Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Kenmerkend voor Ooststellingwerf is dat de gemeente open en transparant wil besturen richting zijn inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen; vertrouwen en ruimte geven om hen eigen verantwoordelijkheid te laten nemen en initiatief te ontplooien. De faciliterende rol van ons als 'eerste overheid' vraagt steeds meer aandacht. Dit houdt ook in dat de gemeente continu de dienstverlening verbetert, zowel in kwaliteit als in begrijpelijkheid en toegankelijkheid. Verdere digitalisering staat het persoonlijke karakter van onze dienstverlening niet in de weg. “Ja, mits” is hierbij altijd ons vertrekpunt.

Thema 0.1 Bestuur

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen een verbindend bestuur zijn. Een bestuur dat de verbinding legt en onderhoudt naar de raad, de inwoners, bedrijven en organisatie. Een bestuur dat zichtbaar aanwezig is in de dorpen, de contacten onderhoudt met de besturen van plaatselijk belang / bewonerscommissies en luistert naar wat er speelt in de dorpen.
  • We willen een eerlijk en betrouwbaar bestuur zijn dat, ook al is de boodschap niet zo aangenaam, dit open en eerlijk brengt. Initiatieven vanuit de dorpen behandelen wij op adequate wijze.
  • Een goede samenwerking met de raad zien we als een basisverantwoordelijkheid van dit college. Daarom hebben we aan het begin van deze periode een aantal basisafspraken gemaakt tussen college en raad.
  • Inwoners, bedrijven en organisaties in onze gemeente vormen een belangrijke partij om nieuw beleid of projecten mee vorm te geven. We willen onze inwoners, bedrijven en organisaties dan ook nadrukkelijk betrekken bij het opstellen van nieuw beleid of het uitvoeren van projecten in de leefomgeving. De politieke debatten over nieuw beleid of het uitvoeren van projecten willen we in de dorpen laten plaatsvinden.
  • We willen dat iedereen, hoe verschillend we ook zijn en met welke beperkingen en uitdagingen we ook kampen, volwaardig onderdeel kan en mag zijn van de samenleving.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De formatie bestaat uit het begrote aantal formatieplaatsen op 1 januari 2024 per 1.000 inwoners. Bezetting is het aantal fte’s dat werkzaam is per 1.000 inwoners op 1 januari 2024 (formatie minus vacatureruimte). 

Beleidsindicatoren thema Bestuur Eenheid Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Formatie Fte per 1.000 inwoners 9,3 9,4 9,9
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 8,8 9,0 9,0
Begroting 2024

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen
  • We geven uitvoering aan de Samenwerkingsagenda.
  • Bij de start van grote projecten of belangrijk nieuw beleid, bespreken we eerst een startnota of keuzenota met de raad, waarin de kaders worden vastgelegd en zo mogelijk al richtinggevende uitspraken worden gedaan. In deze nota wordt ook de fasering aangegeven en de beslismomenten voor raad en college.
  • Bij onderwerpen met grote belangentegenstelling bieden we de raad de mogelijkheid een openbaar debat te voeren aan de hand van een startnotitie.
  • Bij grote (infrastructurele) projecten werken we met een voorbereidingskrediet voordat we een totaal krediet aanvragen.
  • Belangrijke projecten in de dorpen worden in samenspraak met het dorp gerealiseerd.
  • We voeren het nieuwe beleid inwonersparticipatie (juni 2023) uit. Hierin staat hoe inwoners kunnen meedenken, meedoen of meebeslissen bij beleid en projecten van de gemeente die hen aangaan. We bepalen per onderwerp of participatie van inwoners zinvol en mogelijk is, wat de ruimte is die inwoners krijgen (meedenken tot meebeslissen) en wat de beste manier(en) zijn om inwoners die het onderwerp aangaat te betrekken. 
  • We zetten vanaf 2024 drie nieuwe structurele instrumenten in voor jeugdparticipatie namelijk een digitaal jongerenpanel, een ‘pop up’ kinderadviesraad en een ‘pop up’ jongerenadviesraad.
  • We zetten de burgerpeiling, het inwonerspanel voor 1 dag voort en starten met een kindergemeenteraad. 
  • In 2024 gaan we werken met een kinderburgemeester, die in eerste instantie vooral een ambassadeurstaak heeft en met de burgemeester en/of wethouders mee gaat naar bijzondere gebeurtenissen.
  • We doen een experiment met een burgerberaad in deze raadsperiode. Het college komt hiervoor met een raadsvoorstel.
  • We willen laagdrempelige en duidelijke informatie die voor inwoners, bedrijven en organisaties toegankelijk is. 
  • De OWO-visie is in 2021 door de drie gemeenteraden vastgesteld, de komende vier jaar werken we verder aan concretiseren en optimaliseren van de samenwerking met behoud van zelfstandigheid.
  • We maken inzichtelijk wat er wordt gedaan om het rendement van de OWO-samenwerking te communiceren en we houden de raad op de hoogte van de acties en voortgang. 
  • Inclusie is voor ons een belangrijke toetssteen bij alle uitdagingen waar we als samenleving en gemeente voor staan. We nemen dit serieus en investeren in de uitwerking en uitvoering van onze Lokale Inclusieagenda.

 

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan

De inwoner zal merken dat het bestuur de verbinding zoekt en zichtbaarder is in de dorpen. Inwoners (een zo breed mogelijke groep, inclusief jongeren) merken dat de gemeente hen op allerlei manieren gelegenheid geeft hun mening en ideeën te laten horen over actuele onderwerpen waar de gemeente mee bezig is. En zij merken dat de gemeente helder communiceert wat ze er mee doet en waarom. 

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

U heeft bij de Kaderbrief 2024-2027 besloten om € 135.000 in 2024 en structureel € 85.000 vanaf 2025 beschikbaar te stellen voor het uitvoeren van het beleid inwonersparticipatie. Dit is voor een adviseur inwonersparticipatie, voor een digitaal jongerenpanel, een ‘pop up’ kinderadviesraad en een ‘pop up’ jongerenadviesraad en het instellen van een kinderburgmeester. In 2024 is het extra budget van € 50.000 voor het uitvoeren van een experiment met een burgerberaad. 

U heeft bij de Kaderbrief 2024-2027 besloten om voor 2024 € 35.000 en 2025 € 20.000 beschikbaar te stellen voor het uitvoeringsplan Direct Duidelijk. 

Nieuw beleid: fte burgerzaken
De komende jaren is er een toename van afgifte van reisdocumenten en rijbewijzen. Het gaat hier om verlengingen na de termijn van tien jaar. Dit zorgt voor extra werkzaamheden bij burgerzaken. We komen bij de Kaderbrief 2025 bij u terug met een voorstel hierover. Vooruitlopend daarop stellen we voor € 69.000 beschikbaar te stellen voor 2024. In de primitieve begroting is de hogere legesopbrengst al wel verwerkt (2024 € 20.000 oplopend naar € 45.000 in 2027). 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Visiedocument Ooststellingwerf (2016)
  • Strategische samenwerking OWO-gemeenten
  • Bestuursovereenkomst OWO
  • Rapportage evaluatie OWO-samenwerking
  • Visie op inwonersparticipatie Ooststellingwerf (juni 2023)

Thema 0.2 Dienstverlening

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen een betrouwbare en laagdrempelige overheid zijn. 
  • Voor het vertrouwen in de lokale democratie zijn kwaliteit en snelheid van de gemeentelijke diensten en goede en zorgvuldige communicatie van groot belang.
  • De inwoner is tevreden over de dienstverlening.
  • We voldoen aan de vereisten van het VN-verdrag iedereen doet mee! (inclusie).
  • We richten processen in vanuit de klantketen.
  • We handelen 90% af binnen de servicenorm.
  • We sturen op het voorkómen van onnodig contact met onze inwoners.
  • We streven naar een integraal klantbeeld (omnichannel dienstverlening).
  • Naast direct contact met inwoners aan de servicebalie, willen we zoveel mogelijk diensten digitaal beschikbaar stellen.

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen

We werken via het programmaplan dienstverlening en het bijbehorende uitvoeringsprogramma aan een steeds betere dienstverlening. 

  • We zijn duidelijk in wat we verwachten van onze medewerkers als het gaat om dienstverlening naar onze inwoners toe en sturen daarop.
  • We zorgen voor begrijpelijke taal (niveau B1) in al onze uitingen. Dit doen we via het project Direct Duidelijk.
  • We betrekken inwoners en belangengroepen bij ontwikkelingen rondom het verbeteren van onze dienstverlening. Dit doen we met een inwonerspanel (het panel was er tot nu toe in pilotvorm, we maken dit panel structureel).
  • We streven ernaar dat onze dienstverlening inclusief is, dus voor iedereen toegankelijk.
  • We gebruiken steeds meer data om onze dienstverlening te verbeteren.
  • We sturen op tevredenheid van onze inwoners en signaalmanagement.
  • We doen onderzoek naar de ervaringen en voeren kleine verbeteringen direct door.
  • We streven naar online waar het kan en offline waar het helpt. 
  • We zetten optimaal in op digitale mogelijkheden. Met oog voor de menselijke maat en inclusie. Niet alleen als het gaat om persoonlijk contact, maar ook bij het zorgvuldig toepassen, uitvoeren en handhaven van regels.
  • We ontwikkelen een heldere kanaalstrategie, waarin duidelijk wordt hoe de gemeente de kanalen voor communicatie wil inzetten om ambities en doelen van de gemeente over te brengen. 

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan
  • De inwoner merkt dat onze dienstverlening begrijpelijk, efficiënt, gebruiksvriendelijk en digitaal is.
  • De inwoner merkt dat onze medewerkers klantgericht zijn en open staan voor verbeteringen.
  • De inwoner weet wat hij van ons mag verwachten en mag ons daarop aanspreken.
  • De inwoner kan actief meedenken in verbeteringen. Je kan hierbij denken aan meldingen of klachten, maar ook meedenken via het inwonerspanel.
  • De inwoner ervaart dat de gemeente één organisatie is (geen kastje - muur).

Thema 0.3 Financiën

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Apparaatskosten zijn alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie (o.a. loonkosten, ICT, huisvesting, facilitair etc.). Onder overhead verstaan we alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Beleidsindicatoren thema Financiën Eenheid Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Apparaatskosten In euro´s per inwoner 893 938 1.051
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 9,5% 1,3% 0,9%
Overhead % van totale lasten 11,2% 14,3% 13,9%
Begroting 2024

Wat gaan we ervoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen
  • We stellen jaarlijks een structureel en reëel sluitende begroting op. Dit betekent dat we structureel niet meer uitgeven dan we binnenkrijgen. De uitgaven ramen we ook realistisch.
  • We blijven goed kijken naar gemeentelijke uitgaven en sturen hier scherp op door nut en noodzaak van projecten, uitgaven en subsidies steeds te beoordelen.
  • We gaan zorgvuldig om met belastinggeld en de keuzes die hierin gemaakt worden. De belastingen verhogen we jaarlijks trendmatig. Als de begroting niet sluitend is, bijvoorbeeld door nieuwe ambities, lossen we dit niet gelijk op door de belastingen te verhogen, maar door middel van een pakket aan maatregelen waarvan, in uiterste noodzaak, het verhogen van de belastingen onderdeel kan uitmaken.
  • Lokale belastingen en heffingen waar een duidelijke tegenprestatie tegenover staat, zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing en sommige leges, worden kostendekkend doorberekend.
  • Bij nieuw beleid/ambities nemen we ook de benodigde ambtelijke capaciteit mee in de afweging.
  • Wij zetten de komende bestuursperiode een deel van de algemene reserve in om incidentele lasten te dekken en ambities te realiseren.
  • Aan de versteviging van de rol van de auditcommissie wordt uitvoering gegeven, onder andere doordat de nieuwe verordening auditcommissie is vastgesteld waarin o.a. de taken van de auditcommissie zijn uitgebreid. Verder heeft de auditcommissie een wijziging van de indeling van de programmabegroting voorgesteld. U heeft hier in juni 2023 over besloten. De nieuwe indeling is in deze begroting verwerkt. De komende tijd bespreekt de auditcommissie ook diverse andere financieel technische onderwerpen waaronder het doorontwikkelen van de P&C cyclus. 


Deelneming: N.V. Bank Nederlandse gemeenten (BNG)

De BNG verstrekt tegen lage tarieven krediet aan Nederlandse overheden. Daarmee speelt de bank een essentiële rol in de financiering van gewenste maatschappelijke investeringen.

Wat merkt de inwoner ervan

Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan
  • Een financieel gezonde gemeente.
  • Onze financiën zijn voor iedereen te bekijken via ooststellingwerf.begrotingsapp.nl. 
  • Onze belastingen, diensten en producten zijn betaalbaar.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten

De bedragen van het financieel perspectief en de besluiten over nieuw beleid uit de Kaderbrief 2024-2027 zijn primitief in deze begroting verwerkt. 

Het financieel perspectief voor 2024 en 2025 is goed. Daarna wordt het perspectief negatief, voornamelijk door een lagere algemene uitkering. Ondanks een stabiele reservepositie liggen er naar de toekomst toe ook flinke opgaven en uitdagingen. Het VNG heeft geadviseerd om voor de jaren 2024 en 2025 een sluitende begroting te presenteren en voor de jaren 2026 en 2027 de lasten realistisch in beeld te brengen en het ontstane tekort duidelijk aan te geven. 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Financiële verordening 2023 (art 212)
  • Controleverordening 2023 (art. 213 Gemeentewet)
  • Doelmatigheid- en doeltreffendheidsverordening 2023 (art. 213a Gemeentewet)

Begroting Programma 0

Begroting Programma 0

Terug naar navigatie - Begroting Programma 0
  • Thema Bestuur bestaat uit de volgende taakvelden: 0.1 
  • Thema Dienstverlening bestaat uit de volgende taakvelden: 0.2 
  • Thema Financiën bestaat uit de volgende taakvelden: 0.3, 0.4, 0.5, 0.61, 0.62, 0.64, 0.7, 0.8, 0.9
x € 1.000
0. Bestuur en Ondersteuning Rekening Begroting Begroting MJB MJB MJB
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Resultaat voor bestemming
Lasten
0.1 - Bestuur -1.970 -1.933 -1.943 -1.852 -1.862 -1.852
0.2 - Burgerzaken -776 -582 -1.028 -976 -983 -977
0.3 - Beheer overige gebouwen en gronden -169 -125 -293 -293 -292 -292
0.4 - Overhead -11.945 -16.633 -15.396 -15.008 -14.249 -13.887
0.5 - Treasury -30 53 -370 -610 -522 -499
0.61 - OZB Woningen -370 -235 -221 -221 -221 -221
0.62 - OZB niet-woningen -245 -218 -215 -215 -215 -215
0.64 - Belastingen Overig -109 -76 -100 -100 -100 -100
0.7 - Alg.uitkering en ov.uitk. gemeentefonds - - - - - -
0.8 - Overige baten en lasten -6 -314 8 553 894 753
0.9 - Vennootschapsbelasting (VpB) 2 - - - - -
Totaal Lasten -15.619 -20.064 -19.558 -18.722 -17.551 -17.290
Baten
0.1 - Bestuur 280 - - - - -
0.2 - Burgerzaken 358 296 423 450 522 512
0.3 - Beheer overige gebouwen en gronden 54 1 1 1 1 1
0.4 - Overhead 2.589 3.182 3.440 3.444 2.912 2.912
0.5 - Treasury 225 64 69 67 67 67
0.61 - OZB Woningen 2.525 2.567 2.626 2.626 2.626 2.626
0.62 - OZB niet-woningen 694 477 743 743 743 743
0.64 - Belastingen Overig 157 135 129 129 129 129
0.7 - Alg.uitkering en ov.uitk. gemeentefonds 57.637 56.885 59.684 59.737 55.134 54.622
0.8 - Overige baten en lasten 73 9 9 9 9 9
0.9 - Vennootschapsbelasting (VpB) 0 - - - - -
Totaal Baten 64.592 63.616 67.123 67.205 62.142 61.620
Resultaat voor bestemming 48.974 43.552 47.566 48.483 44.592 44.330
Mutatie reserves
Toevoegingen -1.033 - - - - -
Onttrekkingen 1.124 1.531 368 333 333 264
Mutatie reserves 91 1.531 368 333 333 264
Resultaat na bestemming 49.065 45.083 47.934 48.816 44.925 44.594