Begroting 2018
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Leeswijzer
|
Blz. 3
|
Leeswijzer
|
Blz. 4
|
Aanbieding
|
Blz. 5
|
Beleidsbegroting
|
Blz. 6
|
Financiële begroting
|
Blz. 7
|
Bijlagen
|
Blz. 8
|
Aanbieding
|
Blz. 9
|
Aanbieding
|
Blz. 10
|
Inleiding
|
Blz. 11
|
Begrotingsperspectief 2018 – 2021
|
Blz. 12
|
Kaderbrief 2018-2021
|
Blz. 13
|
Programma's
|
Blz. 14
|
Strategische projecten
|
Blz. 15
|
Overheidsparticipatie
|
Blz. 16
|
Fonds Ooststellingwerf
|
Blz. 17
|
Personeel en organisatie
|
Blz. 18
|
Begrotingsbeeld
|
Blz. 19
|
Algemeen
|
Blz. 20
|
Meerjarige lokale lastenverlichting
|
Blz. 21
|
Precariobelasting
|
Blz. 22
|
Tot slot
|
Blz. 23
|
Programma 1 | Sociaal Domein
|
Blz. 24
|
Programma 1 | Sociaal Domein
|
Blz. 25
|
1.1 Thema: Jeugd
|
Blz. 26
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 27
|
Ieder kind en iedere jongere groeit op in een veilige en gezonde omgeving
|
Blz. 28
|
We geven uitvoering aan jeugdhulp, prioriteit ligt bij preventie
|
Blz. 29
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 30
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 31
|
Beleidskaders
|
Blz. 32
|
Verbonden Partij: Sociaal Domein Friesland (SDF)
|
Blz. 33
|
Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF)
|
Blz. 34
|
1.2 Thema: Wet maatschappelijke ondersteuning (inclusief AWBZ)
|
Blz. 35
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 36
|
Vergroten van zelfredzaamheid en participatie van inwoners
|
Blz. 37
|
Binnen de zorgeconomie zetten we in op een nieuwe samenwerking
|
Blz. 38
|
Instellen van een revolverend fonds Blijverslening
|
Blz. 39
|
We geven uitvoering aan de WMO
|
Blz. 40
|
We handhaven het huidige beleid huishoudelijke hulp
|
Blz. 41
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 42
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 43
|
Beleidskaders
|
Blz. 44
|
Verbonden Partij: Sociaal Domein Friesland (SDF)
|
Blz. 45
|
Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF)
|
Blz. 46
|
1.3.1 Thema: Participatie algemeen
|
Blz. 47
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 48
|
Mensen stimuleren mee te doen aan de samenleving door werk, scholing, vrijwilligerswerk of dagbesteding
|
Blz. 49
|
Regionaal werkbedrijf Fryslân Werkt!
|
Blz. 50
|
We gebruiken de talentenbank
|
Blz. 51
|
We vergroten de arbeidsparticipatie
|
Blz. 52
|
We werken een pilot beschut werk en (arbeidsmatige) dagbesteding uit
|
Blz. 53
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 54
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 55
|
Beleidskaders
|
Blz. 56
|
1.3.2 Thema: Wet sociale werkvoorziening
|
Blz. 57
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 58
|
WSW-medewerkers zoveel mogelijk in reguliere arbeid plaatsen
|
Blz. 59
|
We geven uitvoering aan de herstructurering van de WSW
|
Blz. 60
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 61
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 62
|
Beleidskaders
|
Blz. 63
|
Verbonden Partij: SW Fryslân / Caparis N.V.
|
Blz. 64
|
1.3.3 Thema: Dorpsbudgetten
|
Blz. 65
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 66
|
Ideeën vanuit de dorpen over leefbaarheid stimuleren
|
Blz. 67
|
We stimuleren een actieve rol van plaatselijke belangen en bewonerscommissies
|
Blz. 68
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 69
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 70
|
Beleidskaders
|
Blz. 71
|
1.4 Thema: Inkomensverstrekking
|
Blz. 72
|
Wat willen we bereiken
|
Blz. 73
|
Mensen betrekken bij de samenleving. Verdere achterstand tot de maatschappij voorkomen. Een goede gezondheid bevorderen.
|
Blz. 74
|
Waar mogelijk benutten we de bandbreedte van de regelgeving
|
Blz. 75
|
We geven uitvoering aan armoedebeleid
|
Blz. 76
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 77
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 78
|
Beleidskaders
|
Blz. 79
|
Begroting Programma 1
|
Blz. 80
|
Wat mag het kosten ?
|
Blz. 81
|
Programma 2 | Welzijn en Educatie
|
Blz. 82
|
Programma 2 | Welzijn en Educatie
|
Blz. 83
|
2.1 Thema: Kunst & Cultuur
|
Blz. 84
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 85
|
Lokale kunst, cultuur en cultureel erfgoed zorgen voor een levendige, culturele gemeente
|
Blz. 86
|
We faciliteren en stimuleren kunst & cultuur
|
Blz. 87
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 88
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 89
|
Beleidskaders
|
Blz. 90
|
2.2.1 Thema: Onderwijs algemeen
|
Blz. 91
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 92
|
Alle jongeren ontwikkelen zich tot zelfstandige, actieve en betrokken inwoners
|
Blz. 93
|
Ontwikkeling van de Brede School
|
Blz. 94
|
Optimale ontwikkelingskansen voor leerlingen
|
Blz. 95
|
Tegengaan laaggeletterdheid
|
Blz. 96
|
Voor- en Vroegschoolse Educatie
|
Blz. 97
|
Voorkomen voortijdig schoolverlaten
|
Blz. 98
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 99
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 100
|
Beleidskaders
|
Blz. 101
|
2.2.2 Thema: Huisvesting onderwijs
|
Blz. 102
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 103
|
Handhaven van de kwaliteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid van het onderwijs
|
Blz. 104
|
De scholen van (over)morgen
|
Blz. 105
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 106
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 107
|
Beleidskaders
|
Blz. 108
|
Verbonden Partij: Beheer Multifunctioneel Vastgoed
|
Blz. 109
|
2.3.1 Thema: Sport algemeen
|
Blz. 110
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 111
|
Gezondere inwoners en terugdringen van eenzaamheid door meer mensen te laten sporten
|
Blz. 112
|
Ooststellingwerf in beweging!
|
Blz. 113
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 114
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 115
|
Beleidskaders
|
Blz. 116
|
2.3.2 Thema: Sportaccommodaties
|
Blz. 117
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 118
|
Uitvoeren van de Visie Sportaccommodaties 2015-2030
|
Blz. 119
|
Instandhouding sportaccommodaties
|
Blz. 120
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 121
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 122
|
Beleidskaders
|
Blz. 123
|
2.4 Thema: Volksgezondheid
|
Blz. 124
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 125
|
Bescherming, behoud en bevordering van de gezondheid
|
Blz. 126
|
Verdergaan met het investeren in de veranderingen van leefstijl
|
Blz. 127
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 128
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 129
|
Beleidskaders
|
Blz. 130
|
Begroting Programma 2
|
Blz. 131
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 132
|
Programma 3 | Ruimtelijke en Economische ontwikkelingen
|
Blz. 133
|
Programma 3 | Ruimtelijke en Economische ontwikkelingen
|
Blz. 134
|
3.1.1 Thema: Recreatie en toerisme
|
Blz. 135
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 136
|
Werkgelegenheid recreatie en & toerisme ombuigen van lichte daling naar significante groei!
|
Blz. 137
|
Recreatie & toerisme is economisch speerpunt
|
Blz. 138
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 139
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 140
|
Beleidskaders
|
Blz. 141
|
Verbonden Partij: Recreatieschap Drenthe
|
Blz. 142
|
3.1.2 Thema: Biobased Economy
|
Blz. 143
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 144
|
De transitie naar een Biobased Economy aanjagen
|
Blz. 145
|
Uitvoeringsprogramma Biobased Economy
|
Blz. 146
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 147
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 148
|
Beleidskaders
|
Blz. 149
|
3.1.3 Thema: Werkgelegenheid
|
Blz. 150
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 151
|
Uitbreiding van werkgelegenheid en arbeidsparticipatie in de gemeente.
|
Blz. 152
|
Actieve inzet op groei werkgelegenheid
|
Blz. 153
|
Alle ‘witte’ gebieden breedbandaansluiting
|
Blz. 154
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 155
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 156
|
Beleidskaders
|
Blz. 157
|
3.2 Thema: Openbare ruimte - Verkeer & Vervoer, Wegen & Groen
|
Blz. 158
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 159
|
Goed onderhouden en veilige openbare ruimte
|
Blz. 160
|
Aan de slag met vervoersconcepten
|
Blz. 161
|
Evalueren en opstellen vernieuwd plan "Groen in de openbare ruimte"
|
Blz. 162
|
Fietsroutes aanleggen en/of verbeteren
|
Blz. 163
|
Flexibel maaibeleid continueren
|
Blz. 164
|
Onderhoud wegen en bruggen uitvoeren volgens plan
|
Blz. 165
|
Onkruidbeheersing op verhardingen met heetwatertechniek
|
Blz. 166
|
Vooraanzicht gemeentehuis verbeteren
|
Blz. 167
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 168
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 169
|
Beleidskaders
|
Blz. 170
|
3.3.1 Thema: Milieubeleidsplan
|
Blz. 171
|
Wat willen we bereiken
|
Blz. 172
|
We zijn in 2030 een duurzame CO2-neutrale gemeente
|
Blz. 173
|
Circulair inkopen
|
Blz. 174
|
Het milieubeleidsplan voeren we uit
|
Blz. 175
|
Instelling van een revolverend fonds Duurzaamheidslening
|
Blz. 176
|
Zonneweides
|
Blz. 177
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 178
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 179
|
Beleidskaders
|
Blz. 180
|
3.3.2 Thema: Afval
|
Blz. 181
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 182
|
Uiterlijk in 2020 hergebruiken we 75% van ons afval
|
Blz. 183
|
Aanpak zwerfafval
|
Blz. 184
|
Van Afval Naar Grondstof
|
Blz. 185
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 186
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 187
|
Beleidskaders
|
Blz. 188
|
Verbonden Partij: Afvalsturing Friesland N.V. (Omrin)
|
Blz. 189
|
Verbonden Partij: N.V. Fryslân Miljeu
|
Blz. 190
|
3.4.1 Thema: Bouwen en Wonen
|
Blz. 191
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 192
|
De leefbaarheid in de dorpen behouden en ontwikkelen
|
Blz. 193
|
Het platteland is aan zet
|
Blz. 194
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 195
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 196
|
Beleidskaders
|
Blz. 197
|
3.4.2 Thema: Volkshuisvesting
|
Blz. 198
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 199
|
Onze inwoners wonen in een passende huur- of koopwoning
|
Blz. 200
|
Wonen in Ooststellingwerf
|
Blz. 201
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 202
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 203
|
Beleidskaders
|
Blz. 204
|
3.4.3 Thema: Omgevingswet / Bestemmingsplannen
|
Blz. 205
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 206
|
We willen goed voorbereid zijn op de nieuwe Omgevingswet
|
Blz. 207
|
De nieuwe Omgevingswet biedt kansen
|
Blz. 208
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 209
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 210
|
Beleidskaders
|
Blz. 211
|
Verbonden Partij: Hûs en Hiem
|
Blz. 212
|
Begroting Programma 3
|
Blz. 213
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 214
|
Programma 4 | Strategische projecten
|
Blz. 215
|
Programma 4 | Strategische projecten
|
Blz. 216
|
4.1 Thema: Venekoten Centrum te Oosterwolde
|
Blz. 217
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 218
|
We gaan centrum en toegang Oosterwolde revitaliseren
|
Blz. 219
|
Uitvoering projecten Venekoten Centrum
|
Blz. 220
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 221
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 222
|
Beleidskaders
|
Blz. 223
|
4.2 Thema: Masterplan Regio Appelscha
|
Blz. 224
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 225
|
Appelscha Verbindt!
|
Blz. 226
|
Zes uitvoeringsagenda's
|
Blz. 227
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 228
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 229
|
Beleidskaders
|
Blz. 230
|
4.3 Thema: Biosintrum te Oosterwolde
|
Blz. 231
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 232
|
De realisatie van een multifunctioneel centrum, waarin innovatie tussen bedrijfsleven onderwijs en overheid een plek kan krijgen
|
Blz. 233
|
We realiseren het Biosintrum
|
Blz. 234
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 235
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 236
|
Beleidskaders
|
Blz. 237
|
4.4 Thema: Overheidsparticipatie en Burgerparticipatie
|
Blz. 238
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 239
|
Actieve bijdrage leveren aan onze samenleving
|
Blz. 240
|
Beleidsmatig en financieel ruimte creëren voor overheidsparticipatie en burgerparticipatie
|
Blz. 241
|
Fonds Ooststellingwerf
|
Blz. 242
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 243
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 244
|
Programma 5 | Openbare Orde en Veiligheid
|
Blz. 245
|
Programma 5 | Openbare Orde en Veiligheid
|
Blz. 246
|
5.1.1 Thema: Integrale Veiligheid
|
Blz. 247
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 248
|
Een veilige en prettige woon- leefomgeving ontwikkelen
|
Blz. 249
|
Uitvoeringskalender integrale veiligheid
|
Blz. 250
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 251
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 252
|
Beleidskaders
|
Blz. 253
|
5.1.2 Thema: Crisisbeheersing
|
Blz. 254
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 255
|
Risico’s beheersen en hulpverlening coördineren
|
Blz. 256
|
Gecoördineerde samenwerking met crisispartners
|
Blz. 257
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 258
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 259
|
Beleidskaders
|
Blz. 260
|
Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF)
|
Blz. 261
|
5.2 Thema: Handhaving
|
Blz. 262
|
Wat willen we bereiken
|
Blz. 263
|
Toename veiligheidsgevoel en leefbare omgeving
|
Blz. 264
|
Zichtbare handhaving
|
Blz. 265
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 266
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 267
|
Beleidskaders
|
Blz. 268
|
Verbonden Partij: Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO)
|
Blz. 269
|
Begroting Programma 5
|
Blz. 270
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 271
|
Programma 6 | Bestuur en Dienstverlening
|
Blz. 272
|
Programma 6 | Bestuur en Dienstverlening
|
Blz. 273
|
6.1 Thema: Bestuur
|
Blz. 274
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 275
|
Dicht bij inwoners en bedrijven blijven staan vanuit een faciliterende rol
|
Blz. 276
|
Insteken op de ‘Eigen Kracht’ van Ooststellingwerf
|
Blz. 277
|
Beleidsindicatoren thema Bestuur
|
Blz. 278
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 279
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 280
|
Beleidskaders
|
Blz. 281
|
6.2 Thema: Organisatie Gebiedsteams
|
Blz. 282
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 283
|
Een integrale aanpak aan de ondersteuningsvraag van de klant
|
Blz. 284
|
Gebiedsteams zijn “gebiedsgericht” georganiseerd
|
Blz. 285
|
Vergaand intern verzelfstandiging gebiedsteams
|
Blz. 286
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 287
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 288
|
Beleidskaders
|
Blz. 289
|
6.3 Thema: Dienstverlening
|
Blz. 290
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 291
|
We verbeteren onze dienstverlening
|
Blz. 292
|
Digitalisering en nieuwe media van onze dienstverlening
|
Blz. 293
|
Lef om te experimenteren en te innoveren
|
Blz. 294
|
We ontwikkelen de dienstverlening op kwaliteit
|
Blz. 295
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 296
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 297
|
Beleidskaders
|
Blz. 298
|
6.4 Thema: Financiën
|
Blz. 299
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 300
|
Inzetten om een solide financiële koers vast te houden
|
Blz. 301
|
Budgettaire gevolgen invoering notitie rente (BBV) per 2018
|
Blz. 302
|
De begroting is op orde!
|
Blz. 303
|
Gefaseerde afbouw opbrengst precariobelasting
|
Blz. 304
|
Beleidsindicatoren thema Financiën
|
Blz. 305
|
Wat merkt de inwoner ervan?
|
Blz. 306
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 307
|
Beleidskaders
|
Blz. 308
|
Verbonden Partij: Bank Nederlandse Gemeenten
|
Blz. 309
|
Begroting Programma 6
|
Blz. 310
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 311
|
Paragrafen
|
Blz. 312
|
Paragraaf 1 | Lokale heffingen
|
Blz. 313
|
Paragraaf 1 | Lokale heffingen
|
Blz. 314
|
>
|
Blz. 315
|
1.1 Algemene beleidslijn
|
Blz. 316
|
1.2 Bijzonderheden en ontwikkelingen
|
Blz. 317
|
1.2.a Precariobelasting
|
Blz. 318
|
1.2.b De Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ)
|
Blz. 319
|
1.2.c Basisregistraties
|
Blz. 320
|
1.2.d Ontwikkelingen
|
Blz. 321
|
1.2.e Omgevingswet
|
Blz. 322
|
1.3 Belastingsoorten
|
Blz. 323
|
1.3.a Onroerendezaakbelasting (OZB)
|
Blz. 324
|
1.3.b Woningwaarderingstelsel
|
Blz. 325
|
1.3.c Rioolheffing
|
Blz. 326
|
1.3.d Leges
|
Blz. 327
|
1.3.e Toeristenbelasting
|
Blz. 328
|
1.3.f Forensenbelasting
|
Blz. 329
|
1.3.g Baatbelasting
|
Blz. 330
|
1.3.h Afvalstoffenheffing
|
Blz. 331
|
1.3.i Reclamebelasting
|
Blz. 332
|
1.3.j Kwijtschelding
|
Blz. 333
|
1.4 Inkomsten
|
Blz. 334
|
1.4.a Lokale heffingen en leges
|
Blz. 335
|
1.4.b Lokale heffingen
|
Blz. 336
|
1.4.c Leges
|
Blz. 337
|
1.5 Kostendekking
|
Blz. 338
|
1.5.a Toelichting kostendekking
|
Blz. 339
|
1.5.b Berekening van kostendekkendheid
|
Blz. 340
|
Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 341
|
Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 342
|
>
|
Blz. 343
|
2.1 Conclusie weerstandsvermogen
|
Blz. 344
|
2.1.a Grondexploitatie
|
Blz. 345
|
2.1.b Open einde regelingen
|
Blz. 346
|
2.2 Algemene beleidslijn
|
Blz. 347
|
2.2.a Benodigde weerstandscapaciteit
|
Blz. 348
|
2.2.b Beschikbare weerstandscapaciteit
|
Blz. 349
|
2.2.c Risicobeheersing
|
Blz. 350
|
2.3 Kwantificeerbare risico's
|
Blz. 351
|
2.3 Kwantificeerbare risico's
|
Blz. 352
|
2.4 Sociaal Domein
|
Blz. 353
|
2.4.a Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
|
Blz. 354
|
2.4.b Jeugdzorg
|
Blz. 355
|
2.4.c Participatiewet
|
Blz. 356
|
2.5 Financiële kengetallen en geprognosticeerde balans
|
Blz. 357
|
2.5.a Conclusie kengetallen
|
Blz. 358
|
2.5.b Geprognosticeerde balans
|
Blz. 359
|
Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 360
|
Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 361
|
>
|
Blz. 362
|
3.1 Financiële consequenties
|
Blz. 363
|
3.2 Wegen, kunstwerken en verlichting
|
Blz. 364
|
3.2.a Wegen
|
Blz. 365
|
3.2.b Civieltechnische kunstwerken
|
Blz. 366
|
3.2.c Openbare verlichting
|
Blz. 367
|
3.3 Groen, riolering en gebouwen
|
Blz. 368
|
3.3.a Groen
|
Blz. 369
|
3.3.b Riolering
|
Blz. 370
|
3.3.c Gymnastieklokalen
|
Blz. 371
|
3.3.d Overige gebouwen
|
Blz. 372
|
3.4 Sport en ICT
|
Blz. 373
|
3.4.a Sportaccommodaties
|
Blz. 374
|
3.4.b Sportterreinen
|
Blz. 375
|
3.4.c ICT
|
Blz. 376
|
Paragraaf 4 | Financiering
|
Blz. 377
|
Paragraaf 4 | Financiering
|
Blz. 378
|
>
|
Blz. 379
|
4.1 Algemene beleidslijn en Risicobeheer
|
Blz. 380
|
4.1.a Algemene beleidslijn
|
Blz. 381
|
4.1.b Risicobeheer
|
Blz. 382
|
4.2 Leningenportefeuille
|
Blz. 383
|
4.2.a Opgenomen gelden
|
Blz. 384
|
4.2.b Uitgezette gelden
|
Blz. 385
|
4.2.c Overig
|
Blz. 386
|
Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering
|
Blz. 387
|
Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering
|
Blz. 388
|
>
|
Blz. 389
|
5.1 Interbestuurlijk toezicht en Human Resource Management
|
Blz. 390
|
5.1.a Interbestuurlijk toezicht
|
Blz. 391
|
5.1.b Human Resource Management
|
Blz. 392
|
5.2 Financiën, Planning en Control & Juridische kwaliteitszorg
|
Blz. 393
|
5.2.a Financiën, Planning & Control
|
Blz. 394
|
5.2.b Juridische kwaliteitszorg
|
Blz. 395
|
5.3 Rechtmatigheid, Inkoop, Informatiebeveiliging en Privacy
|
Blz. 396
|
5.3.a Rechtmatigheid
|
Blz. 397
|
5.3.b Inkoop
|
Blz. 398
|
5.3.c Informatiebeveiliging en privacy
|
Blz. 399
|
5.4 Communicatie, ICT en OWO afdelingen
|
Blz. 400
|
5.4.a Communicatie
|
Blz. 401
|
5.4.b Informatie- en communicatietechnologie
|
Blz. 402
|
5.4.c OWO afdelingen: het fundament van onze samenwerking
|
Blz. 403
|
Paragraaf 6 | Verbonden Partijen
|
Blz. 404
|
Paragraaf 6 | Verbonden Partijen
|
Blz. 405
|
>
|
Blz. 406
|
6.1 Algemene beleidslijn
|
Blz. 407
|
6.2 Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 408
|
6.2.a Gemeenschappelijke Regeling Centrumregeling samenwerking sociaal domein Friese gemeenten te Leeuwarden
|
Blz. 409
|
6.2.b Veiligheidsregio Fryslân te Leeuwarden (VRF)
|
Blz. 410
|
6.2.c Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân te Drachten
|
Blz. 411
|
6.2.d Recreatieschap Drenthe te Diever
|
Blz. 412
|
6.2.e Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) te Grouw
|
Blz. 413
|
6.2.f Hûs en Hiem te Leeuwarden
|
Blz. 414
|
6.3 Deelnemingen
|
Blz. 415
|
6.3.a Caparis NV te Drachten
|
Blz. 416
|
6.3.b OMRIN
|
Blz. 417
|
6.3.c Enexis (voorheen Essent) + alle BV’s die zijn ontstaan uit de verkoop van Essent te Den Bosch
|
Blz. 418
|
6.3.d N.V. Bank Nederlandse gemeenten te Den Haag
|
Blz. 419
|
6.4 Overige verbonden partijen
|
Blz. 420
|
6.4.a Stichting Beheer Multifunctioneel Vastgoed Oosterwolde
|
Blz. 421
|
6.4.b OWO-samenwerking
|
Blz. 422
|
Paragraaf 7 | Grondbeleid
|
Blz. 423
|
Paragraaf 7 | Grondbeleid
|
Blz. 424
|
>
|
Blz. 425
|
7.1 Algemene beleidslijn
|
Blz. 426
|
7.1.a Algemene beleidslijn
|
Blz. 427
|
7.1.b Doelstelling
|
Blz. 428
|
7.2 Uitvoering
|
Blz. 429
|
7.2.a Woningbouwopgave
|
Blz. 430
|
7.2.b Complexen grondexploitatie
|
Blz. 431
|
7.3 Grondexploitatie
|
Blz. 432
|
7.3.a Winstnemingen grondexploitatie
|
Blz. 433
|
7.3.b Algemene reserve grondexploitatie
|
Blz. 434
|
7.3.c Budget strategische aankopen
|
Blz. 435
|
7.3.d Meerjarenbegroting grondexploitatie
|
Blz. 436
|
Paragraaf 8 | Gebiedsuitwerking
|
Blz. 437
|
Paragraaf 8 | Gebiedsuitwerking
|
Blz. 438
|
>
|
Blz. 439
|
8.1 Algemene beleidslijn
|
Blz. 440
|
8.1.a Blik op de toekomst
|
Blz. 441
|
8.1.b Coalitieakkoord ‘Samen Voortbouwen’
|
Blz. 442
|
8.1.c Vastgesteld beleid
|
Blz. 443
|
8.2 Gebiedsbeleid
|
Blz. 444
|
8.2.a Gebiedsagenda’s (Programma 3, Thema 3.4 Bouwen & Wonen)
|
Blz. 445
|
8.2.b Dorpsbudgetten (Programma 1, Thema 1.3 Participatie)
|
Blz. 446
|
8.2.c Bottum-up projecten in relatie tot de Streekagenda Zuidoost
|
Blz. 447
|
8.2.d Aanvalsplan Aandachtsgebieden/gelden Benedictus (Programma, Thema 1.3 Participatie)
|
Blz. 448
|
8.3 Financiën
|
Blz. 449
|
Paragraaf 9 | Duurzaamheid
|
Blz. 450
|
Paragraaf 9 | Duurzaamheid
|
Blz. 451
|
>
|
Blz. 452
|
9.1 Energie
|
Blz. 453
|
9.2 Afval als grondstof
|
Blz. 454
|
9.3 Biobased Economy
|
Blz. 455
|
9.4 Biodiversiteit
|
Blz. 456
|
9.5 Financiën
|
Blz. 457
|
Begrotingspositie 2018-2021
|
Blz. 458
|
3.1.1 Vertrekpunten programmabegroting 2018-2021
|
Blz. 459
|
3.1.1 Vertrekpunten programmabegroting 2018-2021
|
Blz. 460
|
3.1.2 Uitgangspunten op basis van bestaand beleid
|
Blz. 461
|
3.1.2 Uitgangspunten op basis van bestaand beleid
|
Blz. 462
|
3.1.3 Begrotingsresultaat bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 463
|
Begrotingsresultaat bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 464
|
Nieuw beleid en autonome ontwikkelingen
|
Blz. 465
|
3.1.4 Uitwerking nieuw beleid
|
Blz. 466
|
Financiële tabel nieuw beleid
|
Blz. 467
|
Programma 1: Sociaal Domein
|
Blz. 468
|
Programma 2: Welzijn en Educatie
|
Blz. 469
|
Programma 3: Ruimtelijke en economische ontwikkelingen
|
Blz. 470
|
Programma 4: Strategische projecten
|
Blz. 471
|
Programma 6: Bestuur en Dienstverlening
|
Blz. 472
|
Personeel en organisatie
|
Blz. 473
|
Financieel meerjarenperspectief
|
Blz. 474
|
3.2.1 Budgetten per programma
|
Blz. 475
|
Budgetten per programma
|
Blz. 476
|
3.2.2 Financiële positie
|
Blz. 477
|
3.2.2 Financiële positie
|
Blz. 478
|
Financiële positie voor de komende begrotingsperiode samengevat
|
Blz. 479
|
Samenvatting
|
Blz. 480
|
1. Budgettaire positie in 2018-2021
|
Blz. 481
|
2. Weerstandsvermogen
|
Blz. 482
|
3. Beheersplannen: onderhoud van kapitaalgoederen
|
Blz. 483
|
4. Grondexploitatie
|
Blz. 484
|
5. De (onbenutte) Belastingcapaciteit
|
Blz. 485
|
6. Reserves en voorzieningen
|
Blz. 486
|
Bijlagen
|
Blz. 487
|
A. Kerngegevens
|
Blz. 488
|
Fysieke kerngegevens
|
Blz. 489
|
Financiële kerngegevens
|
Blz. 490
|
Financiële kerngegevens per inwoner
|
Blz. 491
|
B. Reserves en voorzieningen 2016-2021
|
Blz. 492
|
Overzicht reserves 2016-2021
|
Blz. 493
|
Overzicht voorzieningen 2016-2021
|
Blz. 494
|
C. Overzicht incidentele lasten en baten
|
Blz. 495
|
Overzicht incidentele lasten en baten
|
Blz. 496
|
D. Overzicht amendementen en moties eenmalige bestedingen Kaderbrief 2018-2021
|
Blz. 497
|
D. Overzicht amendementen en moties eenmalige bestedingen Kaderbrief 2018-2021
|
Blz. 498
|
E. Overzicht taakvelden
|
Blz. 499
|
Overzicht taakvelden
|
Blz. 500
|
F. Beleidsindicatoren
|
Blz. 501
|
F. Beleidsindicatoren
|
Blz. 502
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|