid en milieu 7.449 6.506 6.849 6.890 6.830 6.699
8 Bouwen, wonen en gronden 1.138 1.163 783 781 779 777
Totaal Baten 25.851 24.888 19.827 19.879 20.002 19.894
Totaal programma's -45.803 -54.006 -50.655 -50.351 -50.201 -49.030
Lasten algemene dekkingsmiddelen
Algemene uitkering - - - - - -
Deelnemingen -0 -1 -0 -0 -0 -0
Lokale heffingen -83 -51 -51 -51 -51 -51
Saldo financieringsfunctie -29 53 -370 -610 -522 -499
Onvoorzien - -1 -1 -1 -1 -1
Overige algemene dekkingsmiddelen -6 -313 9 554 895 754
Totaal lasten algemene dekkingsmiddelen -119 -312 -412 -108 321 204
Baten algemene dekkingsmiddelen
Algemene uitkering 57.637 56.885 59.684 59.737 55.134 54.622
Deelnemingen 161 51 61 61 61 61
Lokale heffingen 3.139 2.891 3.268 3.268 3.268 3.268
Saldo financieringsfunctie 64 13 8 6 6 6
Onvoorzien -
Overige algemene dekkingsmiddelen 73 9 9 9 9 9
Totaal baten algemene dekkingsmiddelen 61.074 59.849 63.030 63.081 58.478 57.966
Totaal algemene dekkingsmiddelen 60.955 59.537 62.618 62.973 58.799 58.169
Totaal lasten overhead -11.945 -16.633 -15.472 -15.084 -14.325 -13.963
Totaal baten overhead 2.589 3.182 3.440 3.444 2.912 2.912
Totaal overhead -9.357 -13.451 -12.032 -11.640 -11.413 -11.051
Totaal lasten vennootschapsbelasting 2 - - - - -
Totaal baten vennootschapsbelasting - - - - - -
Totaal vennootschapsbelasting 2 - - - - -
Resultaat voor bestemming 5.797 -7.920 -69 982 -2.815 -1.912
Mutatie reserves
Toevoegingen -2.705 -1.614 - - - -
Onttrekkingen 2.037 9.172 569 862 862 264
Mutatie reserves -669 7.558 569 862 862 264
Resultaat na bestemming 5.129 -362 500 1.844 -1.953 -1.648

Financiële positie

Financiële positie

Terug naar navigatie - Financiële positie

Voor het beoordelen van de financiële positie is het van belang inzicht te hebben in het gemeentelijke financiële beleid, de mogelijke (financiële) risico’s en het (eigen) vermogen van de gemeente. De punten, voor het beoordelen van de financiële positie, zijn nader toegelicht in de volgende zes onderdelen:

  1. De budgettaire positie in 2024 tot en met 2027
  2. Het weerstandsvermogen
  3. De beheersplannen
  4. De grondexploitatie
  5. De belastingcapaciteit
  6. De reserves en voorzieningen
  7. Investeringen

 

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting
  1. Het begrotingsperspectief in 2024 en 2025 is positief. Vanaf 2026 wordt het perspectief negatief.  
  2. De benodigde weerstandscapaciteit bedraagt € 2,733 miljoen. Het beschikbare weerstandsvermogen (algemene reserve en bestemmingsreserves) is voldoende om risico’s af te dekken. Het Rijk schrijft een vijftal financiële kengetallen voor, die verplicht zijn opgenomen in de paragraaf ‘Weerstandsvermogen en Risicobeheersing’. Op basis van deze kengetallen kunnen we concluderen dat de financiële positie van onze gemeente goed is te noemen. 
  3. Het niveau van het onderhoud kapitaalgoederen is gebaseerd op actuele onderhoudsplannen en is afgestemd op het gewenste onderhoudsniveau. 
  4. In de Algemene reserve grondexploitatie is een bedrag opgenomen voor mogelijke risico’s. Om nu en in de toekomst verzekerd te zijn van een gezonde basis voor grondexploitatie, is het op peil houden van deze reserve van belang.
  5. Belastingdruk: Belastingen verhogen we daar waar nodig trendmatig. Bij de bestemmingsheffingen, zoals de afvalstoffenheffing en rioolheffing is het uitgangspunt volledige kostendekking. De opbrengsten leges zijn niet hoger dan de kosten. De inwoner betaalt gemiddeld niet meer dan de kostprijs voor het afnemen van deze gemeentelijke producten en diensten. De onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting en de toeristenbelasting zijn algemene belastingen. Ze hebben het karakter van een algemeen dekkingsmiddel en vloeien als zodanig in de algemene middelen van de gemeente. 
  6. Onze reservepositie is op dit moment toereikend voor het realiseren van de doelen waarvoor de reserves zijn gevormd. Voor diverse risico’s hebben we voorzieningen gevormd.
  7. We hebben een overzicht opgenomen van lopende investeringen en geplande investeringen voor het jaar 2024. Hierover is al besluitvorming geweest.

Voor u is het van belang vast te stellen in hoeverre meerjarig voldoende middelen beschikbaar zijn voor het uitvoeren van de taken waarvoor de gemeente zich moet inzetten en voor het continueren van de bedrijfsvoering. Daarbij is het van belang inzicht te hebben in het vermogen van de gemeente en inzicht in de mogelijke risico’s die kunnen worden gelopen. Dit houdt in dat:

  • In de begroting alle lasten en baten zijn geraamd op basis van het bestaand beleid.
  • De mogelijke risico’s zijn aangegeven.
  • De meerjarenbegroting een reëel beeld geeft van de financiële positie op middellange termijn.

1. Budgettaire positie in 2024-2027

Terug naar navigatie - 1. Budgettaire positie in 2024-2027

In de begroting geven we per programma aan wat de kaders zijn voor het bestaande beleid. De baten en lasten ramen we op basis van de begroting van het voorgaande jaar inclusief de inmiddels vastgestelde begrotingswijzigingen. Hierbij houden wij rekening met de door de raad vastgestelde uitgangspunten. Daarnaast wijken we, als blijkt dat externe factoren hiervoor aanleiding geven, in voorkomende gevallen af van het door de raad vastgestelde percentage voor prijsstijgingen en dergelijke. We indexeren we niet automatisch alle budgetten.

Het begrotingsperspectief 2024-2027 is voor de jaren 2024 en 2025 positief. Vanaf 2026 wordt het begrotingsperspectief negatief. De VNG heeft een begrotingadvies gegeven dat bestaat uit twee onderdelen:

  • Presenteer voor 2024 en 2025 een sluitende begroting
  • Breng de lasten in de meerjarenramingen voor 2026 en 2027 in beeld in de vorm van een realistische begroting. Naar verwachting zullen deze jaren een tekort aangeven. 

Het is uitzonderlijk dat de VNG het advies geeft om bewust tekorten te laten zien, maar de ingreep van het kabinet in het gemeentefonds vanaf 2026 levert een uitzonderlijke financiële situatie op. Door de gevolgen van de keuzes van het kabinet te laten zien, geven we een helder signaal af aan het inmiddels demissionaire kabinet en Tweede kamer, namelijk dat de gemeentelijke financiën op dit moment onvoldoende zijn voor het uitvoeren van het huidige takenpakket. 

Door de gevolgen van de keuzes van het kabinet te laten zien, geven we een helder signaal af aan het inmiddels demissionaire kabinet en Tweede kamer, namelijk dat de gemeentelijke financiën op dit moment onvoldoende zijn voor het uitvoeren van het huidige takenpakket en de ambities van het Rijk. 

Tegelijkertijd weten we ook dat door de val van het kabinet het nog een hele tijd duurt voordat er vanuit het Rijk duidelijkheid is over de omvang van het gemeentefonds voor de jaren 2026 en verder. Ook zijn er signalen dat het rijk fors moet bezuinigen. Tegelijkertijd vinden in het jaar 2026 weer gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dit maakt dat wij volgend jaar, bij de Kaderbrief 2025, graag alvast met u in gesprek gaan over waar we mogelijkheden zien om te bezuinigen of inkomsten te verhogen. We willen ook voor de toekomst betaalbaarheid en een gezonde financiële situatie waarborgen.

Als college zullen we de ontwikkelingen nauwlettend volgen. Wat betreft nieuw beleid en nieuwe structurele wensen zullen we terughoudend om onze financiële positie niet nog meer te verslechteren. 

In de begroting is voor de jaren 2024-2027 in totaal € 4,703 miljoen aan incidentele lasten en € 1,521 miljoen (onttrekkingen aan reserves) aan incidentele baten geraamd. In de bijlage 'Overzicht incidentele baten en lasten' vindt u een specificatie. Daarnaast doen we u een voorstel voor nieuw beleid (voornamelijk een vertaling vanuit het collegeakkoord). 

2. Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - 2. Weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen is het vermogen om tegenvallers op te vangen zonder dat de continuïteit in gevaar komt. De weerstandscapaciteit bestaat uit de potentieel in te zetten middelen om de tegenvallers op te vangen. In de paragraaf ‘Weerstandsvermogen en Risicobeheersing’ wordt hierop uitgebreid ingegaan. De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt 1 januari 2024 € 23,693 miljoen.

Dit bedrag kan als volgt gespecificeerd worden:

  • Algemene reserve € 23,060 miljoen (exclusief bodembedrag van € 3 miljoen).
  • Bestemmingsreserves € 0,633 miljoen (exclusief reserve Sociaal Domein, Kapitaalreserve en de Algemene reserve grondexploitatie).


De benodigde weerstandscapaciteit wordt vastgesteld aan de hand van een risico-inventarisatie. Per risico is een inschatting gemaakt van de kans dat het risico zich voordoet. De benodigde weerstandscapaciteit bedraagt € 2,733 miljoen. De huidige aanwezige weerstandscapaciteit is van voldoende niveau (omvang). De mogelijke risico’s zijn beheersbaar te noemen. Op het moment dat een risico zich voordoet, is er voldoende weerstandscapaciteit om het risico op te kunnen vangen.

3. Beheersplannen: onderhoud van kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - 3. Beheersplannen: onderhoud van kapitaalgoederen

Voor elk kapitaalgoed is een (actueel) beleidsplan aanwezig. In de meerjarenbegroting zijn de budgetten opgenomen die afgestemd zijn op het gewenste onderhoudsniveau. Verder zijn, daar waar noodzakelijk, vervangingsinvesteringen opgenomen. In de paragraaf ‘Onderhoud kapitaalgoederen’ wordt per kapitaalgoed kort ingegaan op het beleidskader en de financiële gevolgen in de begroting.

Jaarlijks worden bij de behandeling van de jaarrekening de reserves en voorzieningen geactualiseerd. De meerjarige onderhoudsbehoefte van de kapitaalgoederen is in beeld. De omvang van de reserves en voorzieningen is afgestemd op de meerjarige onderhoudsbehoefte. De nieuwe onderhoudsplannen van een 7-tal sport-, welzijnsaccommodaties en MFA's geven aan dat de huidige dotaties in de onderhoudsvoorzieningen veel te laag zijn om de toekomstige onderhoudsbehoefte te dekken. Er moet structureel budget aan de voorzieningen worden toegevoegd om de voorzieningen voor langere termijn in stand te houden. Wij leggen de nieuwe onderhoudsplannen en de financiële consequenties via een raadsvoorstel aan u voor. De financiële gevolgen zijn nog niet verwerkt in de begroting. 

4. Grondexploitatie

Terug naar navigatie - 4. Grondexploitatie

De grondexploitatie is een onderdeel van de totale exploitatie van de gemeente. Gelet op de risico’s in relatie tot de omvang van de bedragen is een afzonderlijke paragraaf over het grondbeleid verplicht gesteld (zie paragraaf ‘7 Grondbeleid’).

Bij de ontwikkeling van ruimtelijke projecten is het uitgangspunt minimaal een sluitende exploitatie. In bepaalde gevallen, zoals bv. bij bedrijfsterreinen en inbreidingslocaties, wordt een niet sluitende exploitatie geaccepteerd. Wel wordt in deze gevallen getracht om met maatregelen binnen het plan tot dekking van de kosten te komen. Ook in andere gevallen is het uitgangspunt dat er dekking van het tekort moet zijn voordat de exploitatie kan worden vastgesteld. U stelt de exploitatieopzet vast. Door de jaren heen heeft dit geleid tot een saldo in de grondexploitatie. Dit saldo is verwerkt in een reserve: de Algemene reserve grondexploitatie. De stand van de reserve is per 1-1-2023 € 2,06 miljoen. Naast een bedrag van € 1,479 miljoen als algemene reserve grondexploitatie, is voor Masterplan ‘Oosterwolde Centrum – Venekoten Noord’ € 0,581 miljoen beschikbaar.

Bij de bepaling van de omvang van deze reserve wordt een minimumniveau aangehouden. Besloten is de hoogte van de reserve te baseren op een bedrag voor mogelijke risico’s en een bedrag voor grondaankopen. Dit niveau wordt bij de jaarlijkse actualisatie van de reserves en voorzieningen bijgesteld. Bij de actualisatie van de jaarstukken 2022 is besloten hiervan af te wijken. Naar verwachting zullen de komende tijd nieuwe exploitatieplannen worden vastgesteld. Dan is het goed om de reserve grondexploitatie op niveau te hebben.

5. De (onbenutte) Belastingcapaciteit

Terug naar navigatie - 5. De (onbenutte) Belastingcapaciteit

In deze begroting is de opbrengst van OZB geïndexeerd met 3,1%.

In overeenstemming met de uitgangspunten hebben we bij de berekening van een aantal tarieven voor de gemeentelijke belastingen en rechten rekening gehouden met een indexatie van 3,1%. Voor de afvalstoffenheffing is kostendekking het uitgangspunt, waarbij de reserve Lastenverlichting ingezet wordt om de tarieven te egaliseren. Het doel is het vaste tarief afvalstoffenheffing per perceel de komende jaren op een laag niveau te houden, en zo mogelijk in te zetten om de VANG-doelstellingen te realiseren. De reserve lastenverlichting is niet meer toereikend. In december 2020 heeft de raad besloten tot een groeiscenario naar 100 procent kostendekkendheid voor het product afval. U heeft bij de heroverweging 2022 en bij de begroting 2020 (Samen Waarmaken) besloten om meer lasten toe te rekenen aan afval.

Ook voor de rioolheffing geldt het uitgangspunt van 100% kostendekking. U heeft bij de begroting 2020 (Samen Waarmaken) besloten vanaf 2020 meer lasten toe te rekenen aan de rioolheffing. In 2020 heeft u het nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2020-2024 vastgesteld. Het plan is een voortzetting van het vorige GRP op gebied van beheer en onderhoud. Aangevuld met beleid over klimaatadaptatie en -mitigatie. Uitgangspunt bij het opstellen van het nieuwe GRP is dat de rioolheffing met niet meer dan de inflatiecorrectie stijgt. In het kostendekkingsplan behorende bij het GRP is weergegeven hoe de heffing zich ontwikkelt in de periode 2020-2024. 

Uit het kengetal belastingcapaciteit kan afgeleid worden dat de woonlastendruk van Ooststellingwerf lager is dan het landelijk gemiddelde. De gemiddelde woonlasten (ozb, rioolheffing en afvalstoffenheffing) voor een gezin worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde.

6. Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - 6. Reserves en voorzieningen

Jaarlijks worden de reserves en voorzieningen geactualiseerd bij het opmaken van de jaarstukken. 

Onze reservepositie is gezond en is toereikend voor het realiseren van de doelen waarvoor de (bestemmings)reserves zijn gevormd. Voor diverse risico’s hebben we voorzieningen gevormd. De uitkomsten van de actualisatie 2022-2027 (Jaarstukken 2022) zijn in deze programmabegroting meegenomen. De jaarlijkse actualisatie levert een goed inzicht in de samenhang tussen de exploitatie enerzijds en de reserves en voorzieningen anderzijds. Uiteindelijk is het belangrijk dat de omvang van de reservepositie die aangehouden wordt past bij de risico’s, schaalgrootte en ambitieniveau van de gemeente.

Incidenteel kan een reserve aangewend worden voor incidentele uitgaven ofwel om een tekort van een jaarschijf tijdelijk te dekken. Er wordt op de algemene reserve een meerjarig beslag (2024–2027) gelegd van in totaal € 1,488 miljoen. Rekening houdende met het bodembedrag van € 3 miljoen, de benodigde weerstandscapaciteit van €2,733 miljoen, en het meerjarig beslag 2024–2027 van € 1,488 miljoen, is een bedrag van € 18,838 miljoen vrij aanwendbaar.

Uit de kapitaalreserve vindt een structurele onttrekking van € 264.000 plaats als dekking voor kapitaallasten van diverse investeringen. 

 

x € 1.000
Minimale niveau Algemene reserve Begroting
2024
Bodembedrag 3.000
Benodigde weerstandscapaciteit 2.733
Meerjarig beslag 2024-2027 1.488
Minimale niveau algemene reserve 7.221
Algemene reserve per ultimo 2023 26.060
Vrij aanwendbaar 18.838

Overzicht reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Overzicht reserves en voorzieningen

In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de reserves en voorzieningen 2022-2027. In de bijlage vindt u een gespecificeerd meerjarenoverzicht per reserve en voorziening.

 

x € 1.000
Reserves en voorzieningen Saldo Saldo Saldo Saldo Saldo Saldo
ultimo ultimo ultimo ultimo ultimo ultimo
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Reserves
Algemene reserve 26.791 26.060 25.768 25.170 24.572 24.572
Bestemmingsreserves 7.819 6.177 5.900 5.636 5.373 5.109
Totaal Reserves 34.610 32.237 31.668 30.807 29.945 29.682
Voorzieningen
Voorz. Verplichtingen, verliezen en risico's (art 44. 1a) 475 475 475 475 475 475
Voorziening bestaande risico's (art 44. 1b) 457 457 457 457 457 457
Voorz.tbv gelijkm. verd.lst (art 44. 1c) 1.713 3.174 1.788 1.946 1.732 1.877
Voorz. Van derden verkregen middelen (art 44. 2) 5.672 4.992 4.678 4.166 3.656 2.838
Voorz.arb.kst gerel.verpl. ongel.verl. 2.902 2.877 2.852 2.827 2.802 2.777
Totaal Voorzieningen 11.219 11.975 10.250 9.871 9.122 8.424
Totaal 45.829 44.211 41.918 40.677 39.067 38.106

7. Investeringen

Terug naar navigatie - 7. Investeringen

In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van lopende investeringen in het jaar 2024. Dit betekent investeringen die doorlopen in 2024 en geplande investeringen 2024.

x € 1.000
Omschrijving Totale investering Reeds beschikbaar gesteld Reeds geïnvesteerd tm 2022 Investering 2024
Investeringen met een economisch nut
Aanschaf inventaris 2023 52 52 52
Aanhang strooier 52 52 52
Aanhangwagen 3 3 3
3 3 3
aanhangwagen kraan 5 5 5
Bladveger 15 15 15
Frisian motor elektrisch 17 17 17
Schelpenkar 15 15 15
Vrachtauto 210 210 210
VW Transporter 2x 142 142 142
Piaggio 39 39 39
VW Caddy 34 34 34
Opzetstrooier Vrachtauto 81 81 81
Wave handbediening 24 24 24
Ethesia Grasmaaier 18 18 18
Investeringen met een economisch nut waarvoor ter bestrijding v.d kosten een heffing kan worden geheven
Vrijverval riolering 650 650 650
Investeringen in de openbare ruimte maatschappelijk nut
Verkeersplan Donkerbroek 350 350 350
Huisvesting buitendienst 4.333 4.333 4.333