-
Blz. 1
Begroting 2018
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Leeswijzer
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Aanbieding
-
Blz. 6
Beleidsbegroting
-
Blz. 7
Financiële begroting
-
Blz. 8
Bijlagen
-
Blz. 9
Aanbieding
-
Blz. 10
Aanbieding
-
Blz. 11
Inleiding
-
Blz. 12
Begrotingsperspectief 2018 – 2021
-
Blz. 13
Kaderbrief 2018-2021
-
Blz. 14
Programma's
-
Blz. 15
Strategische projecten
-
Blz. 16
Overheidsparticipatie
-
Blz. 17
Fonds Ooststellingwerf
-
Blz. 18
Personeel en organisatie
-
Blz. 19
Begrotingsbeeld
-
Blz. 20
Algemeen
-
Blz. 21
Meerjarige lokale lastenverlichting
-
Blz. 22
Precariobelasting
-
Blz. 23
Tot slot
-
Blz. 24
Programma 1 | Sociaal Domein
-
Blz. 25
Programma 1 | Sociaal Domein
-
Blz. 26
1.1 Thema: Jeugd
-
Blz. 27
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 28
Ieder kind en iedere jongere groeit op in een veilige en gezonde omgeving
-
Blz. 29
We geven uitvoering aan jeugdhulp, prioriteit ligt bij preventie
-
Blz. 30
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 31
Wat mag het kosten?
-
Blz. 32
Beleidskaders
-
Blz. 33
Verbonden Partij: Sociaal Domein Friesland (SDF)
-
Blz. 34
Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF)
-
Blz. 35
1.2 Thema: Wet maatschappelijke ondersteuning (inclusief AWBZ)
-
Blz. 36
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 37
Vergroten van zelfredzaamheid en participatie van inwoners
-
Blz. 38
Binnen de zorgeconomie zetten we in op een nieuwe samenwerking
-
Blz. 39
Instellen van een revolverend fonds Blijverslening
-
Blz. 40
We geven uitvoering aan de WMO
-
Blz. 41
We handhaven het huidige beleid huishoudelijke hulp
-
Blz. 42
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 43
Wat mag het kosten?
-
Blz. 44
Beleidskaders
-
Blz. 45
Verbonden Partij: Sociaal Domein Friesland (SDF)
-
Blz. 46
Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF)
-
Blz. 47
1.3.1 Thema: Participatie algemeen
-
Blz. 48
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 49
Mensen stimuleren mee te doen aan de samenleving door werk, scholing, vrijwilligerswerk of dagbesteding
-
Blz. 50
Regionaal werkbedrijf Fryslân Werkt!
-
Blz. 51
We gebruiken de talentenbank
-
Blz. 52
We vergroten de arbeidsparticipatie
-
Blz. 53
We werken een pilot beschut werk en (arbeidsmatige) dagbesteding uit
-
Blz. 54
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 55
Wat mag het kosten?
-
Blz. 56
Beleidskaders
-
Blz. 57
1.3.2 Thema: Wet sociale werkvoorziening
-
Blz. 58
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 59
WSW-medewerkers zoveel mogelijk in reguliere arbeid plaatsen
-
Blz. 60
We geven uitvoering aan de herstructurering van de WSW
-
Blz. 61
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 62
Wat mag het kosten?
-
Blz. 63
Beleidskaders
-
Blz. 64
Verbonden Partij: SW Fryslân / Caparis N.V.
-
Blz. 65
1.3.3 Thema: Dorpsbudgetten
-
Blz. 66
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 67
Ideeën vanuit de dorpen over leefbaarheid stimuleren
-
Blz. 68
We stimuleren een actieve rol van plaatselijke belangen en bewonerscommissies
-
Blz. 69
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 70
Wat mag het kosten?
-
Blz. 71
Beleidskaders
-
Blz. 72
1.4 Thema: Inkomensverstrekking
-
Blz. 73
Wat willen we bereiken
-
Blz. 74
Mensen betrekken bij de samenleving. Verdere achterstand tot de maatschappij voorkomen. Een goede gezondheid bevorderen.
-
Blz. 75
Waar mogelijk benutten we de bandbreedte van de regelgeving
-
Blz. 76
We geven uitvoering aan armoedebeleid
-
Blz. 77
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 78
Wat mag het kosten?
-
Blz. 79
Beleidskaders
-
Blz. 80
Begroting Programma 1
-
Blz. 81
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 82
Programma 2 | Welzijn en Educatie
-
Blz. 83
Programma 2 | Welzijn en Educatie
-
Blz. 84
2.1 Thema: Kunst & Cultuur
-
Blz. 85
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 86
Lokale kunst, cultuur en cultureel erfgoed zorgen voor een levendige, culturele gemeente
-
Blz. 87
We faciliteren en stimuleren kunst & cultuur
-
Blz. 88
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 89
Wat mag het kosten
-
Blz. 90
Beleidskaders
-
Blz. 91
2.2.1 Thema: Onderwijs algemeen
-
Blz. 92
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 93
Alle jongeren ontwikkelen zich tot zelfstandige, actieve en betrokken inwoners
-
Blz. 94
Ontwikkeling van de Brede School
-
Blz. 95
Optimale ontwikkelingskansen voor leerlingen
-
Blz. 96
Tegengaan laaggeletterdheid
-
Blz. 97
Voor- en Vroegschoolse Educatie
-
Blz. 98
Voorkomen voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 99
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 100
Wat mag het kosten?
-
Blz. 101
Beleidskaders
-
Blz. 102
2.2.2 Thema: Huisvesting onderwijs
-
Blz. 103
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 104
Handhaven van de kwaliteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid van het onderwijs
-
Blz. 105
De scholen van (over)morgen
-
Blz. 106
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 107
Wat mag het kosten?
-
Blz. 108
Beleidskaders
-
Blz. 109
Verbonden Partij: Beheer Multifunctioneel Vastgoed
-
Blz. 110
2.3.1 Thema: Sport algemeen
-
Blz. 111
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 112
Gezondere inwoners en terugdringen van eenzaamheid door meer mensen te laten sporten
-
Blz. 113
Ooststellingwerf in beweging!
-
Blz. 114
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 115
Wat mag het kosten?
-
Blz. 116
Beleidskaders
-
Blz. 117
2.3.2 Thema: Sportaccommodaties
-
Blz. 118
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 119
Uitvoeren van de Visie Sportaccommodaties 2015-2030
-
Blz. 120
Instandhouding sportaccommodaties
-
Blz. 121
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 122
Wat mag het kosten?
-
Blz. 123
Beleidskaders
-
Blz. 124
2.4 Thema: Volksgezondheid
-
Blz. 125
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 126
Bescherming, behoud en bevordering van de gezondheid
-
Blz. 127
Verdergaan met het investeren in de veranderingen van leefstijl
-
Blz. 128
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 129
Wat mag het kosten?
-
Blz. 130
Beleidskaders
-
Blz. 131
Begroting Programma 2
-
Blz. 132
Wat mag het kosten?
-
Blz. 133
Programma 3 | Ruimtelijke en Economische ontwikkelingen
-
Blz. 134
Programma 3 | Ruimtelijke en Economische ontwikkelingen
-
Blz. 135
3.1.1 Thema: Recreatie en toerisme
-
Blz. 136
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 137
Werkgelegenheid recreatie en & toerisme ombuigen van lichte daling naar significante groei!
-
Blz. 138
Recreatie & toerisme is economisch speerpunt
-
Blz. 139
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 140
Wat mag het kosten?
-
Blz. 141
Beleidskaders
-
Blz. 142
Verbonden Partij: Recreatieschap Drenthe
-
Blz. 143
3.1.2 Thema: Biobased Economy
-
Blz. 144
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 145
De transitie naar een Biobased Economy aanjagen
-
Blz. 146
Uitvoeringsprogramma Biobased Economy
-
Blz. 147
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 148
Wat mag het kosten?
-
Blz. 149
Beleidskaders
-
Blz. 150
3.1.3 Thema: Werkgelegenheid
-
Blz. 151
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 152
Uitbreiding van werkgelegenheid en arbeidsparticipatie in de gemeente.
-
Blz. 153
Actieve inzet op groei werkgelegenheid
-
Blz. 154
Alle ‘witte’ gebieden breedbandaansluiting
-
Blz. 155
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 156
Wat mag het kosten?
-
Blz. 157
Beleidskaders
-
Blz. 158
3.2 Thema: Openbare ruimte - Verkeer & Vervoer, Wegen & Groen
-
Blz. 159
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 160
Goed onderhouden en veilige openbare ruimte
-
Blz. 161
Aan de slag met vervoersconcepten
-
Blz. 162
Evalueren en opstellen vernieuwd plan "Groen in de openbare ruimte"
-
Blz. 163
Fietsroutes aanleggen en/of verbeteren
-
Blz. 164
Flexibel maaibeleid continueren
-
Blz. 165
Onderhoud wegen en bruggen uitvoeren volgens plan
-
Blz. 166
Onkruidbeheersing op verhardingen met heetwatertechniek
-
Blz. 167
Vooraanzicht gemeentehuis verbeteren
-
Blz. 168
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 169
Wat mag het kosten?
-
Blz. 170
Beleidskaders
-
Blz. 171
3.3.1 Thema: Milieubeleidsplan
-
Blz. 172
Wat willen we bereiken
-
Blz. 173
We zijn in 2030 een duurzame CO2-neutrale gemeente
-
Blz. 174
Circulair inkopen
-
Blz. 175
Het milieubeleidsplan voeren we uit
-
Blz. 176
Instelling van een revolverend fonds Duurzaamheidslening
-
Blz. 177
Zonneweides
-
Blz. 178
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 179
Wat mag het kosten?
-
Blz. 180
Beleidskaders
-
Blz. 181
3.3.2 Thema: Afval
-
Blz. 182
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 183
Uiterlijk in 2020 hergebruiken we 75% van ons afval
-
Blz. 184
Aanpak zwerfafval
-
Blz. 185
Van Afval Naar Grondstof
-
Blz. 186
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 187
Wat mag het kosten?
-
Blz. 188
Beleidskaders
-
Blz. 189
Verbonden Partij: Afvalsturing Friesland N.V. (Omrin)
-
Blz. 190
Verbonden Partij: N.V. Fryslân Miljeu
-
Blz. 191
3.4.1 Thema: Bouwen en Wonen
-
Blz. 192
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 193
De leefbaarheid in de dorpen behouden en ontwikkelen
-
Blz. 194
Het platteland is aan zet
-
Blz. 195
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 196
Wat mag het kosten?
-
Blz. 197
Beleidskaders
-
Blz. 198
3.4.2 Thema: Volkshuisvesting
-
Blz. 199
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 200
Onze inwoners wonen in een passende huur- of koopwoning
-
Blz. 201
Wonen in Ooststellingwerf
-
Blz. 202
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 203
Wat mag het kosten?
-
Blz. 204
Beleidskaders
-
Blz. 205
3.4.3 Thema: Omgevingswet / Bestemmingsplannen
-
Blz. 206
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 207
We willen goed voorbereid zijn op de nieuwe Omgevingswet
-
Blz. 208
De nieuwe Omgevingswet biedt kansen
-
Blz. 209
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 210
Wat mag het kosten?
-
Blz. 211
Beleidskaders
-
Blz. 212
Verbonden Partij: Hûs en Hiem
-
Blz. 213
Begroting Programma 3
-
Blz. 214
Wat mag het kosten?
-
Blz. 215
Programma 4 | Strategische projecten
-
Blz. 216
Programma 4 | Strategische projecten
-
Blz. 217
4.1 Thema: Venekoten Centrum te Oosterwolde
-
Blz. 218
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 219
We gaan centrum en toegang Oosterwolde revitaliseren
-
Blz. 220
Uitvoering projecten Venekoten Centrum
-
Blz. 221
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 222
Wat mag het kosten?
-
Blz. 223
Beleidskaders
-
Blz. 224
4.2 Thema: Masterplan Regio Appelscha
-
Blz. 225
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 226
Appelscha Verbindt!
-
Blz. 227
Zes uitvoeringsagenda's
-
Blz. 228
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 229
Wat mag het kosten?
-
Blz. 230
Beleidskaders
-
Blz. 231
4.3 Thema: Biosintrum te Oosterwolde
-
Blz. 232
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 233
De realisatie van een multifunctioneel centrum, waarin innovatie tussen bedrijfsleven onderwijs en overheid een plek kan krijgen
-
Blz. 234
We realiseren het Biosintrum
-
Blz. 235
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 236
Wat mag het kosten?
-
Blz. 237
Beleidskaders
-
Blz. 238
4.4 Thema: Overheidsparticipatie en Burgerparticipatie
-
Blz. 239
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 240
Actieve bijdrage leveren aan onze samenleving
-
Blz. 241
Beleidsmatig en financieel ruimte creëren voor overheidsparticipatie en burgerparticipatie
-
Blz. 242
Fonds Ooststellingwerf
-
Blz. 243
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 244
Wat mag het kosten?
-
Blz. 245
Programma 5 | Openbare Orde en Veiligheid
-
Blz. 246
Programma 5 | Openbare Orde en Veiligheid
-
Blz. 247
5.1.1 Thema: Integrale Veiligheid
-
Blz. 248
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 249
Een veilige en prettige woon- leefomgeving ontwikkelen
-
Blz. 250
Uitvoeringskalender integrale veiligheid
-
Blz. 251
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 252
Wat mag het kosten?
-
Blz. 253
Beleidskaders
-
Blz. 254
5.1.2 Thema: Crisisbeheersing
-
Blz. 255
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 256
Risico’s beheersen en hulpverlening coördineren
-
Blz. 257
Gecoördineerde samenwerking met crisispartners
-
Blz. 258
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 259
Wat mag het kosten?
-
Blz. 260
Beleidskaders
-
Blz. 261
Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF)
-
Blz. 262
5.2 Thema: Handhaving
-
Blz. 263
Wat willen we bereiken
-
Blz. 264
Toename veiligheidsgevoel en leefbare omgeving
-
Blz. 265
Zichtbare handhaving
-
Blz. 266
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 267
Wat mag het kosten?
-
Blz. 268
Beleidskaders
-
Blz. 269
Verbonden Partij: Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO)
-
Blz. 270
Begroting Programma 5
-
Blz. 271
Wat mag het kosten?
-
Blz. 272
Programma 6 | Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 273
Programma 6 | Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 274
6.1 Thema: Bestuur
-
Blz. 275
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 276
Dicht bij inwoners en bedrijven blijven staan vanuit een faciliterende rol
-
Blz. 277
Insteken op de ‘Eigen Kracht’ van Ooststellingwerf
-
Blz. 278
Beleidsindicatoren thema Bestuur
-
Blz. 279
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 280
Wat mag het kosten?
-
Blz. 281
Beleidskaders
-
Blz. 282
6.2 Thema: Organisatie Gebiedsteams
-
Blz. 283
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 284
Een integrale aanpak aan de ondersteuningsvraag van de klant
-
Blz. 285
Gebiedsteams zijn “gebiedsgericht” georganiseerd
-
Blz. 286
Vergaand intern verzelfstandiging gebiedsteams
-
Blz. 287
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 288
Wat mag het kosten?
-
Blz. 289
Beleidskaders
-
Blz. 290
6.3 Thema: Dienstverlening
-
Blz. 291
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 292
We verbeteren onze dienstverlening
-
Blz. 293
Digitalisering en nieuwe media van onze dienstverlening
-
Blz. 294
Lef om te experimenteren en te innoveren
-
Blz. 295
We ontwikkelen de dienstverlening op kwaliteit
-
Blz. 296
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 297
Wat mag het kosten?
-
Blz. 298
Beleidskaders
-
Blz. 299
6.4 Thema: Financiën
-
Blz. 300
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 301
Inzetten om een solide financiële koers vast te houden
-
Blz. 302
Budgettaire gevolgen invoering notitie rente (BBV) per 2018
-
Blz. 303
De begroting is op orde!
-
Blz. 304
Gefaseerde afbouw opbrengst precariobelasting
-
Blz. 305
Beleidsindicatoren thema Financiën
-
Blz. 306
Wat merkt de inwoner ervan?
-
Blz. 307
Wat mag het kosten?
-
Blz. 308
Beleidskaders
-
Blz. 309
Verbonden Partij: Bank Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 310
Begroting Programma 6
-
Blz. 311
Wat mag het kosten?
-
Blz. 312
Paragrafen
-
Blz. 313
Paragraaf 1 | Lokale heffingen
-
Blz. 314
Paragraaf 1 | Lokale heffingen
-
Blz. 315
>
-
Blz. 316
1.1 Algemene beleidslijn
-
Blz. 317
1.2 Bijzonderheden en ontwikkelingen
-
Blz. 318
1.2.a Precariobelasting
-
Blz. 319
1.2.b De Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ)
-
Blz. 320
1.2.c Basisregistraties
-
Blz. 321
1.2.d Ontwikkelingen
-
Blz. 322
1.2.e Omgevingswet
-
Blz. 323
1.3 Belastingsoorten
-
Blz. 324
1.3.a Onroerendezaakbelasting (OZB)
-
Blz. 325
1.3.b Woningwaarderingstelsel
-
Blz. 326
1.3.c Rioolheffing
-
Blz. 327
1.3.d Leges
-
Blz. 328
1.3.e Toeristenbelasting
-
Blz. 329
1.3.f Forensenbelasting
-
Blz. 330
1.3.g Baatbelasting
-
Blz. 331
1.3.h Afvalstoffenheffing
-
Blz. 332
1.3.i Reclamebelasting
-
Blz. 333
1.3.j Kwijtschelding
-
Blz. 334
1.4 Inkomsten
-
Blz. 335
1.4.a Lokale heffingen en leges
-
Blz. 336
1.4.b Lokale heffingen
-
Blz. 337
1.4.c Leges
-
Blz. 338
1.5 Kostendekking
-
Blz. 339
1.5.a Toelichting kostendekking
-
Blz. 340
1.5.b Berekening van kostendekkendheid
-
Blz. 341
Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 342
Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 343
>
-
Blz. 344
2.1 Conclusie weerstandsvermogen
-
Blz. 345
2.1.a Grondexploitatie
-
Blz. 346
2.1.b Open einde regelingen
-
Blz. 347
2.2 Algemene beleidslijn
-
Blz. 348
2.2.a Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 349
2.2.b Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 350
2.2.c Risicobeheersing
-
Blz. 351
2.3 Kwantificeerbare risico's
-
Blz. 352
2.3 Kwantificeerbare risico's
-
Blz. 353
2.4 Sociaal Domein
-
Blz. 354
2.4.a Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
-
Blz. 355
2.4.b Jeugdzorg
-
Blz. 356
2.4.c Participatiewet
-
Blz. 357
2.5 Financiële kengetallen en geprognosticeerde balans
-
Blz. 358
2.5.a Conclusie kengetallen
-
Blz. 359
2.5.b Geprognosticeerde balans
-
Blz. 360
Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 361
Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 362
>
-
Blz. 363
3.1 Financiële consequenties
-
Blz. 364
3.2 Wegen, kunstwerken en verlichting
-
Blz. 365
3.2.a Wegen
-
Blz. 366
3.2.b Civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 367
3.2.c Openbare verlichting
-
Blz. 368
3.3 Groen, riolering en gebouwen
-
Blz. 369
3.3.a Groen
-
Blz. 370
3.3.b Riolering
-
Blz. 371
3.3.c Gymnastieklokalen
-
Blz. 372
3.3.d Overige gebouwen
-
Blz. 373
3.4 Sport en ICT
-
Blz. 374
3.4.a Sportaccommodaties
-
Blz. 375
3.4.b Sportterreinen
-
Blz. 376
3.4.c ICT
-
Blz. 377
Paragraaf 4 | Financiering
-
Blz. 378
Paragraaf 4 | Financiering
-
Blz. 379
>
-
Blz. 380
4.1 Algemene beleidslijn en Risicobeheer
-
Blz. 381
4.1.a Algemene beleidslijn
-
Blz. 382
4.1.b Risicobeheer
-
Blz. 383
4.2 Leningenportefeuille
-
Blz. 384
4.2.a Opgenomen gelden
-
Blz. 385
4.2.b Uitgezette gelden
-
Blz. 386
4.2.c Overig
-
Blz. 387
Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering
-
Blz. 388
Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering
-
Blz. 389
>
-
Blz. 390
5.1 Interbestuurlijk toezicht en Human Resource Management
-
Blz. 391
5.1.a Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 392
5.1.b Human Resource Management
-
Blz. 393
5.2 Financiën, Planning en Control & Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 394
5.2.a Financiën, Planning & Control
-
Blz. 395
5.2.b Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 396
5.3 Rechtmatigheid, Inkoop, Informatiebeveiliging en Privacy
-
Blz. 397
5.3.a Rechtmatigheid
-
Blz. 398
5.3.b Inkoop
-
Blz. 399
5.3.c Informatiebeveiliging en privacy
-
Blz. 400
5.4 Communicatie, ICT en OWO afdelingen
-
Blz. 401
5.4.a Communicatie
-
Blz. 402
5.4.b Informatie- en communicatietechnologie
-
Blz. 403
5.4.c OWO afdelingen: het fundament van onze samenwerking
-
Blz. 404
Paragraaf 6 | Verbonden Partijen
-
Blz. 405
Paragraaf 6 | Verbonden Partijen
-
Blz. 406
>
-
Blz. 407
6.1 Algemene beleidslijn
-
Blz. 408
6.2 Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 409
6.2.a Gemeenschappelijke Regeling Centrumregeling samenwerking sociaal domein Friese gemeenten te Leeuwarden
-
Blz. 410
6.2.b Veiligheidsregio Fryslân te Leeuwarden (VRF)
-
Blz. 411
6.2.c Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân te Drachten
-
Blz. 412
6.2.d Recreatieschap Drenthe te Diever
-
Blz. 413
6.2.e Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) te Grouw
-
Blz. 414
6.2.f Hûs en Hiem te Leeuwarden
-
Blz. 415
6.3 Deelnemingen
-
Blz. 416
6.3.a Caparis NV te Drachten
-
Blz. 417
6.3.b OMRIN
-
Blz. 418
6.3.c Enexis (voorheen Essent) + alle BV’s die zijn ontstaan uit de verkoop van Essent te Den Bosch
-
Blz. 419
6.3.d N.V. Bank Nederlandse gemeenten te Den Haag
-
Blz. 420
6.4 Overige verbonden partijen
-
Blz. 421
6.4.a Stichting Beheer Multifunctioneel Vastgoed Oosterwolde
-
Blz. 422
6.4.b OWO-samenwerking
-
Blz. 423
Paragraaf 7 | Grondbeleid
-
Blz. 424
Paragraaf 7 | Grondbeleid
-
Blz. 425
>
-
Blz. 426
7.1 Algemene beleidslijn
-
Blz. 427
7.1.a Algemene beleidslijn
-
Blz. 428
7.1.b Doelstelling
-
Blz. 429
7.2 Uitvoering
-
Blz. 430
7.2.a Woningbouwopgave
-
Blz. 431
7.2.b Complexen grondexploitatie
-
Blz. 432
7.3 Grondexploitatie
-
Blz. 433
7.3.a Winstnemingen grondexploitatie
-
Blz. 434
7.3.b Algemene reserve grondexploitatie
-
Blz. 435
7.3.c Budget strategische aankopen
-
Blz. 436
7.3.d Meerjarenbegroting grondexploitatie
-
Blz. 437
Paragraaf 8 | Gebiedsuitwerking
-
Blz. 438
Paragraaf 8 | Gebiedsuitwerking
-
Blz. 439
>
-
Blz. 440
8.1 Algemene beleidslijn
-
Blz. 441
8.1.a Blik op de toekomst
-
Blz. 442
8.1.b Coalitieakkoord ‘Samen Voortbouwen’
-
Blz. 443
8.1.c Vastgesteld beleid
-
Blz. 444
8.2 Gebiedsbeleid
-
Blz. 445
8.2.a Gebiedsagenda’s (Programma 3, Thema 3.4 Bouwen & Wonen)
-
Blz. 446
8.2.b Dorpsbudgetten (Programma 1, Thema 1.3 Participatie)
-
Blz. 447
8.2.c Bottum-up projecten in relatie tot de Streekagenda Zuidoost
-
Blz. 448
8.2.d Aanvalsplan Aandachtsgebieden/gelden Benedictus (Programma, Thema 1.3 Participatie)
-
Blz. 449
8.3 Financiën
-
Blz. 450
Paragraaf 9 | Duurzaamheid
-
Blz. 451
Paragraaf 9 | Duurzaamheid
-
Blz. 452
>
-
Blz. 453
9.1 Energie
-
Blz. 454
9.2 Afval als grondstof
-
Blz. 455
9.3 Biobased Economy
-
Blz. 456
9.4 Biodiversiteit
-
Blz. 457
9.5 Financiën
-
Blz. 458
Begrotingspositie 2018-2021
-
Blz. 459
3.1.1 Vertrekpunten programmabegroting 2018-2021
-
Blz. 460
3.1.1 Vertrekpunten programmabegroting 2018-2021
-
Blz. 461
3.1.2 Uitgangspunten op basis van bestaand beleid
-
Blz. 462
3.1.2 Uitgangspunten op basis van bestaand beleid
-
Blz. 463
3.1.3 Begrotingsresultaat bestaand en nieuw beleid
-
Blz. 464
Begrotingsresultaat bestaand en nieuw beleid
-
Blz. 465
Nieuw beleid en autonome ontwikkelingen
-
Blz. 466
3.1.4 Uitwerking nieuw beleid
-
Blz. 467
Financiële tabel nieuw beleid
-
Blz. 468
Programma 1: Sociaal Domein
-
Blz. 469
Programma 2: Welzijn en Educatie
-
Blz. 470
Programma 3: Ruimtelijke en economische ontwikkelingen
-
Blz. 471
Programma 4: Strategische projecten
-
Blz. 472
Programma 6: Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 473
Personeel en organisatie
-
Blz. 474
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 475
3.2.1 Budgetten per programma
-
Blz. 476
Budgetten per programma
-
Blz. 477
3.2.2 Financiële positie
-
Blz. 478
3.2.2 Financiële positie
-
Blz. 479
Financiële positie voor de komende begrotingsperiode samengevat
-
Blz. 480
Samenvatting
-
Blz. 481
1. Budgettaire positie in 2018-2021
-
Blz. 482
2. Weerstandsvermogen
-
Blz. 483
3. Beheersplannen: onderhoud van kapitaalgoederen
-
Blz. 484
4. Grondexploitatie
-
Blz. 485
5. De (onbenutte) Belastingcapaciteit
-
Blz. 486
6. Reserves en voorzieningen
-
Blz. 487
Bijlagen
-
Blz. 488
A. Kerngegevens
-
Blz. 489
Fysieke kerngegevens
-
Blz. 490
Financiële kerngegevens
-
Blz. 491
Financiële kerngegevens per inwoner
-
Blz. 492
B. Reserves en voorzieningen 2016-2021
-
Blz. 493
Overzicht reserves 2016-2021
-
Blz. 494
Overzicht voorzieningen 2016-2021
-
Blz. 495
C. Overzicht incidentele lasten en baten
-
Blz. 496
Overzicht incidentele lasten en baten
-
Blz. 497
D. Overzicht amendementen en moties eenmalige bestedingen Kaderbrief 2018-2021
-
Blz. 498
D. Overzicht amendementen en moties eenmalige bestedingen Kaderbrief 2018-2021
-
Blz. 499
E. Overzicht taakvelden
-
Blz. 500
Overzicht taakvelden
-
Blz. 501
F. Beleidsindicatoren
-
Blz. 502
F. Beleidsindicatoren
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap