Programma 2 | Verkeer en vervoer

Thema 2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We houden onze gemeente goed bereikbaar en investeren in een goed en veilig wegennet.
  • We willen dat alle verkeersdeelnemers veilig gebruik kunnen maken van onze infrastructuur.
  • We willen mobiliteit verduurzamen.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

  • We zorgen voor kwalitatief goede en veilige wegen, voet- en fietspaden.
  • We continueren onze permanente verkeerseducatie en blijven sturen op gedragsbeïnvloeding, waaronder bewustwording en handhaving.
  • We houden in alle plannen in onze gemeente rekening met de verkeersveiligheid.
  • We zetten ons in voor een goed openbaarvervoer-netwerk. Daarnaast zetten we in op snelle verbindingen in de regio.
  • Om de bereikbaarheid verder te verbeteren ondersteunen wij de komst van de Lelylijn.
  • Om de bereikbaarheid verder te verbeteren ondersteunen wij de komst van een mobiliteitsknooppunt, ook wel hub genaamd.
  • We stimuleren het fietsen. We zorgen voor kwalitatief goede en veilige (snel)fietsverbindingen voor zowel inwoners als recreanten. We zorgen voor voldoende voorzieningen voor fietsen (stalling, oplaadpunten enz.).
  • Bij onderhoud of het opnieuw inrichten van wegen en voet- en fietspaden houden we rekening met de veiligheid van (duo)fietsers, voetgangers en mindervaliden.
  • We gaan aandacht besteden aan de inrichting van 30 en 60 km/uur gebieden.
  • We gaan de handhaving van de verkeersregels onder de aandacht brengen.
  • We gaan inzetten op het nog beter maken van de fietsverbindingen inclusief snelfietspaden en recreatieve routes waarbij we samenwerking zoeken in regionaal verband en met stakeholders.
     

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan

  • De gebruikers merken dat de kwaliteit en veiligheid behouden blijft of vergroot wordt door het uitvoeren van klein en grootschalig onderhoud aan verhardingen, bermen, bruggen en oevervoorzieningen.
  • Inwoners merken dat er verkeerseducatieprojecten worden aangeboden. Bij deze projecten wordt aandacht besteed aan voorlichting, educatie, veiligheidsbewustzijn en verkeersveiligheid.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

  • De tweejaarlijkse actualisatie van de MeerjarenOnderhoudsProgramma (MOP) wegen is in 2023 uitgevoerd. Dit ten behoeve van de nieuwe MeerjarenOnderhoudsProgramma (MOP) wegen 2024-2028. 
  • In 2022 heeft de Raad € 500.000 beschikbaar gesteld (t/m 2025) om de maatregelen, voortkomend uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid, uit te voeren. Daarnaast is er € 223.000 subsidie ontvangen.

Nieuw beleid: Kwaliteit wegen
Alle gemeentelijke verhardingen zijn in maart en april dit jaar geïnspecteerd door een onafhankelijke weginspectie bedrijf. Alle wegen waar op basis van de resultaten van de inspectie maatregelen noodzakelijk zijn in 2024 en 2025, zijn ambtelijk beoordeeld. Bij deze beoordeling zijn de definitief te nemen maatregelen bepaald. Hierbij is onder andere rekening gehouden met de fundering, grondgesteldheid en andere weg specifieke eigenschappen. Op deze wijze ontstaat maatwerk per weg.

Het uitvoeren van groot-onderhoud aan wegen geeft de mogelijkheid om eventuele kleine verbeterpunten (binnen het budget) wat betreft de inrichting van de weg aan te brengen. Werk met werk maken. Om tot deze verbeterpunten te komen nemen we contact op met de weggebruikers. Hiervoor benaderen we, afhankelijk van de weg, o.a. Plaatselijke Belangen, Dorpsbelangen, bewonerscommissies, ABO en bewoners. Door het betrekken van belanghebbenden ontstaat er begrip voor de bijkomende hinder(beleving). 

Om het groot-onderhoud aan de verhardingen te kunnen uitvoeren is voor de eerste twee planjaren (2024 en 2025) € 3.700.000 nodig. Het huidige totale budget van € 2.300.000 voor de eerste twee planjaren is niet toereikend. Om al het benodigde onderhoud uit te kunnen voeren is een totale extra investering van € 1.400.000 nodig. Dit is voor planjaar 2024 en 2025 een investering van € 700.000 per jaar. Door in 2024 en 2025 eenmalig een investering te doen in de wegen kunnen de structurele lasten op het huidige niveau worden gehouden. Het areaal verharding is cyclisch doorgerekend voor een periode van twintig jaar. We stellen daarom voor om voor 2024 en 2025 € 700.000 per jaar beschikbaar te stellen om zo de kwaliteit van de wegen, fiets- en voetpaden te verbeteren. 

Begroting Programma 2

Begroting Programma 2

Terug naar navigatie - Begroting Programma 2

.

x € 1.000
2. Vervoer Rekening Begroting Begroting MJB MJB MJB
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Resultaat voor bestemming
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer -2.811 -6.220 -3.239 -3.261 -3.261 -3.247
2.4 Economische havens en waterwegen -8 -8 - - - -
Totaal Lasten -2.819 -6.228 -3.239 -3.261 -3.261 -3.247
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 58 398 58 58 58 58
2.4 Economische havens en waterwegen - - - - - -
Totaal Baten 58 398 58 58 58 58
Resultaat voor bestemming -2.761 -5.830 -3.181 -3.202 -3.202 -3.189
Mutatie reserves
Toevoegingen -134 - - - - -
Onttrekkingen 107 2.748 - - - -
Mutatie reserves -28 2.748 - - - -
Resultaat na bestemming -2.789 -3.082 -3.181 -3.202 -3.202 -3.189